عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس با اشاره به اینکه بانک‌ها از مردن و نابود شدن واحدها تولیدی و صنعتی تغذیه می‌شوند، ادامه داد: با بررسی از مسیر چهار راه ملاصدرا تا پارامونت در شهر شیراز متوجه می‌شوید که در دو طرف این خیابان تعداد زیادی بانک وجود دارد.
کد خبر: ۹۵۹۰۰۸
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰ 25 April 2021

تابناک فارس به نقل از ایلنا:با گذری در سطح خیابان شهر شیراز به خوبی مشاهده می‌کنید که بانک ها سهم نسبتا زیادی از ساختمان‌های شهر را به خود اختصاص داده‌اند و با دکورهای چند صد میلیونی توانسته‌اند بر اقتصاد شهر و استان فخر فروشی کنند.

اقتصاد ایران؛ از اواخر دهه هشتاد و در دهه ۹۰ از یک اقتصاد صنعتی و تجاری به اقتصادی بانکی و مبتنی بر نقدینگی گذر کرد. به معنای بهتر در اقتصاد ایران در ۱۵ سال اخیر نه چیزی تولید کرده و نه ارزش افزوده‌ای داشته است. بانک‌ها با خلق پول بدون پشتوانه در جامعه نرخ نقدینگی را بالا برده‌اند.

تامین 80 درصد از نقدینگی کشور توسط سپرده‌های بانک‌ها

آن طور که رازقی رئیس اتاق بازرگانی فارس می گوید: در شرایط فعلی بانک‌ها پول را از دست سپرده گذار دریافت و به وام گیرندگان تحویل می‌دهند.

وی گفت: در حال حاضر 80 درصد میزان نقدینگی کشور از طریق سپرده های مردم در بانک ها تامین می شود.

جمال رازقی با اشاره به اینکه نظام بانکی کشور سالیانه مبلغی بالغ بر 450 الی 500 هزار میلیارد تومان سود شناسایی می‌کند، ادامه داد: قطعا نباید فراموش کرد که اقتصاد کشور توانایی ایجاد این مبلغ سود را ندارد.

وی با بیان اینکه نظام بانکی کشور در حال تولید سود الکترونیک است، بیان کرد: در شرایط فعلی بانک‌ها با تولید پول الکترونیک و بدون پشتوانه باعث شدند تا مشکلات متعددی در اقتصاد ایجاد شود.

رئیس اتاق بازرگانی فارس افزود: بانک‌ها با دریافت سود و کارمز درآمد مناسبی را از این بخش کسب می‌کنند.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه مازاد پولی که به صورت الکترونیک تولید می‌شود به هر بخشی هدایت شود باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود، بیان کرد: به عنوان مثال در صورت ورود مازاد پولی که به صورت الکترونیکی تولید می‌شود به بخش‌هایی مانند مسکن، سکه، زمین و ..... باعث می شود که عرضه و تقاضا دچار مشکل و در نهایت منجر به گرانی و افزایش بی رویه قیمت‌ها شود.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه بانک‌ها با تولید پول الکترونیک توانسته‌اند بسیاری از ساختمان های شهر شیراز را خریداری کنند، افزود: در سال های گذشته دولتمردان با کاهش دادن سهم تولید و افزایش خدمات بازرگانی مشکلاتی را برای اقتصاد ایجاد کرده‌اند این در حالیست که در اختیار قرار نگرفتن سهم خدمات در تولید منجر به پرورش دلالی، قاچاق و .... می شود.

هیچ بانکی در کشور ورشکست نمی شود!!

سهراب شرفی رئیس خانه صمت فارس هم در ادامه با اشاره به اینکه بانک‌ها تنها در جهت توسعه خود فعالیت می کنند، گفت: متاسفانه سیستم بانکداری کشور به هیچ وجه حرفه‌ای نیست بطوری که این سیستم شوربختانه از شرعیت هم پیروی نمی کند.

سهراب شرفی با بیان اینکه در حال حاضر بانک‌ها به عنوان یک بنگاه در جهت افزایش سرمایه هایشان فعالیت می‌کنند، افزود: ذکر این نکته ضروری است که تاکنون بانکی در کشور وجود ندارد که ورشکست شده باشد این در حالیست که در مقابل ده ها کارخانه به دلائل مشکلات مالی و بانک‌ها ورشکست شده‌اند.

بانک‌ها از نابود شدن واحدها تولیدی و صنعتی تغذیه می‌شوند

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس با اشاره به اینکه بانک‌ها از مردن و نابود شدن واحدها تولیدی و صنعتی تغذیه می‌شوند، ادامه داد: با بررسی از مسیر چهار راه ملاصدرا تا پارامونت در شهر شیراز متوجه می‌شوید که در دو طرف این خیابان تعداد زیادی بانک وجود دارد.

تعطیلی هر واحد تولیدی چراغ یک بانک در سطح شیراز را روشن می‌کند

رئیس خانه صمت فارس با بیان اینکه تعدد بانک‌ها در سطح شهر شیراز بیانگر این موضوع است که با تعطیلی هر واحد تولیدی چراغ یک بانک در سطح شیراز روشن می‌شود، ادامه داد: ذکر این نکته ضروری است که بانک‌ها به دلیل نداشتن داد و ستدهای بین المللی در شرایط فعلی نمی‌توانند تقویت و پول دار شوند بطوری که در حال حاضر بانک‌ها از محل سودهای نجومی در حال رشد اقتصادی هستند.

وی تصریح کرد: هرچند که در بسیاری از پرونده‌های بانکی مجرم شناخته می‌شوند اما هیچ وقت محاکمه نمی‌شوند و کسی هم پیگیر این موضوع نیست.

 

رئیس خانه صمت فارس با بیان اینکه بانک مرکزی خیلی شعب بانک‌ها در استان‌ها را حمایت نمی‌کنند، بیان کرد: در شرایط فعلی بانک‌ها تنها از بنگاه‌های اقتصادی تغذیه می‌شوند که این مهم سبب از بین رفتن روزانه واحدهای تولیدی در استان شده است این در حالیست که چند سالی است شاهد فعالیت کارخانه ها و واحدهای تولیدی مانند کفش ملی و آزمایش ارج در استان نیستیم.

وی افزود: بعضی از بخش ها در حال تزریق پول به بانک هستند و در مقابل هم بسیاری از کارخانه ها هم تعطیل می شوند.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه پرداخت وام از محل دریافت پول سپرده گذاران را به هیچ وجه نمی‌توان بانکداری حرفه‌ای نامید، تصریح کرد: متاسفانه محاسبات بانک‌ها در نرخ سود و کارمزد به هیچ وجه شفاف نیست این در حالیست که هر زمان محاسبه بانک‌ها شفاف شده به مردم ظلم شده است.

شرفی با اشاره به اینکه اجحاف بانک ها به واحدهای تولیدی و کارخانه ها بسیاری از خانواده ها و افراد را نابود کرده است، ادامه داد: در سال های گذشته بسیاری از افراد و کارآفرینان به دلیل مشکلاتی که بانک ها برایشان ایجاد کرد یا خودکشی کردند یا بر اثر فشار زیاد و سکته ناگهانی از بین رفتند بطوریکه هنوز مشخص نیست خون این افراد بر گردن چه کسی خواهد بود.

رئیس خانه صمت فارس با اشاره به اینکه در سال های گذشته بانک ها بسیاری از افراد و خانواده ها را وارد زندان کردند، گفت: متاسفانه نابودی و از بین رفتن کارآفرینان توسط بانک ها باعث شد تا ده ها خانوار از تمام ابعاد نابود شوند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس با اشاره به اینکه متاسفانه بانک ها در سال های گذشته چشمه کارآفرینان را خشک کرده اند، افزود: اگرچه موضوعاتی مانند سوء مدیریت در کارخانه ها و دیگر نهادها مانند تامین اجتماعی، مالیات تنها 50 درصد در نابودی کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی نقش دارند این در حالیست که مقصر 50 درصد تعطیلی واحدهای تولیدی و کارخانه ها بانک‌ها با دریافت سود نا متعارف و.... هستند.

وی افزود: چطور کشورهایی ماند آمریکا می‌توانند بانک‌های ایران را تحریم کنند اما مسئولان در داخل اقدام به تعطیلی بانک‌های متخلف نمی‌کنند.

بانک مرکزی روز به روز فعالیت شعب بانک‌ها را محدودتر می کند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه هم در ادامه با بیان اینکه قطعا در حال حاضر رقابت میان بانک‌ها باعث شده تا نگهداری و حفظ شعب بانک‌ها در شهرستان‌ها چندان مقرون به صرفه نباشد، گفت: از این رو بسیاری از شعب بانک‌ها از شهرهای کوچک‌تر به شهرهای بزرگتر و در نهایت از کلان شهر به تهران انتقال یافته است.

جعفر قادری با اشاره به اینکه بانک مرکزی روز به روز فعالیت شعب بانک‌ها را محدودتر می‌کند، ادامه داد: از این رو بانک‌ها برای رقابت در تلاشند تا شعبه هایشان را در مناطقی که امکان جذب سپرده‌هایشان بیشتر است مستقر کنند.

وی با اشاره به اینکه قطعا بانک‌ها در شهرهای بزرگ در مراکز تجاری استقرار پیدا می‌کنند، ادامه داد: در شرایط فعلی بانک ها در کنار بازار سرمایه کانال انتقال منابع ارزی به شمار می روند که در بخش های مختلف خدماتی و کشاورزی فعالیت می کنند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار