رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: واکنش توییتری ابوطالبی به ادعای نماینده مجلس / ادعایی درباره نشست دوم مقامات ایران و عربستان / امضای ۸۰ نماینده برای شکایت از هیات‌رئیسه مجلس و… رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۵۸۵۳۰
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۰ 23 April 2021

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

محمود صادقی: بحث کاندیداتوری سید حسن خمینی در جبهه اصلاحات مطرح نشده بود

«محمود صادقی»، نماینده مجلس دهم، در رابطه با روند ورود به مصادیق در نهاد اجماع ساز برای انتخابات ۱۴۰۰ عنوان کرد: اصلاح‌طلبان در قالب نهاد اجماع ساز هنوز به مرحله تعیین مصداق نرسیده اند. پیش بینی می‌شود شاید از هفته آینده رفته رفته بحث کاندیداها مطرح شود و تصویر روشن تری خواهیم داشت. در مورد کاندیدا شدن سید حسن خمینی نیز بحثی در جبهه اصلاحات مطرح نشده بود. او در مورد تبلیغات و برخی اظهارات کاندیداها برای رای اوری افزود: جریان رقیب، ولایی و مخالف دولت در فضایی که جامعه با آن دست به گریبان است، موج سواری می کنند و حالت مخالف خوانی و مخالفت با وضع موجود از لحاظ موضع برایشان دست بالا می سازد. معمولا کسانی که‌ خواهان تغییر هستند دست بالایی دارند ولی دچار خطایی شناختی و محاسباتی می شوند.

واکنش وزارت خارجه به حرف‌های رستم قاسمی

روابط عمومی وزارت امور خارجه با انتشار اطلاعیه ای در مورد اظهارات اخیر رستم قاسمی در ارتباط با کمک نظامی و حضور مستشاران نظامی ایران در یمن در گفتگو با روسیا الیوم در تاریخ ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ اعلام کرد: اظهارات منتشر شده در این مصاحبه برخلاف واقعیت و سیاست های جمهوری اسلامی ایران در یمن است. روابط عمومی وزارت امور خارجه با یاد آوری مراجع رسمی در جمهوری اسلامی ایران برای اعلام مواضع کشور تاکید کرد: حمایت جمهوری اسلامی ایران از یمن یک حمایت سیاسی است و کشورمان از روند مسالمت آمیز بحران یمن و تلاش های سازمان ملل برای حل سیاسی این جنگ خانمانسوز حمایت می کند.

نظارت استصوابی تبدیل به یک پروژه خودزنی شده است

ابراهیم اصغرزاده:  مسئله نظارت استصوابی هم به پروژه‌ای تبدیل شد که قرار بود اجازه ندهد مثلا گروه‌های ضد انقلاب وارد مجلس یا خبرگان شوند اما در نتیجه به یک خودزنی تبدیل شد و بهترین افراد این مملکت از تمام پُست‌های انتخاباتی محروم می‌شدند تا جایی که مرحوم هاشمی رفسنجانی را هم ردصلاحیت کردند یعنی پروژه نظارت استصوابی به بزرگترین پروژه حذف در یک نظام انقلابی بعد از انقلاب تبدیل شد. در انقلاب معمولا ضد انقلاب را کنار می‌گذارند ولی نظارت استصوابی به یک پروژه‌ای تبدیل شد که دائما مانند موتور متحرکی در حال گزینش است و غربالگری می‌کند تا عده‌ای را کنار بگذارد.

آخرین خبرها از یکی شدن شورای وحدت و شورای ائتلاف

سخنگوی شورای وحدت گفت: بعد از پایان کارهای اجرایی و تشکیل کمیته‌ها بزودی آمادگی خود را برای همراهی با شورای ائتلاف مطرح می‌کنیم اما یکی شدن با این شورا در گرو اراده عملی آنهاست.منوچهر متکی درباره یکی شدن شورای وحدت و ائتلاف، اولویت شورای وحدت را در شرایط کنونی سازماندهی نیروها عنوان کرد و گفت: به شدت در استان‌ها کار می‌کنیم و در حال ایجاد شبکه، هیات اجرایی و کمیته‌ها هستیم. پس از طی این مراحل آمادگی داریم در صورت «اراده عملی» دوستان شورای ائتلاف، بار دیگر بحث همراهی با آنها را پیگیری کنیم.سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان درباره حضور نامزدهای نظامی در انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: با هر فردی که به شکل قانونی بتواند داوطلب انتخابات شود مخالفتی نداریم. به هر حال کسانی که در عرصه نظامی کشور خدمت می‌کردند و الان می‌خواهند در عرصه دیگری خدمت کنند، چنانچه قانون اجازه دهد می‌توانند در معرض رای مردم قرار گیرند.

حرف های جنجالی احمدی نژاد علیه مسئولان

محمود احمدی نژاد رئیس دولت‌های نهم ودهم ادعاهایی عجیب را علیه مسئولان نظام مطرح کرده است.محمود احمدی نژاد آرام و قرار ندارد، او روزهای شلوغی را سپری می کند، یا از این شهر به آن شهر می رود یا نامه می نویسد یا مصاحبه می کند. او وعده افشاگری هم می دهد. تحرکاتی که حکایت از عزم جدی رئیس جمهور سابق برای کاندیداتوری و ماندگاری در سیاست دارد.او در جدیدترین اظهارات در جمع طیفی از مردم اردبیل ادعاهایی را مطرح کرده است.او مدعی شده است: «یک طرف دنبال این است که به بهانه تشدید کرونا، انتخابات را عقب بیندازد تا فرصت پیدا کند و شرایط را به نفع خود تغییر دهد.»رئیس دولت‌های نهم ودهم می گوید: »طرف دیگر هم دنبال این است که در سایه کرونا و مشارکت پایین مردم، نامزد خود را از صندوق دربیاورد.»احمدی نژاد با بیان اینکه هر دو به دنبال کنار گذاشتن مردم از عرصه تصمیم گیری هستند، مدعی شد: «جزیره خریده‌اند تا درصورت جوشیدن خشم ملت به آنجا فرار کنند!»

استقبال عضو کارگزاران از کاندیداتوری تاجزاده

یک عضو شورای مرکزی کارگزاران سازندگی گفت: بسیار خوب است اجازه دهیم کسانی که از حق سیاسی خودشان محروم شدند و یا محدودیت‌های درخصوص‌شان اعمال شده در انتخابات شرکت کنند.جهانبخش خانجانی، درباره اعلام کاندیداتوری سیدمصطفی تاجزاده در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: قبل از اینکه به موضوع نامزدی آقای تاجزاده بپردازیم؛ باید بگویم مقوله انتخابات یک حق شهروندی است که نه مردم می‌توانند از حق خودشان بگذرند و نه حکومت می‌تواند این حق را سلب کند، بنابراین یک امر متقابل بین مردم و حکومت است و باید هر یک نقش خودشان را درست ایفا کنند. البته این ایفای نقش منوط به رعایت تمام ملزومات در این موضوع است.وی تاکید کرد: معتقدم باید به گونه‌ای در انتخابات رفتار شود که مردم احساس کنند این انتخابات در سرنوشت و راهبرد آینده‌شان موثر است و می‌تواند کشور را از این وضعیت و تنگنای اقتصادی و سیاسی رهایی بخشد.این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی خاطرنشان کرد: اعتقاد دارم در حال حاضر این یک خطای استراتژیک است که فکر کنیم صرفاً این افراد و شخصیت‌ها هستند که می‌توانند فضای انتخابات را تحت تاثیر قرار دهند و به تنهایی مشکلات چرخه معیوب مدیریتی را حل کنند.

صادقی: در مورد کاندیدا شدن سید حسن خمینی بحثی در جبهه اصلاحات مطرح نشده بود

نماینده مجلس دهم در مورد اجماع اصلاح طلبان برای کاندیداتوری سید حسن خمینی در انتخابات 1400 تصریح کرد در میان جبهه اصلاحات این مبحث مطرح نشده بود.«محمود صادقی»، نماینده مجلس دهم، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا در رابطه با روند ورود به مصادیق در نهاد اجماع ساز برای انتخابات ۱۴۰۰ عنوان کرد: اصلاح طلبان در قالب نهاد اجماع ساز هنوز به مرحله تعیین مصداق نرسیده اند. پیش بینی می‌شود شاید از هفته آینده رفته رفته بحث کاندیداها مطرح شود و تصویر روشن تری خواهیم داشت. در مورد کاندیدا شدن سید حسن خمینی نیز بحثی در جبهه اصلاحات مطرح نشده بود.

ادعای نماینده مجلس درباره موشک های شلیک شده به سرزمین های اشغالی

عضو هیئت رئیسه مجلس در توئیتی مدعی شد: موشک شلیک‌شده به اسراییل ایرانی بود.به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محسن دهنوی، ‏‏‏نماینده مردم تهران و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در توییتی نوشت:«و ما رمیت اذ رمیت» اقتدار پوشالی گنبد آهنین با تنها یک موشک نسل قدیم ایرانی به باد رفت. این‌که یک موشک بود؛ با بارانی از موشک‌های پیشرفته ایرانی چه خواهید کرد؟ #دیمونا

روایت رویترز از غنی سازی 60 درصدی در ایران

یک هفته پس از آغاز تولید اورانیوم ۶۰ درصد در نطنز، خبرگزاری رویترز به نقل از یک گزارش محرمانه آژانس بین المللی انرژی اتمی می‌گوید که ایران تعداد سانتریفیوژ‌های غنی سازی اورانیوم تا خلوص ۶۰ درصد را از دو مجموعه آبشار به یک مجموعه کاهش داده است.رویترز می گوید ایران هم اکنون در یک کارگاه که بر سطح زمین واقع است از یک آبشار سانتریفیوژ‌های آی آر-۶ برای غنی سازی ۶۰ درصدی استفاده می‌کند و ضایعات اورانیوم این فرآیند را برای غنی سازی ۲۰ درصدی به یک آبشار ماشین‌های آی آر-۴ تزریق می‌کند.گزارش آژانس به علت ایجاد این تغییر یا اینکه چند سانتریفیوژ در هر آبشار وجود دارد، اشاره‌ای نمی‌کند.

لاریجانی در تلگرام فعال است؟

لاریجانی جز صفحه رسمی اش در اینستاگرام، صفحه ای در شبکه های اجتماعی ندارد.مدتی است کانالی تلگرامی با نام علی لاریجانی دایر شده و مخاطبانی را جذب کرده است.دفتر دکتر علی لاریجانی اعلام کرد: اخبار و تحلیل هایی که اخیرا در کانال تلگرام یا صفحه توییتر به نام رییس سابق مجلس منتشر می شود ارتباطی با ایشان ندارد.تنها صفحه لاریجانی در فضای مجازی، صفحه اینستاگرام وی به نشانی larijani_ir است و جز این دکتر لاریجانی هیچ حساب و صفحه رسمی دیگری نه در اینستاگرام و نه در دیگر شبکه های اجتماعی ندارد.به گزارش خبرآنلاین اخباری که در کانال تلگرامی مجعول به علی لاریجانی منتسب شده و در شماری از سایت های خبری از آن نقل می شود، صحت ندارد.

توصیه پزشکیان به شورای نگهبان دربارهٔ انتخابات ۱۴۰۰

مسعود پزشکیان، نمایندهٔ مردم در مجلس با اشاره به نقش عملکرد شورای نگهبان در مشارکت مردم در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: حلقه را خیلی تنگ نکنند، زیرا هر یک از بازیگران در صحنه رقابت‌ها سهمی در بازار و مردم دارند و هر چقدر این بازیگران کاهش یابند، فضای انتخابات سرد می‌شود. به اندازه کافی دشمن داریم و خودمان نباید برای خودمان مشکل ایجاد کنیم مقداری بازتر با مساله برخورد کنیم و اجازه دهیم مردم انتخاب کنند.پزشکیان در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما با ارزیابی فضای انتخاباتی کشور گفت: در دوره‌های پیش، فعالیت انتخاباتی رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی گرم‌تر بود، احزاب نامزد‌های شان را مشخص و سازماندهی کرده بودند و کار‌ها شکل گرفته بود؛ اما اکنون برای جریان‌ها اعم از چپ و راست مشخص نیست که چه کسی قرار است بیاید و آغاز فغالیت‌های انتخاباتی خیلی سرد است.پزشکیان همچنین درباره آخرین رایزنی‌های سیاسی در جبهه اصلاحات برای معرفی نامزد نهایی این جبهه گفت: کاندید‌های جبهه اصلاحات خیلی محرومند، زیرا برای خیلی از آنان به طریقی، مساله ایجاد کردند و داوطلبی آنان با رد صلاحیت شان توأم خواهد بود و افراد تاثیرگذار و شناخته شده نیز آن قدر زیاد نیستند که از میان آنان انتخاب کنند.

نمره قبولی کاندیدای احتمالی انتخابات 1400 به دولت روحانی

محسن رهامی، فعال سیاسی اصلاح طلب و کاندیدای احتمالی ریاست‌جمهوری۱۴۰۰ در یک گفتگوی زنده اینستاگرامی گفت: دولت روحانی، سالم‌تر از دولت‌های قبل بود. هشتاد نود درصد این دادگاه‌هایی که تشکیل می‌شود مربوط به قبل از دوره روحانی است. به دولت روحانی نمره قبولی می‌دهم.

تمجید امام جمعه تهران از سید حسن خمینی

رئیس شورای سیاستگذاری جامعه روحانیت مبارز با تأکید بر اینکه مسأله تمکین حاج حسن آقا به نظر رهبری جای تشکر دارد، گفت: حاج حسن آقا فردی صادق، سالم، پاک، متدیّن، تابع ولی فقیه و نوه امام است و بالأخره ژن امام در وجودش هست. یک آدم صالح اینچنینی هستند و انتظاری هم از ایشان غیر از این نیست. آنچه من از ایشان می دانم این هست که انسانی باتقوا، متدیّن و پیرو خط امام و رهبری است.آیت الله محمدعلی موحدی کرمانی در گفت و گو با خبرنگار حریم امام با تقدیر از تمکین حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی به نظر مقام معظم رهبری در خصوص عدم کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری، اظهار داشت: مسأله تمکین ایشان خیلی جای تشکر دارد و از ایشان هم انتظاری غیر از این نمی رود. خداوند پدر بزرگوارشان را رحمت کند که ایشان نسبت به مقام معظم رهبری صریحا حالت تواضع، اطاعت و فرمانبری داشتند. عباراتی که مرحوم حاج احمد آقا می گفتند را من یادم هست. در این زمینه جملات و عبارات متعددی داشتند و ایشان هم پسر همان حاج احمد آقا هستند.وی ادامه داد: من امیدوارم مردم کلمات امام را فراموش نکنند و به یاد داشته باشند هرچه داریم از امام داریم؛ اگر عزت داریم از امام است، اگر این کشور استقلال پیدا کرد از امام است، تمام خدمات ارزنده ما مرهون خدمات و گام های مؤثری است که امام برداشتند. مقام معظم رهبری هم بعد از امام رهبری جامعه را دارند و اگر واقعا دلسوز کشور هستید باید از ایشان اطاعت کرد. ان شاء الله خداوند حاج حسن آقا را محفوظ بدارد. مجددا از این اطاعت و فرمانبری ایشان تشکر می کنم.

اختلاف در اردوگاه اصولگرایان

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی درباره خودداری سخنگوی شورای وحدت از به کار بردن عنوان «اصولگرا» برای اطلاق «شورای وحدت»، گفت: با خواست برخی دوستان با عنوان شورای وحدت اصولگرایان مخالفت کردم زیرا می‌خواستم جناح بندی‌ها از بین برود.اسدالله بادامچیان همچنین افزود: این حرف منوچهر متکی نشان می‌دهد شورای وحدت تافته جدابافته از اصولگرایان نیست. چرا باید اصلاح طلب و اصولگرا با هم بجنگند؟ هر فرد یا گروهی با هر سلیقه‌ای وحدت را قبول دارد می‌تواند عضو این شورا شود. به این دلیل عنوان «اصولگرا» را برای شورای وحدت در نظر نگرفتیم.بادامچیان درباره تعدد نامزدهای اصولگرا در صورت نامزد نشدن سید ابراهیم رییسی در انتخابات ۲۸ خرداد ریاست جمهوری، گفت: درباره این موضوع باید پس از احراز صلاحیت‌ها سخن گفت و در این زمینه نمی‌توانم مطلبی بگویم.

انتقاد مستقیم نائب رئیس مجلس از روحانی

علی نیکزاد نائب رئیس مجلس در توئیتی نوشت: رییس جمهور گفته اند تحریم حتی در تولید مرغ و تخم مرغ هم تاثیر گذاشته. بله نخواهی تدبیر کنی و بنشینی تماشا کنی تحریم برای نفس کشیدن مردم هم مشکل ایجاد می کند. این همان نگاهی است که مردم را به مشکلات معیشتی انداخته. باید فکری کرد.

بنر همیشگی روحانی اول ولنجک

محمدعلی ابطحی رئیس دفتر رئیس جمهور در دولت اصلاحات، در توئیتی نوشت: تنها جایی که همیشه یک عکس و یک مطلب از دکتر روحانی در بنر خیابانی هست، اول ولنجک است.میگویند منزل اقای روحانی هم ولنجک است. و لابد هر روز آن را می بیند.نصب عکس رییس جمهور در خیابان ، اشکالی ندارد ولی سر راه هر روزه رییس جمهور فقط معنای تملق دارد.

امضای ۸۰ نماینده برای شکایت از هیات‌رئیسه مجلس

حدود۸۰ نفر از نمایندگان طرح شکایتی را به امضا رساندند و از هیات‌رییسه توضیحات لازم را درخواست کردند که چرا برخی از احکام بودجه جابه‌جا شده است.کاظم دلخوش»، نماینده صومعه سرا در مجلس، در رابطه با ادعا یک نماینده مبنی بر تخلف هیات رئیسه در احکام بودجه ۱۴۰۰ پس از تصویب آن در صحن گفت: درجایگاه اعضای کمیسیون تلفیق امین مجلس بودیم، چند ماه به صورت شبانه روزی بر روی بودجه کار کردیم اما نهایتا جداول در ۲۵فروردین با تاخیر به دولت ارسال شد و همچنین در برخی از احکام بودجه تغییراتی صورت گرفته بود که با آنچه که نمایندگان به تصویب رسانده بودند، تفاوت داشت.ادامه داد: اعتقادمان بر این است بودجه نوشته شده و به تصویب رسیده توسط مجلس با بودجه ای که به دولت ارجاع شد تفاوت دارد. از هئیت رییسه درخواست کردیم تا این موضوع را بررسی کند و نتیجه را به مجلس ارائه دهد. حدود۸۰ نفر از نمایندگان طرح شکایتی را به امضا رساندند و از هیئت رییسه توضیحات لازم را درخواست کردند که چرا برخی از احکام بودجه جابه‌جا شده است.دلخوش در رابطه با این بحث که آیا این تغییرات در ادوار مجلس مرسوم است، گفت: خیر چنین تخلفی مرسوم نیست، تیمی که پس از تصویب، بودجه را تنظیم کرده است احکام را مورد دستکاری قرار داده و این باید مشخص شود. چنین دستکاری در بودجه سابقه نداشته است.

ادعایی درباره نشست دوم مقامات ایران و عربستان

یکی از سفرای سابق منطقه‌ای ایران در همین رابطه و نشست اخیر میان مقامات تهران و ریاض در بغداد به «اعتمادآنلاین» می‌گوید: «پکن ابتکار عملی در انجام دیدار مقامات تهران و ریاض نداشته است و این دیدار با خواست و پیگیری‌های نخست‌وزیر فعلی عراق به ثمر رسیده است.»

واکنش توییتری ابوطالبی به ادعای نماینده مجلس

حمید ابوطالبی به اظهارات نماینده مجلس در مورد اصابت موشک ایرانی به اسراییل در توییتر واکنش نشان داد.به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حمید ابوطالبی مشاور سیاسی رییس جمهوری در واکنش به اظهارات نماینده مجلس در مورد اصابت موشک ایرانی به اسراییل نوشت:دلیل این امر که هر اتفاق سیاسی یا امنیتی در فلسطین اشغالی می افتد،گروهی در ایران وظیفه خود می‌دانند تا برای آن سناریوسازیِ مسئولیت‌آور کنند،چیست؟

قدرت نمایی غیرواقعی!
پرکردن صوری خلأها!
فریب افکارعمومی!
تخریب مذاکرات!
درگیری علنی! و..
آیاموضع‌گیری‌های غیرمسئولانه ۸۴-۹۲ درحال بازگشت است؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار