کاهش میزان رعایت پروتکل‌ها میان شهروندان از یکسو، کمبود نظارت بر اماکن تجاری و تجمعات ناقض مقررات وضعیت قرمز کرونا بدلیل کثرت این مراکز از یکسو و کمبود نیرو و کارشناس از سوی دیگر به مهم‌ترین چالش‌های مقابله با موج چهارم کرونا در سطح استان قم تبدیل شده است.
کد خبر: ۹۵۸۶۸۴
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۳ 24 April 2021

به گزرش تابناک قم، علی‌رغم اعلام وضعیت قرمز و افزایش روزانه تعداد فوتی‌ها و بستری‌ها در استان قم، خیابان‌های این شهر همچنان محل رفت‌وآمد عابران و خودروهاست و با حجم جمعیتی که در اماکنی مانند بانک‌ها مشاهده می‌شود، گویی دیگر ترسی از کرونا وجود ندارد.

بخشی از جمعیتی که در خیابان‌ها رفت‌وآمد دارند مربوط به مغازه‌ها و مراکز تجاری است که دستورالعمل‌های شرایط قرمز را نقض کرده‌اند و بخشی دیگر نیز مربوط به افرادی است از در خانه ماندن خسته شده و به قول خودشان طاقتشان طاق شده است.

البته نباید سهم افرادی که ناچار به کار کردن در ایام سخت شیوع ویروس کرونا هستند را نادیده گرفت، راننده‌های تاکسی و کارگران از جمله این افراد هستند که برای گذران امور زندگی ناچارند به کارشان ادامه دهند.

بازدیدهای میدانی خبرنگاران ایرنا بیانگر این مساله است که اعلام محدویت ها در شرایط مختلف کرونایی نتوانسته اهداف طرح‌های مختلف ممنوعیتی را محقق کند، بلکه این اعلام باید همراه با اعمال شدیدترین جریمه‌ها برای ناقضان باشد تا بازدارندگی لازم در جامعه به دست آید.

همچنان که فعالیت برخی اصناف و شلوغی خیابان‌ها در ساعت‌های منع تردد نیز نتیجه عدم نظارت‌های کافی دانسته شده است.

از سوی دیگر، کارشناسان بر این باورند اقناع افکار عمومی در شرایط امروز که با موج گسترده شیوع ویروس کرونا مواجه هستیم، باید با ارائه پیام‌های بهداشتی و آموزشی به‌گونه‌ای باشد تا علاوه بر تاثیرگذاری مفید بر جامعه و هوشیار نگاه داشتن افراد، به آرامش و حفظ روحیه آنان نیز چندان لطمه نزند.

تجربه ۱۴ ماه درگیری با ویروس کرونا ثابت کرده تا زمانی که عزم همگانی برای ریشه‌کن کردن این ویروس نباشد، نه تنها تحقق جامعه بدون کرونا دور از دسترس خواهد بود، بلکه روزانه به شمار مبتلایان و جان‌باختگان افزوده خواهد شد.

همگان بر این امر واقف هستند که تحقق بهبود وضعیت کرونا در قم با همکاری شهروندان در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و البته تشدید نظارت‌ها از سوی مسئولان امکان‌پذیر است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با تایید وضعیت نگران کننده نقض پروتکل ‌های بهداشتی در شرایط قرمز کرونایی در استان گفت: در موج‌های قبلی که با آن مواجه بودیم، افزایش مبتلایان و آمار فوت‌شدگان به‌صورت آرام‌تر پیش می‌رفت. اما در موج چهارم به دلیل تهاجمی بودن و ویروس جهش یافته انگلیسی مشاهده می‌شود که آمار مبتلایان و فوت‌شدگان به‌سرعت در حال افزایش است.

بیژن سلیمان پور ادامه داد: مسئولان دانشگاه علوم پزشکی، مرکز بهداشت، پزشکان و کادر درمان همچون گذشته با تمام توان و به‌صورت شبانه‌روزی، فداکارانه در خدمت مردم عزیز استان هستند اما علیرغم تلاش ایشان در مقابله با ویروس، و به دلیل سرعت بالای شیوع بیماری، دچار عقب‌ماندگی در درمان هستیم و این موضوع در استان تبدیل به بحران شده است.

معاون استاندار گفت: از مردم عزیز استدعا داریم به خاطر حفظ سلامتی خود، خانواده و رعایت حقوق همشهریان بیش از گذشته در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری‌های فیزیکی جدیت داشته باشند.

وی افزود: درصد بالایی از مبتلایان و مراجعه‌کنندگان به بیمارستان خانوادگی هستند و این بدان معنا است که بیشتر بیماران از دورهمی های خانوادگی به این بیماری مبتلا می‌شوند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم گفت: در موج چهارم شیوع ویروس کرونا، وضعیت استان قرمز و بحرانی است و عدم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، استان را به فاجعه‌های جبران‌ناپذیر نزدیک می‌کند.

سلیمان پور خطاب به شهروندان ادامه داد: از خریدهای بی‌مورد و غیرضرور خودداری کنید و در خریدهای ضروری مثل نانوایی‌ها و مراکز خرید مواد غذایی از ماسک استفاده کرده و رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی را مدنظر داشته باشید.

وی در پایان گفتگو با تاکید بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی گفت:عدم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، استان را به فاجعه‌های جبران‌ناپذیر نزدیک می‌کند.

قم از ۲۵ اسفندماه سال گذشته از منطقه آبی وارد زرد کرونایی شد ‌و مسئولان ذی‌ربط درباره احتمال وخیم‌تر شدن وضعیت در صورت انجام سفر و دورهمی و دیدوبازدیدهای عید از سوی شهروندان و همچنین رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی هشدار داده بودند.

از ۱۳ فروردین‌ماه هم‌زمان با خیز چهارم کرونا در کشور، استان قم نیز از جمله مناطقی است که در وضعیت نارنجی و از ۱۸ فروردین‌ماه نیز در وضعیت قرمز قرار گرفت.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید ۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.        

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار