پدیده‌ای کم سابقه یا می‌توان گفت بی سابقه در بازار محصولات پروتئینی در ایران نام نویسی برای دریافت مرغ است که این روزها در بازار محصولات پروتئینی در شیراز اما به وفور یافت می‌شود.
کد خبر: ۹۵۹۰۱۶
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵ 25 April 2021

تابناک فارس به نقل از مهر:افزایش تقاضا در بازار مرغ و محصولات پروتئینی امری طبیعی در ماه مبارک رمضان است و مسئولین نیز بر این امر واقف هستند که در این ماه میزان مصرف مردم افزایش چشمگیری می‌یابد.

پدیده‌ای که اکنون در بازار محصولات پروتئینی و اختصاصاً بازار مرغ جریان دارد این است که مردم خواهان خرید مرغ هستند اما بازار پاسخگوی نیاز مردم نیست این در حالی است که مسئولین با تاکید بر اینکه تمهیدات لازم برای برطرف کردن این مشکل در نظر گرفته شده است سعی بی نتیجه‌ای در کنترل هیجانات بازار دارند.

 

نام نویسی برای دریافت مرغ

پدیده‌ای کم سابقه یا می‌توان گفت بی سابقه در بازار محصولات پروتئینی در ایران نام نویسی برای دریافت مرغ است که این روزها در بازار محصولات پروتئینی در شیراز اما به وفور یافت می‌شود.

متقاضیان دریافت مرغ با مراجعه به واحدهای عرضه کننده نسبت به نام نویسی و ارائه شماره تماس مبادرت کرده تا زمانی که مرغ گرم به دست واحد صنفی مدنظر رسید پس از تماس مسئول آن واحد صنفی نسبت به مراجعه و خرید مرغ اقدام کنند.

مراجعه کنندگان به واحدهای صنفی عرضه کننده مرغ و محصولات پروتئینی و تخم مرغ معمولاً با این جواب مواجه می‌شوند که مرغ گرم در بازار موجود نیست اما در همان واحدهای عرضه کننده به آسانی مرغ‌های فرآوری شده و بسته بندی شده به وفور در دسترس است.

در بررسی میدانی خبرنگار مهر به این نکته رسیدیم که به گفته مسئولین برخی از واحدهای عرضه کننده مرغ، چون نمی‌توان در قیمت گذاری مرغ‌های فرآوری شده و بسته بندی شده دخالت کرد این نوع مرغ در بازار به وفور وجود دارد و شرکت‌های تولید کننده نیز اقدام به تولید کرده‌اند اما براساس قوانین حاکم بر بازار مرغ گرم باید در قیمت مشخص توسط واحدهای عرضه کننده توزیع شود.

در نقطه مقابل اما تخم مرغ به وفور در سطح بازار وجود دارد.

توصیف بازار مرغ گرم و منجمد از زبان مسئولین

مدیرعامل شرکت امور دام فارس گفت: روزانه مرغ منجمد در اختیار واحدهای عرضه کننده منتخب قرار می‌گیرد و نسبت به توزیع توسط هایپر مارکت ها اقدام شده است.

علی رحمانی اضافه کرد: میزان سهمیه اختصاص یافته به استان فارس توسط دولت مشخص شده و در تلاش برای افزایش این میزان نیز هستم اما با توجه به میزان ارائه شده به استان فارس امکان توزیع مرغ منجمد در تمامی واحدهای صنفی وجود ندارد از این رو تنها توسط واحدهای منتخب نسبت به عرضه مرغ اقدام می‌شود.

وی افزود: مرغ منجمد در تمامی استان توسط واحدهای توزیعی منتخب عرضه می‌شود و این سیاستی است که در نوروز نیز اجرایی شد و نیاز استان که نزدیک به ۶٠٠ تن بود نیز از طریق این واحدها توزیع شد.

این در حالی است که رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و تخم مرغ و محصولات پروتئینی در گفت و گو با خبرنگار مهر در گلایه خود نسبت به تعیین سیاست‌های ناکارآمد در خصوص توزیع مرغ گفت: بالغ بر ۵٠٠ واحد عرضه کننده مرغ در شیراز اقدام به فعالیت می‌کنند که این واحدها نیز هرکدام پوشش دهنده نیاز حجم قابل توجه‌ای از مراجعات است از این رو اگر مرغ منجمد در واحدهای توزیعی سطح شیراز توزیع می‌شد مشکلات به وجود آمده در این حوزه به سرعت برطرف می‌شد.

نجفی در ادامه تصریح کرد: واحدهای صنفی تنها عرضه کننده هستند و نقشی در قیمت گذاری ندارند و این واحدها اجرا کننده سیاست‌های اند که توسط دستگاه‌های متولی وضع شده است.

او افزود: قیمت عرضه شده نیز براساس قانون ذکر شده است و نمی‌توانند واحدهای عرضه کننده کالایی را گران‌تر یا ارزان‌تر از قیمت مصوب عرضه کنند.

 

دلال‌ها نمی‌گذاشتند قیمت مرغ کاهش یابد

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی گفت: دلال‌ها عامل اصلی برای جلوگیری از کاهش قیمت مرغ بوده و مقاومت دلال‌ها باعث شد قیمت مرغ کاهش نیابد.

صمد رنجبری بیان کرد: یکی از سیاست‌هایی که دولت در راستای کنترل قیمت مرغ در پیش گرفته بود یکسان سازی قیمت بود این در حالی است که قیمتی که تعیین شده ۲۴,۹۰۰ تومان تعیین شده که قیمتی منصفانه برای تولید کننده و مصرف کنندگان است.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در راستای اعمال این سیاست گذاری با آن مواجه بودیم مقاومت دلال‌ها بود که با این قیمت موافق نبودند و در این راستا سدهایی برای عدم کاهش قیمت مرغ تعیین کردند در این راستا با ورود دستگاه‌های قضائی و انتظامی با دلال‌های موجود در بازار مقابله شد و واحدهای عرضه کننده مجبور به تصویب قیمت مصوب و توزیع کالا با قیمت مصوب شدند.

به گفته این مقام مسئول مشکلات ایجاد شده تا دو روز آینده برطرف خواهد شد و صف کاملاً از بین خواهد رفت.

رنجبری در خصوص تأمین نهاده‌های خوراکی نیز تاکید کرد: نهاده‌های مورد نیاز واحدهای تولیدکننده تأمین شده و حتی مرغ داران را نیز تشویق می‌کنیم که نسبت به جوجه ریزی در ظرفیت خالی اقدام کنند تا نهاده لازم به این افراد ارائه شود.

وی ادامه داد: در استان کمبود نهاده‌های دامی نداریم و به اندازه نیاز با قیمت مصوب دولتی که با ارز ۴٢٠٠ تومان وارد کشور شده است در اختیار واحدهای قرار می‌گیرد و قیمت نهاده‌ها نیز به گونه‌ای تعیین شده که از ٣ هزار تومان در کمترین قیمت. تا ۴ هزار تومان قیمت گذاری شده است.

بازار محصولات پروتئینی در استان فارس همچنان با تغییرات و نوسانات قابل توجهی مواجه است و اگر مسئولین نگاه ویژه‌ای به این بازارها نداشته باشند در آینده نه چندان دور شاهد خواهیم بود که نوسانات قیمتی رشد قابل توجهی خواهد یافت.

این در حالیست که با توجه به گفته مقامات کشور هنوز ارز لازم برای تأمین نهاده‌های دامی تأمین شده و کشور با مشکل تأمین خوراک مواجه خواهد بود که این موضوع نیز خبر از ایجاد آشفته بازار در تعیین قیمت تمام شده مرغ می‌دهد.

برچسب ها: شیراز ، قیمت ، قیمت مرغ
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار