این روزها که مراسمات و دورهمی‌ها لغو شده تأثیر لغو این برنامه‌ها علاوه بر روح و روان مردم، معیشت برخی از صنوف را به‌شدت تحت تأثیر قرار داده و برخی را حتی تا بیکاری کشانده است.
کد خبر: ۹۵۸۲۴۱
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲ 22 April 2021

به گزارش تابناک قم، کووید 19 از اواخر سال 98 وارد ایران شد و ضرر و زیان‌هایی زیادی در همین حدود 14 ماه بر اقتصاد جهان و ایران به همراه داشته است. از زمان انتشار کرونا ویروس در ایران که بیش از یک سال می‌گذرد بخش اعظمی از مشاغل و صنوف مختلف دچار آسیب شدند.

با اعمال محدودیت‌ها در برهه‌های زمانی مختلف و همزمان با شدت شیوع این ویروس، تعداد زیادی از مشاغل تحت تأثیر قرار گرفته و با توقف فعالیت مواجه شدند.

اگر چه انتشار این ویروس برای برخی از صنوف بیشتر از سایرین، پیامدهای اقتصادی به بار آورده است اما دیگر کمتر صنفی را می‌توان یافت که در شرایط کرونا دچار آسیب نشده باشد. این را زمانی بهتر می‌توان درک کرد که به سراغ اتحادیه‌های اصناف می‌رویم.

در مقابل برای مدیریت این بحران هم تصمیماتی از سوی دولت و مسئولان در سطح کشور گرفته شد، اما از آنجایی‌که تبعات ناشی از شیوع این ویروس بسیار گسترده بود راهکارها چندان نتوانست مؤثر واقع شود و کسب‌وکارها در مدت شیوع کرونا ویروس، شرایط بسیار متفاوتی را نسبت به قبل از آن تجربه می‌کنند.

قنادان هم مثل سایر مشاغل سخت‌ترین روزهای خود را سپری می‌کنند، از یک ‌طرف تعطیلی‌ها و محدودیت‌های اعمال ‌شده از سوی ستاد ملی کرونا و از جنبه دیگر عدم تمایل مردم برای خرید شیرینی در شرایط شیوع ویروس به دلیل رعایت مسائل بهداشتی، لغو جشن‌ها و دورهمی‌ها و همچنین افزایش قیمت برخی از اقلام، این صنف را با مشکلات جدی‌تری مواجه کرده است و خرید شیرینی را به‌شدت کاهش داده است.

تعطیلی بسیاری از قنادی‌های قم 

رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی‌فروشان قم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در این زمینه اظهار داشت: بعد از شرایطی که کرونا برای اصناف، از جمله قنادان ایجاد کرد، بسیاری از قنادی‌ها جمع کردند و یا تعداد کارگران خود را کاهش دادند.

وی افزود: بیکار شدن کارگران یعنی کرونا علاوه بر آسیب‌های وارده به صاحبان مشاغل، بر معیشت مردم نیز تأثیرگذار بوده است، چرا که کرونا بخش‌هایی از اقتصاد را که بیشترین اشتغال طبقات پایین جامعه در آن شکل‌گرفته بود، تحت تأثیر قرار داد.

ابراهیم استواری همچنین می‌گوید: در اسفندماه هر سال به دلیل نزدیکی به ایام عید، اوج کار قنادی‌ها است اما سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا حدود 60 درصد و امسال هم در همین ایام نسبت به مدت مشابه سنوات گذشته 30 درصد کاهش فروش داشتیم.

حالا هم با وجود اینکه تقریباً نیمی از مردم به زندگی عادی برگشته‌اند ترس از خرید برخی از اقلام همچنان وجود دارد و مردم ترجیح می‌دهند به سمت موارد غیرضروری نروند تا بیشتر برای مراقبت از خود، جانب احتیاط را رعایت کرده باشند.

وی در این زمینه نیز با بیان اینکه پروتکل‌ها در این صنف به‌خوبی رعایت می‌شود گفت: بهداشت بر رعایت پروتکل‌ها، نظارت دائم دارد و اتحادیه هم رعایت دستورالعمل‌ها را به‌صورت مداوم گوشزد می‌کند، علاوه بر این اجرای مقررات بهداشتی از قبل در میان قنادان نهادینه ‌شده است و پروتکل‌های ابلاغ ‌شده به‌خوبی اجرا می‌شوند.

 گرانی مواد اولیه باری مضاف بر دوش قنادان 

اما در کنار آسیب‌های وارده به اصناف، نوسانات قیمت اجناس و اقلام هم در این شرایط بر مشکلات آن‌ها افزوده است که در این راستا نیز رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان قم خاطرنشان کرد: گران شدن اجناس موردنیاز صنف قنادان، مشکلات را چندین برابر کرده است که در خرید برخی از اجناس، حتی افزایش قیمت 120 درصدی را شاهد هستیم.

تأمین روغن مخصوص قنادی‌ها هم که در این مدت و در سطح کشور با مشکل مواجه شده بود می‌توانست بر مشکلات این صنف بیفزاید اما رئیس اتحادیه قنادان قم از ورود سازمان صمت برای حل این مشکل تقدیر می‌کند و می‌گوید: تلاش و همراهی سازمان صمت برای رفع مشکل روغن قنادان و تأمین آن، از ایجاد مشکلات بیشتر برای این صنف جلوگیری کرد.

سفره‌های افطار هم که برای ایرانیان بدون زولبیا و بامیه رنگی ندارد اما خرید این دو نوع شیرینی هم در مقایسه با ماه رمضان سال‌های گذشته کاهش تقریباً چشمگیری داشته است که استواری به آن نیز اشاره و عنوان کرد: تولید زولبیا و بامیه در ایام ماه رمضان امسال، حدود 40 درصد کاهش ‌یافته است که دلیلش کاهش تقاضای مشتریان نسبت به سال‌های گذشته است که بخشی از آن مربوط به ترس مردم از شیوع و اوج‌گیری کرونا و بخش دیگری مربوط به کاهش قدرت خرید آن‌ها است.

شاید ضروری باشد که از این صنوف که سخت‌ترین روزهای خود را سپری و آسیب‌های جدی‌تری را تجربه می‌کنند، حمایت‌هایی صورت گیرد که بتوانند از این بحران به وجود آمده عبور کنند تا متوقف شدن قنادی و شیرینی فروشی‌هایی که همیشه با هنر دستشان به جشن‌ها و مراسمات ما زینت بخشیدند را شاهد نباشیم.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار