کد خبر: ۹۵۸۲۲۰
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴ 22 April 2021

به گزارش «تابناک البرز» کره زمين در رويارويی با انواع مخاطرات و آلودگی هايی كه بشر به وجود آورده در وضعيت نامطلوبی به سر مي برد كه اين موضوع، وظيفه انسان را در برابر حفظ و حراست از یگانه محل زندگانیش، بيش از پيش پررنگ مي سازد. روز زمين پاك فرصت مغتنمی برای گسترش آگاهی در اين زمينه است.
استفاده از منابع طبيعي كه براي استمرار زيست و زندگي بشر ضروري مي باشد، به عنوان فرصتي در اختيار انسان محسوب مي شود تا نيازها و احتياج هاي خود را به بهترين شكل برطرف سازد. دوم ارديبهشت با نام روز جهاني زمين پاك تلنگري است تا بيش از پيش به موضوع پر اهميت حفظ و حراست از زميني كه بهترين جايگاه زيست انسان به شمار مي رود، پرداخته شود.
موضوع زمین پاک ، ارتباط تنگاتنگی با موضوع پسماند های شهری دارد و نگارنده در صدد است به حقوق و تکالیف مردم و شورای اسلامی شهر در این خصوص به طور خلاصه بپردازد.
اولین و مهمترین سندی که در این زمینه می توان به آن اشاره نمود سياست هاي كلي محيط زيست ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبری در سال 1394 می باشد که به صورت ویژه و در بند یک این سیاست ها "مديريت جامع، هماهنگ و نظام مند منابع حياتي (از قبيل هوا، آب، خاك و تنوع زيستي) مبتني بر توان و پايداري زيست بوم به ويژه با افزايش ظرفيت ها و توانمندي هاي حقوقي و ساختاري مناسب همراه با رويكرد مشاركت مردمي " را ابلاغ فرموده اند. مدیریت جامع یعنی هماهنگی کامل همه دستگاه های اجرایی که البته در همین بند به مشارکت های مردمی نیز اشاره فرموده اند که به آن خواهم پرداخت.
هرچند که دستگاه های اجرایی از قبیل سازمان حفاظت محیط زیست نیز با توجه به مفاد ماده 6 قانون حفاظت و بهسازي محيط زيست وظیفه انجام دادن تحقيقات و بررسيهاي علمي و اقتصادي در زمينه حفاظت و بهبود و بهسازي محيط زيست و جلوگيري از آلودگي و برهم‌ خوردن تعادل محيط زيست را دارند اما با توجه به لزوم ایجاد مدیریت جامع و تکالیف متعدد و متنوع جهت جلوگیری از تاثیرات مخرب و جبران ناپذیر دفع غیر اصولی پسماند های شهری بر زمین پاک، به نظر می رسد این مسئولیت نمایندگان منتخب مردم در شوراهای اسلامی شهر ها می باشد که با عنایت به داشتن اختیارات بالا در ایجاد مدیریت واحد شهری و شرح وظایف ایشان در ماده 71 قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران مبنی بر در راستای همكاري با مسوولين اجرايي و نهادها و سازمان هاي مملكتي در زمينه ‌هاي مختلف اجتماعي، فرهنگي، آموزشي، اقتصادي و عمراني بنا به درخواست آنان میتوانند گام بزرگی در حفظ زمین پاک بردارند .
همانگونه که بدیهی است برای حفظ زمین پاک یکی از نکات مهم و لازم به توجه موضوع پسماند های شهری و نحوه دفع آنها می باشد که در صورت بی توجهی ، مضرات آن ، گریبان گیر نسل های بعدی خواهد بود.
موضوعی به غایت مهم که بی توجهی به آن تعقیب قضایی متخلفین را نیز در پی خواهد داشت . در ماده 16 قانون مدیریت پسماند مصوب 1383 نگهداری، مخلوط کردن، جمع‌آوری، حمل و نقل، خرید و فروش، دفع،‌صدور و تخلیه پسماندها در محیط را صرفاً برطبق مقررات ان قانون و آیین‌نامه اجرایی آن دانسته و ضمانت اجرای این موضوع را تا 100 میلیون ریال جریمه نقدی برای متخلفین به حکم مراجع قضایی تعیین نموده است.
پسماندها به پنج دسته عادی ، پزشکی ، ویژه ، کشاورزی و صنعتی تقسیم میشوند و هر کدام به نحوی برای محیط زیست و زمین پاک میتوانند آسیب زا باشند هرچند که با کنترل ، بعضا به موادی سودمند تبدیل می شوند همچنان که به طلای کثیف نیز مشهور شده اند.
به هر ترتیب موضوع پسماند از آن قسم مطالبات مردمیست که روی سخن آن با منتخبان مردم در شورای اسلامی شهر است و با همکاری و تعامل همه دستگاه های اجرایی از جمله سازمان حفاظت محیط زیست و مشارکت مردمی قابل حل خواهد بود ، مشارکتی که به راحتی می تواند توسط نمایندگان منتخب مردم در شوراهای اسلامی شهر که از جنس مردمی هستند، رقم بخورد.

علیرضا رحیمی محمودآبادی
کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار