کد خبر: ۹۵۸۵۹۶
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۲ 24 April 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه، سلامت روان با عواطف، تفكر و رفتار آدمي در ارتباط است که از جمله مهمترین ابعاد سلامت عمومی محسوب می شود و نقش بسیار مهمی در حیات فردي و اجتماعی افراد دارد. با توجه به اتفاقات یک سال و نیم اخیر و مقابله با پاندمی کرونا، توجه به سلامت روان در کنار سلامت جسم از اهمیت به سزایی برخوردار است.

سلامت روانی، بنا به تعریف سازمان بهداشت جهانی ، به نبود اختلالات روانی دلالت دارد و شرایط مساعدي در نظر گرفته می شود که افراد بتوانند، استعدادها و توانایی‌هاي خویش را تحقق بخشند، با استرس‌هاي روزانه‌ی زندگی سازگار شوند، خود کارامدی بالا و توانایی تغییر و اصلاح محیط فردی، اجتماعي و حل تضادها را داشته باشند و در حالت کلی اقدامات مفیدي براي خود و جامعه انجام دهند.

از جمله عوامل مؤثر بر سلامت روان به سبک زندگی سالم می‌توان اشاره کرد. زمانی که از سبک زندگی سالم در حوزه سلامت روان صحبت می‌کنیم منظورمان آگاهی یافتن از پتانسیل‌های خود، ارتباط بهینه با دیگران، انجام فعالیت‌های جسمانی، خواب کافی، گسترش راهکارهای مقابله با مشکلات و مهارت حل مسأله واز همه مهم‌تر داشتن اهداف بزرگ و کوچک در زندگی و دوری از روزمرگی است، چرا که روزمرگی از جمله آفت های اصلی سلامت روان محسوب می‌گردد و شخصی که دچار این معضل است به مرور تعادل و کنترل روانی خود را از دست داده و آستانه تحمل پایینی خواهد داشت، به گونه‌ای که به راحتی و با کوچک‌ترین محرک درونی و بیرونی می‌تواند عصبی و افسرده شود و از خود رفتارهای نامناسب نشان دهد. از این رو در نظر گرفتن برنامه ریزی ها واهداف روزانه و توجه مداوم به آن ها سبب بالا رفتن سلامت روان در افراد می‌گردد.

با توجه به محدود بودن فرصت، به بررسی دونکته مهم از موارد مطرح شده برای ارتقای سلامت روان می‌پردازم. اولین نکته ای که در بهبود وضعیت خلقی باید مد نظر قرار دهید داشتن فعالیت ورزشی، حتی یک پیاده روی کوتاه صبحگاهی است، چرا که مدار لذت و پاداشِ مغز شما را فعال کرده و سبب به وجود آمدن حال خوش و انرژی مضاعف برای شروع روز و به تبع انجام بهتر مسئولیت‌ها و توانایی مقابله با مشکلات می‌گردد. دومین نکته ی حائز اهمیت، هدف گذاری است (توجه داشته باشید که مهم نیست که هدف شما حتماً بزرگ باشد، زیرا اهمیت اهداف کوچک و روزانه در زندگی افراد و ارتقای سلامت روانشان غیر قابل وصف است). لطفاً برای هدف گذاری به موارد زیر توجه فرمایید:

1. هدف خود را تعیین کنید؛ در نظر داشته باشید که هدف باید واقعی، قابل دسترس و واضح باشد.

2. مدت زمان لازم برای انجام فعالیت های هدف مورد نظر خود را مشخص کنید.

3. برای شروع، گام های کوچک بردارید.

4. از یادآور ها استفاده کنید(به عنوان مثال برای ساعت ورزش خود از زنگ هشدار استفاده کرده یا چک لیست روزانه داشته باشید) 

5. در مواقع لزوم و مشاهده‌‌ی اهمال کاری، تنبیهی را برای خود در نظر بگیرید.

6. میزان شکست‌ها و موفقیت‌های خود را ثبت کنید.

7. خود را برای پذیرش شکست،کاهش انرژی و شروع دوباره آماده کنید.

در نظر داشته باشید با توجه داشتن و استمرار در انجام موارد ذکر شده که در ظاهر ساده به نظر می رسند به راحتی می‌توان به گوهر آرامش و سلامت روان دست یافت.

سهیلا جهاندار لاشکی، دکتری تخصصی روانشناسی

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار