پرویز توسلی زاده:
رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه ضمن ارائه گزارشی از دستورالعمل‌های قوه قضائیه در جهت حفظ شان و منزلت کارکنان دستگاه قضا، گفت: رفتار با مردم در دادسرا‌ها باید منجر به جلب اطمینان آن‌ها شود
کد خبر: ۹۵۹۰۲۹
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵ 25 April 2021

حفظ شان و منزلت کارکنان قوه قضاییه / فعالیت قاضی نباید سبب مخدوش شدن شان و استقلال او شودبه گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه پرویز توسلی زاده در نشست خبری که با اصحاب رسانه برگزار شد، اظهار کرد: دستورالعمل حفظ شان و منزلت کارکنان قضایی از سوی رئیس قوه قضائیه به دادگستری استانها، ابلاغ شده، این دستورالعمل در قالب ۹ ماده ابلاغ شده که ماده اول آن، کلیه مدیران، قضات و کارکنان را شامل می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: منصب قاضی، منصبی شرعی است که رسول اکرم (ص) و ائمه اطهار در این منصب به کار قضاوت پرداخته اند و حضرت علی (ع) و مقام معظم رهبری نیز تاکیدات و بیانات زیادی در اوصاف قضات داشته اند. در بخشی از این دستورالعمل تاکید شده که قاضی در تصمیم گیری‌های خود مستقل است و هیچ مقامی نمی‌تواند در اتخاذ تصمیم او دخالت و یا اعمال نظر داشته باشد.

وی اضافه کرد:، مدیران دستگاه قضایی جهت تکریم کارکنان باید شرایطی فراهم کنند تا کارکنان دسترسی آسانی به آن‌ها داشته باشند که البته این موضوع تاکنون به خوبی در کرمانشاه اجرایی شده و نه تنها در بخش کارکنان، بلکه مردم هم دسترسی آسانی به مدیران دستگاه قضایی دارند. همچنین بر لزوم رعایت اخلاق حرفه‌ای توسط قضات تاکید شده و فعالیت قاضی نباید بگونه‌ای باشد که سبب مخدوش شدن شان و استقلال او شود و باید از هرچیزی که او را در معرض اتهام قرار می‌دهد، دوری کند.

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه با اشاره به اینکه قضات از سوی هیچکدام از شکات نباید هتک حرمت شوند، تصریح کرد: باید قاضی در یک فضای آرام بتواند کار کند که تخلف در دستگاه قضایی به یک درصد هم نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه مردم باید بدانند که تمام قضات و کارکنان دستگاه قضایی طبق ضوابطی وارد این دستگاه می‌شوند و دانش این کار را دارند و آزمون‌های مختلفی از آن‌ها گرفته می‌شود، افزود: انتظار ما از همکاران این است که از خود شروع کنند و به گونه‌ای در دادرسی‌ها رفتار کنیم که مردم به دادسرا‌ها اطمینان پیدا کنند. میان قوانین اجرائیه و منصب قاضی با مردم فاصله وجود دارد که این امر به دانش قضات و گذر آنان از آزمون‌های متعددی باز می‌گردد، متاسفانه به این علت که امروز مردم اطلاعات جامعی از قوانین ندارند گاهی در پی اقدامات حقوقی و تنظیم قرارداد‌های نا آگاهانه متضرر و دچار ابهام می‌شوند که خود این موارد اختلاف بر انگیز است.

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه تصریح کرد: در سالی که گذشت ۳ میلیون و ۸۰ هزار مراجعه یعنی دو برابر جمعیت یا ظرفیت استان را داشته ایم پس مردم تا جایی که می‌توانند در تنظیم قرارداد‌ها دقت کنند و خودشان منافذ اختلاف را ببندند و در اقدامات خود حتما با وکلا و حقوق دانان مشورت کنند که وظیفه وکلا نیز راهنمایی صحیح مردم می‌باشد.

توسلی زاده در پایان تاکید کرد: مردم جهت برقراری آرامش باید به ما کمک کنند و قضات نیز با مستندات و دلایل قانونی قضاوت می‌کنند، همچنین رضایت مراجعه کنندگان پس از خروج از اماکن قضایی بسیار مهم است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار