در مواقعی که ماه مبارک رمضان با روزهای بلند مقارن می شود، یکی از مشکلات اساسی روزه داران، بروز تشنگی در طول روز است. راه‌های مختلفی برای مقابله با تشنگی در ایام روزه‌داری وجود دارد.
کد خبر: ۹۵۹۰۲۳
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰ 25 April 2021

تابناک فارس به نقل از ایسنا:یک کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این خصوص گفت: محدود کردن مصرف نمک در وعده های افطار و سحر برای ممانعت از تشنگی زیاد در روزهای بلند ماه مبارک رمضان به روزه‌داران کمک خواهد کرد.

سیده فروغ سجادی اضافه کرد: دریافت اضافه نمک، بدن را مجبور به واکنش کرده و برای دفع مقدار مازاد دریافتی این املاح، مقادیر زیادی آب از بدن دفع می شود.

او اضافه کرد: توصیه می شود به غیر از مقدار نمک اندکی که برای طبخ لازم است، دیگر سر سفره به غذا نمک اضافه نشود. علاوه بر این، مصرف میوه و سبزی کافی می تواند در طول روز از بروز تشنگی زودرس جلوگیری کند.

این کارشناس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: بهتر است میوه در فاصله افطار تا سحر و سبزی در هر دو وعده افطار و سحر و سالاد به ویژه در وعده سحر مصرف شود.

سجادی گفت: روزه‌داران از مصرف مواد غذایی دارای پروتئین بالا (مانند انواع کباب) در وعده سحری خودداری کنند زیرا این نوع از مواد غذایی به دلیل داشتن پروتئین زیاد، سبب تحریک تشنگی در ساعات اولیه روز شده و فرد را با احساس تشنگی شدید در طول روز مواجه خواهد کرد.

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی، همچنین به افراد توصیه کرد که برای کاهش تشنگی، در وعده‌های مختلف غذایی ایام ماه مبارک رمضان، لیموترش و سبزی خوردن و سالاد هم مصرف کنند.

سجادی گفت: در هنگام سحر از خوردن غذاهای خشک مانند کوکو سیب زمینی، کوکوسبزی، کتلت، انواع کباب و همچنین از مصرف زولبیا، حلواهای شیرین و چرب، غذاهایی که با ادویه زیاد تهیه می شود، سس مایونز، خامه، سوسیس، کالباس و دیگر غذاهای آماده به دلیل ایجاد تشنگی خودداری کرد.

او به روزه‌داران توصیه کرد که تا حد امکان از خوردن چای، به میزان زیاد خصوصا چای پررنگ و قهوه و ... در وعده سحری، خودداری کنند و گفت: مصرف چای و قهوه، منجر به تکرر در دفع ادرار طی روز شده و این موضوع منجر به تشدید احساس تشنگی روزه‌دار خواهد شد.

سجادی، مهمترین زمان نوشیدن آب کافی را یک ساعت بعد از افطار تا نیم ساعت قبل از سحری دانست و گفت: مصرف میوه‌هایی مانند هندوانه، خربزه، طالبی و آبمیوه تازه یا شربت های کم شیرین حاوی خاک شیر و تخم شربتی در فاصله افطار تا سحر، مانع از تشدید تشنگی در طول روز خواهد شد.

این کارشناس ارشد تغذیه همچنین تاکید کرد که روزه‌داران در این ایام، برای جبران کمبود میزان آب و املاح بدن خود، مقداری سوپ یا آش ساده، در وعده افطار، میل کنند.

سجادی با یادآوری اهمیت مصرف مقادیری سبزی در وعده سحری، گفت: سبزی به دلیل دارا بودن مواد مغذی مختلف و آب، علاوه بر تامین ویتامین ها و املاح موردنیاز بدن، از تشنگی فرد در طول روز جلوگیری می کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار