فرمانده مرزبانی کرمانشاه از خاطرات و مخاطرات مرزبانان صحبت کرد و عنوان داشت که در موارد متعددی با عناصر تروریستی مواجه شده و آنان را سرکوب کرده‌اند. وی همچنین به خنثی سازی عملیات داعش در عید اشاره کرد و اینکه چطور تروریست‌ها قصد نفوذ به خاک کشور را داشته‌اند.  
کد خبر: ۹۵۸۶۳۵
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸ 24 April 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازفارس،سردار یحیی الهی فرمانده مرزبانی پیش از ماه مبارک رمضان ضمن بازدید از تحریریه خبرگزاری فارس و تقدیر و تشکر از خبرنگاران این مجموعه پاسخگوی سوالات آنان بود.

در این گفتگوی صمیمانه سردار الهی به سوال خبرنگاران خبرگزاری فارس پیرامون وضعیت امنیتی و همینطور تهدیدات مرزی پاسخ گفت.

فرمانده مرزبانی استان کرمانشاه در ابتدای این دیدار اظهار داشت: مرز پر از حادثه است و مرزها به دلیل اینکه محل ورود و خروج هستند اهمیت ویژه‌ای دارند.

وی افزود: با توجه به وضعیت مرزهای استان کرمانشاه که در دو حوزه اقلیمی کردی و دولت مرکزی با کشور عراق مناسبت‌هایی داریم حوادث بسیاری در مرزها رخ می‌دهد البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که وضعیت امنیتی کشور عراق باعث شده گروه‌های تروریستی پراکنده داعش هنوز در آن سوی مرزها حضور داشته باشند.

سردار الهی در ادامه اظهار داشت: اهداف سیستم‌های جاسوسی در کشور عراق که مرز ایران و کشور ایران را هدف قرار داده است، وضعیت امنیت در مرزهای ایران در حوزه کرمانشاه را دارای وضعیتی خاص و ویژه کرده است؛ تاکنون با اشراف اطلاعاتی که در مجموعه کل دستگاه‌های امنیتی و نیروهای مسلح وجود داشته موضوع خاصی در مرز‌ها نداشتیم؛ هرچند خنثی کردن تهدیدات مرزی زیاد بوده است اما با اشراف اطلاعاتی نیروهای مسلح نتوانستند به اهدافشان در مرزهای ایران دست پیدا کنند.

اسفند امسال نفوذ داعش را در مرز کرمانشاه خنثی کردیم

فرمانده مرزبانی استان کرمانشاه ادامه داد: نیروهای مرزبانی در مرزها از زرق و برق دنیا و تشریفات به دور هستند و خالصانه خدمت می‌کنند و اجازه موج‌ سواری را به ضد انقلاب نخواهند داد؛ آنچه شاهد هستیم؛ امنیت پایدار در مرزهاست.

وی در خصوص اقدامات نیروهای ضد انقلاب و تروریستی در مرز نیز عنوان داشت: روزهای پایانی سال در حوزه دولت مرکزی در سومار گروهک‌های پراکنده داعش قصد نفوذ و تعرض به پاسگاه های مرزی را داشتند که با حضور مرزبانان و اشراف اطلاعاتی و امنیتی که از قبل وجود داشت آنچه در سر داشتن به خوبی خنثی شد؛ الحمدالله هیچ گونه دغدغه پیرامون تهدیدات فرامنطقه‌ای نمی‌بینیم و همه آن‌ها را با کمک خداوند و استعانت از ائمه اطهار خنثی می‌کنیم.

عناصر تروریستی از پوشش کولبران سوءاستفاده می‌کنند

سردار الهی در خصوص اتفاقات عجیبی که در مرزها رخ می‌دهد نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: یکی از مسائل و چالش‌هایی که گاهی با آن مواجه می‌شویم بحث کوله‌بری است، تعدادی از مردم در مناطق شمال شرقی استان کرمانشاه از این طریق امرار معاش می‌کنند، در واقع تا سال ۱۳۸۶ این مسئله وجود داشت اما بعد از این ما دو معبر اصلی برای این کار باز کردیم و این افراد نیز می‌توانند کالاهای خود را در بازارچه‌های مرزی به فروش برسانند، اما گاهی شاهد سوء استفاده گروه‌های تروریستی از پوشش کولبران هستیم.

 

وی افزود: یکی از اتفاقات عجیبی که توسط عناصر تروریستی و در پوشش کولبری صورت گرفته بود، جاسازی سلاح‌های کمری در تعدادی تلویزیون بود که حتی کارشناسان مرزبانی نیز از جاسازی حرفه‌ای این سلاح‌ها ابراز تعجب کرده بودند، این یکی از موارد عجیبی بود که توجه ما را به خودش جلب کرد، ولی موارد از این دست زیاد است.

مرزبانی همیشه آماده استقبال از زائران حسینی بوده است

فرمانده مرزبانی استان کرمانشاه در خصوص مراسم اربعین سال ۱۴۰۰ نیز ‌گفت: مرز خسروی از مرزهای بسیار قدیمی است و قدمت خاصی در بحث تردد زائرین دارد و بعد از جنگ تحمیلی به علت ناامنی‌های موجود در کشور عراق این مرز بسته شد؛ تا دو سال پیش امکان بازگشایی مرز وجود نداشت، با توجه به زحمات مسئولین و نیروهای حشد الشعبی محور ترددی باز شد و در سال اول روزانه مرز خسروی باز بود و شب‌ها تعطیل می‌شد اما در سال گذشته نیز به علت کرونا تجمعات در سراسر دنیا لغو شد به همین دلیل تردد زائرین برای حفظ سلامت آن انجام نشد.

وی در ادامه گفت: امسال نیز اگر بحث کرونا نباشدهمگی ما آمادگی داریم به خصوص مرزبانان که از زائرین استقبال کنیم.

ما هم نظامی هستیم و هم دیپلمات!

سردار الهی به شرایط ویژه مرزبانی و انجام مرودات دیپلماتیک-امنیتی بین ایران و عراق اظهار داشت: در حوزه امنیتی نیز باید به این نکته اشاره کنیم که کشورها در مقابل همدیگر تعهداتی دارندف اگر تهدیدی از آن سوی مرزها کشوری را تهدید کند کشور مقابل نیز وظیفه‌ای دارد؛ بسیاری از ملاقات‌ها به کشور عراق درباره بررسی همین تهدیدات است و واقعیت این است که با توجه به شرایط ایجاد شده و حضور کشورهای فرامنطقه‌ای و درگیری‌های متعدید بیشتر از سوی کشور عراق، مرزهای ایران تهدید می‌شود و ایران برای کشور عراق تهدیدی ندارد.

الهی افزود: خروج از مرزها نیز به سه صورت انجام می‌پذیرد؛ از طریق گذرنامه، برگه موقت تردد و یا همراهی یک مرزبان. گذر موقت بین دو کشور به صورت تفاهم‌نامه نوشته می‌شود و فرد حامل برگه می‌تواند تا عمق چند کیلومتری آن کشور تردد کند، مرزبانان می‌تواند از امتیازات مرزبانی استفاده کنند و هر مقام سیاسی،کشوری و لشکری میتواند با مرزبانان بدون گذرنامه از مرز خارج شود و اگر در گمرکات نیز اختلافی به وجود آمده باشد مسئول بررسی و حل آن نیز مرزبانان هستند، از رو یک مرزبان هم نظامی است و هم نماینده دستگاه دیپلماسی!

با رایزنی‌های ما مرز پرویزخان هرگز بسته نشد

فرمانده مرزبانی استان کرمانشاه در ادامه ضمن اشاره به محدودیت‌های کرونا در سراسر دنیا، گفت: کلیه گمرکات کشور ایلام؛ خوزستان کردستان و ...در کرونا تعطیل شدند اما یکی از دستاوردها در استان کرمانشاه تعطیل نشدن گمرک پرویزخان حتی به برای یک روز بود.

قاچاق سوخت در مرز کرمانشاه وجود ندارد

سردار الهی در خصوص وضعیت قاچاق سوخت در مرزهای غربی و به خصوص کرمانشاه نیز گفت: قاچاق سوخت در پنج سال گذشته در کرمانشاه وجود داشت اما هم اکنون هیچ قاچاق سوختی در مرزهای استان وجود ندارد؛ زیرا پمپ‌هایی در نقطه صفر مرزی تعبیه شده است که سوخت را با قیمت مصوب به کشور مقابل عرضه می‌کند یعنی عرضه و تقاضا در مرز وجوددارد و سازوکار معینی برای عرضه نیز تعریف شده از این رو هیچ گونه سازماندهی قاچاق سوخت در منطقه کرمانشاه نداریم.

مرزبانان را بیشتر دریابیم

سردار الهی باتوجه به مظلومیت مرزبانان در پایان گفت: همگی ما از مسئولین و نمایندگان مجلس تقاضا داریم که زبان گویا مرزبانان باشند تفاوت بین رزمندگان هشت سال دفاع مقدس با مرزبانان امروزی تفاوت ظاهری است، اول اینکه در زمان جنگ هر کس اعم از دولت و مردم، خبرگزاری همه به رزمندگان کمک می‌کردند و تلاش رزمندگان انعکاس داده می شد اما مرزنشینان و مرزداران ما بسیار مظلوم واقع شده‌اند، بسیاری از خدمات آن انعکاس داده نمی‌شود و مردم از آن بی خبر هستند.

وی افزود: پس از سی سال خدمت به جرأت عرض می‌کنم که مرز جای مقدسی است و افراد خاصی در مرز حضور دارند، هرچند از نظر سخت افزاری پیشرفت آنچنانی نکرده‌ایم و در حد ایده‌آل نیستیم اما می توانیم از امکانات خود به نحو احسن استفاده کنیم، لذا تقاضا داریم که از جدید‌ترین تجهیزات روز استفاده کنیم.

در پایان این نشست صمیمانه فرمانده مرزبانی از خبرنگاران این خبرگزاری تقدیر کرد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار