مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه، از آمادگی این اداره‌کل برای مقابله با آتش‌سوزی‌های احتمالی در جنگل‌ها و مراتع خبر داد و گفت: بیش از ۹۵ درصد از حریق جنگل‌ها و مراتع عامل انسانی دارد که صدمات جبران‌ناپذیری را به طبیعت وارد می‌کنند.
کد خبر: ۹۵۸۶۲۹
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰ 24 April 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازفارس،انشالله کولانی امروز در جمع اصحاب رسانه ضمن تبریک دوم اردیبهشت‌ماه روز زمین پاک، اظهار داشت: ۵۱ سال از عمر نامگذاری این روز می‌گذرد که مورد استقبال مردم در ده‌های گذشته قرار گرفته است.

وی ادامه داد: فلسفه برگزاری روز زمین پاک، پاک نگهداشتن زمین از آلودگی‌ها است چون در حفظ زمین همه مردم و تمامی نسل‌ها سهیم هستند و داشتن دانش استفاده از طبیعت ضامن ادامه حیات همه انسان‌ها‌ست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: روز جهانی زمین پاک و آنچه به طبیعت در ارتباط است به عنوان بحث حیات باید به جنبش‌های همگانی برای آگاهی بیشتر و اقدامات مسئولانه برای حفاظت از منابع طبیعی تبدیل شود.

وی تصریح کرد: در این روز ده‌ها گشت عمومی نیروها در عرصه‌های مختلف در راستای پاکسازی اقدام خواهند کرد، این روز برای ما یک جنبش منابع طبیعی و زیست محیطی است که باید آن را گرامی داشت تا همگان از اهمیت زمین و محبت‌های آن و گام‌های که می‌توانند برای حفظ آن بردارند، آگاه شوند.

کولانی گفت: باید با زمین مهربان باشیم تا گهواره‌ای امن برای تمامی نسل‌ها باشد، در این خصوص منابع طبیعی متولی حفظ و احیای توسعه، بهره‌برداری بهینه و قانونمند از انفال الهی یعنی جنگل‌ها و مراتع که بستر حیات است، می‌باشد و در راه انجام این وظایف با حفظ جنگل‌ها و مراتع، توسعه جنگل‌کاری، حفظ و احیای مراتع، عملیات‌های آبخیزداری و... در تلاش است دین خود را به زمین و مردم ادا کند، ولی این اقدامات بدون همراهی و مشارکت مردم تأثیر چندانی نخواهد داشت

وی ضمن دعوت از مردم در راستای حفاظت از جنگل‌ها، گفت: در این ایام پیش‌رو که با کاهش نزورات آسمانی
آسمانی رو به رو هستیم زمین و پوشش خشک است، احتمال بروز حریق در جنگل‌ها و مراتع خیلی بالا است.

خودداری از ورود به جنگل‌ها و مراتع و عدم روشن کردن آتش، اجتناب از سوزاندان بقایای محصولات کشاورزی در مزارع، جلوگیری از بازی کودکان با آتش به ویژه در مناطق جنگلی و مراتع، پرهیز از حرکات نمایشی و تفریحی با آتش در مناطق جنگلی و مراتع و خودداری از تیراندازی هوایی و یا هدف مشخص در مناطق جنگلی و مراتع از توصیه‌های جدی کولانی به مردم در راستای حفاظت از جنگل‌ها و مراتع بود.

وی ادامه داد: بیش از ۹۵ درصد از حریق جنگل‌ها و مراتع عامل انسانی دارد که صدمات جبران‌ناپذیری را به طبیعت وارد می‌کنند که با ایجاد پاسگاه‌های ثابت و سیار، شناسایی مناطق بحرانی، تشکیل اکیپ‌های اطفای حریق، هماهنگی با شوراها و دهیارها، استقرار دیده‌بان، تجهیز پایگاه‌ها و ارائه آموزش‌های لازم آمادگی خود را در حفاظت از جنگل‌ها و مراتع اعلام می‌کنیم.

این مسئول در پایان از شهروندان خواست، با مشاهده هرگونه حریق و عوامل تخریب‌کننده عرصه طبیعی با شماره‌گیری کد امداد جنگل ۱۵۰۴ حافظان منابع طبیعی را مطلع کنند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار