رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه با اشاره به اینکه گندم کالای استراتژیک و نیاز اصلی کشور است، گفت: افزایش قیمت تضمینی این محصول از سوی دولت موجب ایجاد انگیزه و رغبت در میان کشاورزان برای تولیدات بیشتر و با کیفیت‌تر می‌شود.
کد خبر: ۹۵۸۱۹۰
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲ 22 April 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،«ناصر مرادی» با اشاره به اینکه اکنون زمان برداشت گندم در مناطق گرمسیری است، افزود: افزایش هزار تومانی قیمت تضمینی گندم به نفع کشاورزان است و در آغاز فصل برداشت خوبی خوبی برای آنها محسوب می شود.

او البته گفت اگر این افزایش قیمت در زمان کاشت محصول اعمال می شد کشاورزان بیشتری تمایل به کشت گندم داشتند و منجر به افزایش تولید این محصول می شد.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه در ادامه سخنانش گندم را کالای استراتژیک و نیاز اصلی کشور دانست و تاکید کرد که این محصول باید به نسبت تورم زیادی که بقیه محصولات داشته اند، قیمت گذاری شود.

وی توضیح داد که باید گندم حداقل کیلویی ۶ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شد چرا که هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت چند برابر شده است.

او افزود: در گذشته در کنار خرید تضمینی گندم شاهد کمک‌های یارانه‌ای دولت در بخش کود و سموم بودیم اما الان این کمک‌ها برداشته شده و با ارز نیمایی پرداخت می‌شود.

مرادی با اشاره به هزینه ۹ هزار تومانی واردات گندم برای دولت تاکید کرد: چه اشکال دارد مابه تفاوت واردات به کشاورز داخلی پرداخت شود تا با انگیزه بیشتری به تولید محصول بپردازد.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه در ادامه بیان داشت: اگر به دنبال خودکفایی هستیم باید کشاورز از کشت گندم رضایت داشته باشد.

او افزود: الان هر کیلو جو در بازار ۶ هزار تومان قیمت دارد در نتیجه اگر قیمت گندم پایین‌تر از جو باشد حتی ممکن است کشاورز به جای جو از گندم برای تغذیه دام هایش استفاده کند.

مرادی نتیجه گیری کرد که در مقایسه با قیمت جو باید قیمت گندم هفت هزار تومان باشد.

وی در خصوص موضوع قاچاق نیز گفت: اگر قیمت گندم در کشورهای همسایه بالاتر از داخل کشور باشد و تعادلی بین قیمت تضمینی و هزینه‌ها وجود نداشته باشد ممکن است کشاورز به جای تحویل گندم به سیلو ها وسوسه شود و محصولش را به قیمت بالاتری به دلال تحویل دهد.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه البته ابراز امیدواری کرد که با تغییر ترکیب اعضای شورای تعیین قیمت تضمینی گندم اتفاقات خوبی برای سال ۱۴۰۱ بیفتد.

مرادی در این خصوص نیز توضیح داد: ‌در گذشته تمام اعضای تصمیم گیرنده در خصوص خرید تضمینی دولتی بودند و به نسبت تورم سالیانه تا ۲۰ درصد به قیمت‌ها اضافه می‌کردند در حالی که الان هزینه ها خیلی زیاد شده است.

او افزود:‌ اما قرار است برای سال آینده شورایی ۹ نفره متشکل از بخش دولتی، نمایندگان مجلس و بخش خصوصی و کشاورزان در خصوص نرخ خرید تضمینی تصمیم گیری کنند.

مرادی در خصوص وضعیت بارش های کم امسال و تاثیر آن بر محصولات کشاورزی نیز توضیح داد: ۳۰ درصد مزارع استان آبی و ۷۰ درصد دیم هستند و به طور متوسط از هر هکتار زمین دیم یک و نیم تن و از هر هکتار زمین آبی چهار و نیم تن محصول برداشت می شود.

او پیش بینی کرد که برداشت محصول از مزارع دیم خسارت جدی ببیند.

استان کرمانشاه با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی یکی از قطب های کشاورزی کشور است. برای امسال پیش‌بینی تولید ۶۰۰ هزار تن گندم صورت گرفته که ۴۵۰ هزار تن آن آبی و ۱۵۰ هزار تن نیز دیم است.

به گزارش ایرنا، طبق مصوبه جدید شورای عالی اقتصاد از ۳۱ فروردین قیمت هر کیلوگرم گندم خرید تضمینی به پنج هزار تومان رسید، یعنی مبلغ یک‌هزار تومان به هر کیلوگرم گندم معمولی و دوروم خرید تضمینی اضافه شد. این درحالی است پیش از این قیمت هر کیلوگرم گندم ۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود که با حمایت دولت به چهار هزار تومان رسیده بود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار