استاندار خوزستان با بیان اینکه در نشست شورای عالی آب که هفته گذشته به ریاست معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد وزیر نیرو، استان خوزستان را فاقد تنش آبی معرفی کرد گفت: همین امر باعث محرومیت خوزستان از برخی منابع اعتباری در حوزه مقابله با تنش آبی شده است.
کد خبر: ۹۵۸۹۰۸
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵ 25 April 2021

استاندار خوزستان با بیان اینکه در نشست شورای عالی آب که هفته گذشته به ریاست معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد وزیر نیرو، استان خوزستان را فاقد تنش آبی معرفی کرد گفت: همین امر باعث محرومیت خوزستان از برخی منابع اعتباری در حوزه مقابله با تنش آبی شده است.

به گزارش ایرنا قاسم سلیمانی دشتکی شنبه در نشست بررسی مشکلات شهرهای امیدیه و هندیجان در سالن جلسات استانداری خوزستان اظهارداشت: این اظهار نظر وزیر نیرو به واسطه اطلاعات اشتباه ارائه شده از سوی دستگاه های مربوطه در استان خوزستان بوده است.

وی از دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت نیرو در استان خوزستان خواست هرچه زودتر با مکاتبه رسمی نسبت به اصلاح اطلاعات ارائه شده به این وزارتخانه، اقدام کنند.

نماینده عالی دولت در استان خوزستان بیان‌داشت: در این رابطه طی گزارشی وضعیت شهرهای خوزستان که دارای تنش آبی هستند به معاون اول رئیس جمهوری ارائه شده است.

استاندار خوزستان اضافه‌کرد: این درحالی است که روز چهارشنبه هفته گذشته، هیات دولت طی مصوبه‌ای با اختصاص منابع مالی برای مقابله با تنش آبی در چند استان کشور موافقت کرده است.

سلیمانی دشتکی به ستاره دار شدن (مشروط) استان خوزستان در جدول توزیع اعتبارات استانی ویژه طرح‌های آبرسانی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: این اقدام با توجه به بهره‌مندی استان خوزستان از ظرفیت ماده ۵۶ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و فاینانس برای اجرای پروژه‌های آبرسانی صورت گرفته است.

وی منابع اعتباری درنظر گرفته شده در این جدول اعتباری برای استان های کشور را ۶۰ هزار میلیارد ریال عنوان‌کرد و گفت: باتوجه به اینکه بهره‌مندی استان خوزستان از ظرفیت ماده ۵۶ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (فاینانس) زمان بر خواهد بود، از سازمان برنامه و بودجه کشور درخواست می‌شود در اختصاص منابع مالی مورد نیاز برای اجرای پروژه‌های آبرسانی به شهرهای استان خوزستان توجه لازم صورت گیرد.

استاندار خوزستان یادآورشد: بخش قابل توجهی از شهرستان‌های این استان با تنش آبی روبه‌رو هستند و اجرای طرح‌های عملیاتی در این حوزه مستلزم اختصاص منابع اعتباری دولتی است.

وی یادآورشد: از طریق وزارت کشور و سازمان مدیریت بحران مکاتبات لازم در حال انجام است تا وضعیت خوزستان در زمینه منابع اعتباری در حوزه پروژه‌های آبرسانی اصلاح و بازنگری شود.

تهیه طرح اختصاص ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو از درآمدهای نفتی کشور به خوزستان

سلیمانی دشتکی در بخش دیگری از این نشست به طرح اختصاص ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو از محل درآمدهای نفتی کشور به استان خوزستان اشاره کرد و گفت: این طرح با مشارکت وزیر نفت، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و مسئولان استانی تهیه شده است.

استاندار خوزستان اضافه‌کرد: این منابع در صورت تصویب مجلس شورای اسلامی در طول پنج تا ۱۰ سال به استان اختصاص خواهد یافت تا مشکلات زیرساختی موجود خوزستان در بخش‌های آب و فاضلاب، مقابله با سیلاب و روان آب‌ رفع شوند.

وی ادامه‌داد: پیش‌بینی می‌شود جزییات این طرح طی یک ماه آینده نهایی و آماده ارائه به مجلس شورای اسلامی شود.

استاندار خوزستان سال مبداء اجرای این طرح را ۱۴۰۰ عنوان‌کرد و گفت: در صورتی که این طرح به نتیجه برسد، اجرای پروژه‌های بخش آب و فاضلاب استان خوزستان دیگر با مشکل کمبود نقدینگی روبه‌رو نخواهند بود.

ترک تشریفات در پروژه های عمرانی تضییع حق پیمانکاران واقعی است

سلیمانی با ابراز تاسف از جهت‌دهی برخی مدیران به استاندار پیشین خوزستان در راستای انجام ترک تشریفات ویژه برخی پروژه‌های عمرانی بیان‌داشت: «چنین شرایطی باعث شده که استاندار سابق و همچنین خود من تا مدت‌ها به دادسرا و دیگر دستگاه‌های نظارتی مراجعات مکرر داشته باشیم».

وی بیان‌داشت: در گذشته ترک تشریفات پروژه‌های عمرانی بخصوص در بخش آب و فاضلاب چندین بار انجام شده و این امر باعث شده تا در قالب فرآیندهای رایج (مناقصات) برای بخش زیادی از پیمانکاران واقعی امکان رقابت وجود نداشته باشد که این امر تضییع حق دیگران است.

مامور بخدمت غیرقانونی ۶۱ نفر در استانداری خوزستان

سلیمانی دشتکی با موافقت ماموریت ۱۵۷ نفر نیروی خارج از بدنه وزارت کشور به استانداری خوزستان (در گذشته) انتقاد کرد و گفت: از این تعداد، ماموریت ۶۱ نفر نیز غیرقانونی بوده است.

وی بیان‌داشت: این شرایط در بخش نیروی انسانی استانداری خوزستان مشکلات جدی را ایجاد کرده که در حال رفع آنها هستیم.

بر اساس این گزارش در این نشست ۱۵۰ میلیارد ریال به منظور ۲۰ کیلومتر اصلاح شبکه آب شرب شهرستان امیدیه اختصاص یافت و علاوه بر این ۸۰ میلیارد ریال برای اتمام پروژه آبرسانی به روستاهای این شهرستان تصویب شد.

همچنین از سازمان آب و برق خوزستان خواسته شد برای اختصاص ظرفیت کامل آب شرب شهرستان هندیجان از سد آسک و احیاء چاه‌های حفر شده در این شهرستان برنامه‌ریزی کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار