تابناک- رییس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، مطرح کرد: در صورت عدم افزایش منطقی تعرفه‌های تلفن ثابت و انحصار موجود در سمت تقاضا (شرکت مخابرات ایران)، شرکت های تولیدی و خدمات فنی مهندسی صنعت مخابرات کشور با راه دشواری روبرو خواهند بود. حمایت وتقویت شرکت مخابرات موجب جهش تولید در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در سراسر کشورخواهدشد. 
کد خبر: ۹۵۹۱۲۸
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۴ 25 April 2021

به گزارش تابناک از بوشهر،  سلطانی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران اخیرا در حضور اعضای سندیکای صتعت مخابرات ایران مطرح کرده است که «هزینه‌های شرکت مخابرات ایران متناسب با تعرفه‌های فعلی نیست، در حالی که سیاست اصلی شرکت مخابرات ایران حمایت از تولیدکنندگان داخلی است و برای تحقق این امر، افزایش تعرفه‌ها بسیار ضروری به نظر می‌رسد .

وی همچنین افزود : منطقی سازی نرخ تعرفه تلفن ثابت در این برهه زمانی اقدام ضروری است که منجر به نجات و احیا زنجیره تامین شرکت مخابرات ایران (به عبارت دیگر، تولیدکنندگان و خدمات دهندگان حوزه مخابرات کشور) و اشتغال در این صنعت استراتژیک و ارائه خدمات بهتر به مردم خواهد شد و می‌تواند ضمن تحقق جهش تولید در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، آثار مثبتی را در حوزه صادرات محصولات ICT در منطقه از خود به جا بگذارد».

در همین راستا، دکتر داوود ادیب، رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در تحلیل ارسالی برای سیتنا، بیان کرد: همان طور که قبلا نیز بارها و بارها، این اتحادیه تاکید به این موضوع داشته است: این تصمیم، یک تصمیم منطقی و عقلانی است که می‌تواند صنعت مخابرات کشور را از نابودی نجات دهد.

 همه ما آگاه هستیم تعرفه خدمات عمومی در بخش های مختلف اعم از حمل و نقل عمومی، برق، گاز ، حامل های انرژی و ... با شیبی نسبتا منطقی و متناسب با شرایط اقتصادی در طول دو دهه گذشته مورد بازبینی مکرر قرار گرفته است، ولی متاسفانه نزدیک به دو دهه است که این اتفاق در حوزه تعرفه خطوط و مکالمات تلفن ثابت رخ نداده و تقریبا بدون افزایش مانده است. 

تبعات ناگوار این موضوع بر صنعت مخابرات کشور بسیار وسیع بوده و در صورت عدم کارسازی و اصلاح تعرفه‌ها در کوتاه مدت، شاهد تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی در حوزه ICT و علی الخصوص شرکت‌های مخابراتی خواهیم بود.

ادیب گفت: با کاهش ارزش ریال و عدم افزایش منطقی تعرفه‌ها و از سوی دیگر افزایش هزینه‌های توسعه و نگهداری و نیروی انسانی در شرکت مخابرات ایران، باعث بروز مشکلات نقدینگی در این شرکت به عنوان مشتری اصلی و انحصاری محصولات مخابراتی زیرساختی گردیده و همان طور که شرکت های تولیدی، خدمات فنی و مهندسی و فعالان اقتصادی این حوزه واقف هستند شرکت مخابرات ایران علی رغم تمامی تلاش های خود قادر به پرداخت مطالبات پیمانکاران و توسعه کمی و کیفی مطابق سند چشم انداز خود در چند سال گذشته نیست و نخواهد بود و این صنعت مهم در بخش تولید و خدمات در کشور که می‌تواند ارزش افزوده فراوانی داشته باشد و با مشکلات فراوانی روبرو گردیده است.

ادیب همچنین اظهار کرد: اگرچه ما به این موضوع هم معتقدیم که مدیرعامل و هیات مدیره جدید شرکت مخابرات ایران که از دانش و تجربه بالایی در خصوص برنامه ریزی استراتژیک برخوردار هستند، می‌توانند از شیوه های جدید مدیریتی و استفاده از ابزارهای فناورانه جدید در ارایه سرویس ها و خدمات خود از جمله بلاک چین ، اینترنت اشیاء، افزایش بهره وری و استفاده از روش ها و طرح های نوین نسبت به کاهش چشمگیر هزینه های خود و جبران درآمدها از محل سایر منابع اقدام کنند تا نیازی به افزایش تعرفه مکالمات تلفن ثابت نباشد، ولیکن اگرچه این پیش بینی و انتظار ممکن است که از نظر راهبردی درست باشد و به طور کلی مورد انتظار بدنه حاکمیتی کشور نیز می‌باشد، اما واقعا چنین موضوعی در کوتاه مدت نمی تواند اتفاق بیافتد و ممکن است تبعات ناگواری را بر صنعت ICT کشور وارد سازد که جبران ناپذیر خواهد بود.

 این موضوع می‌تواند به صورت مرحله ای و بر اساس یک راهبرد چند ساله تحقق یابد تا تولیدکنندگان و شرکت های فنی و مهندسی ضمن مشارکت در این طرح ها و با اطلاع از رویکردهای آتی در شبکه مخابرات کشور در کوتاه مدت آسیب نبینند.

وی ادامه داد: مشکلات نقدینگی در طول چند سال گذشته مانند دومینو از طرف شرکت مخابرات ایران به شرکت های تولیدی و خدماتی داخلی سرایت کرده و اکثر بنگاه های تولیدی و خدماتی را با بحران جدی مواجه کرده است و متاسفانه در چند سال گذشته در مجموعه های صنعت ICT شاهد تعطیلی و ورشکستگی تعداد زیادی از شرکت های تولیدی و خدماتی فنی مهندسی بوده ایم که در هیات مدیره جدید شرکت مخابرات ایران انتظار می‌رود این گونه مباحث مورد توجه جدی قرار گیرد. 

نکته مهم دیگر این است که در صنعت مخابرات و محصولات ارتباطی زیرساختی، به دلیل ویژگی های این صنعت خاص در کشور، ما با مدل انحصار در سمت تقاضا روبرو هستیم. 

این موضوعی است که ما سالیان سال با آن درگیر هستیم و متاسفانه روزبه روز مشکل آفرین می‌شود. یعنی بر خلاف صنایعی مانند خودروسازی که تولیدکنندگان اندک و مشتریان انبوه وجود دارد ما در شرکت مخابرات ایران، انحصار در سمت تقاضا داریم. در مجموعه سندیکای صنعت مخابرات ایران و اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران ما تولیدکنندگان متعدد و در مقابل مشتری انحصاری داریم. 

یکی از تبعات این مدل که به طور طبیعی در اکثر کشورها در زمینه صنعت ارتباطات ثابت وجود دارد این است که در صورتی که مشتری مادر و اصلی که اپراتورهای اصلی، از جمله شرکت مخابرات ایران می باشد از لحاظ اقتصادی بازده مالی منطقی کسب نکند، با کاهش یا قطع تقاضا کل زنجیره تامین خود را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد که همان طور که بیان شد این موضوع در سالیان اخیر مشهود بوده و باعث از بین رفتن بخش بزرگی از اقتصاد مولد در صنعت مخابرات ایران گردیده است.

ادیب در ادامه این یادداشت ارسالی برای سیتنا، عنوان نمود که باور اتحادیه بر این است که وجود شرکت های تولیدی و شرکت های خدمات فنی مهندسی صنعت مخابرات کشور و همچنین شرکت مخابرات ایران به عنوان بزرگترین و اصلی ترین اپراتور مخابراتی کشور لازم و ملزوم همدیگر است. 

ما می دانیم که شرکت مخابراتی ضعیف از نظر مالی، منجر به صنعت مخابراتی نحیف و ناکارا نیز خواهد شد؛ چراکه اصلی ترین مشتری و مصرف کننده بخش اعظم محصولات مخابراتی به ویژه محصولات زیرساختی مخابراتی در کشور، شرکت مخابرات ایران است و این توقف توسعه و نوسازی زیرساخت شبکه، عدم تحقق چشم انداز شرکت مخابرات ایران، بدان معناست که بر خلاف استراتژی شرکت مخابرات ایران، خدمات جدید و سرویس های ارزش افزوده مخابراتی کمتری نیز در دسترس عموم مردم قرار خواهد گرفت و تمامی زنجیره های این اکوسیستم از مصرف کننده تا تولید کننده و شرکت های خدمات فنی مهندسی و سایر ذینفعان این حوزه در نهایت متضرر خواهد شد.

رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در پیان گفت: بدیهی است که منطقی سازی نرخ تعرفه تلفن ثابت، استفاده شرکت مخابرات ایران از تجربیات تشکل های صنفی مرتبط و تولیدکنندگانی که جان، مال و زندگی شان را در این راه گذاشته اند، در این برهه زمانی اقدام ضروری باشد که منجر به نجات و احیاء شرکت مخابرات ایران، زنجیره تامین شرکت مخابرات ایران شامل تولید کنندگان تجهیزات مخابراتی، شرکت های خدمات فنی مهندسی و اشتغال در این صنعت استراتژیک و ارائه خدمات بهتر به مردم گردد.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار