باستان شناسان دانشگاه رازی که از حدود یک ماه پیش با مجوز پژوهشکده باستان شناسی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همکاری ادارۀ کل میراث فرهنگی کرمانشاه در تپۀ باستانی "قباق تپه" کوزران مشغول کاوش بودند، به کار خود پایان دادند و آنطور که سرپرست این گروه باستان شناسی می گوید: به زودی مطالعات پژوهشی و کتابخانه ای بر روی یافته ها و مواد فرهنگی مکشوفه از این محوطه باستانی آغاز خواهد شد.
کد خبر: ۹۵۸۹۸۳
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۱ 25 April 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،دکتر سجاد علی بیگی عضو هیئت علمی گروه باستان شناسی دانشگاه رازی و سرپرست گروه باستان شناسی در "قباق تپه" کوزران در این رابطه اظهارکرد: این فصل از کاوش ها با هدف کسب اطلاع از وضعیت محوطه آغاز شد و طی آن با انجام نقشه برداری، بررسی میدانی، مستندنگاری و گمانه زنی اطلاعات با اهمیتی درخصوص وضعیت محوطه بدست آمد.

وی افزود: بررسی های سطحی و ارزیابی برش های طبیعی، چاله ها، مسیر کانال های آب و رودخانه ها و خاکبرداری های صورت گرفته در محوطه نشان داد با محوطۀ باستانی بزرگ و وسیعی روبرو هستیم که ظاهراً در دورۀ اشکانی به اوج وسعت خود رسیده است.

این باستان شناس کرمانشاهی با اشاره به کشف بقایای ساخت و سازهای دوره ساسانی، اشکانی، عصر آهن و عصر مفرغ طی کاوش در این فصل یادآور شد: قباق تپه ظاهراً همواره به عنوان مرکزی منطقه‌ای در غرب دشت کوزران(شمال ماهیدشت بزرگ) مطرح بوده و اهمیت خود را حداقل از دورۀ مفرغ تا دوره ساسانی حفظ کرده است.

وی اضافه کرد: با توجه به کشفیات مهم پیشین در محوطه به ویژه "پاشنه در حجاری شده دوره آشور نو" و دو قطعه شکسته از سنگ یادمان های دوره آشور نو که طی کاوش این فصل به دست آمده، امیدواریم برنامه بلندمدت پژوهش های باستان­ شناسی در این محوطه مورد حمایت قرار گیرد تا بتوان به برخی از زوایای پنهان تاریخ ایران دست پیدا کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه اظهار کرد: ایجاد پایگاه پژوهش های باستان شناسی قباق تپه و ماهیدشت بزرگ می تواند زمینه ساز حفظ و حراست از این آثار ارزشمند تاریخی فرهنگی و انجام پژوهش های جدی باستان شناختی در این منطقه شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار