سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم از افتتاح دستگاه امحاء زباله های پزشکی در قم خبرداد و گفت: این دستگاه می‌تواند روزانه ۱۰ تن پسماند های پزشکی را با اشعه ماکروویو بی‌خطرسازی نموده و از آلودگی ‌های عفونی این پسماندها جلوگیری کند.
کد خبر: ۹۵۷۸۹۱
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶ 21 April 2021

به گزارش تابناک قم، سیدعبدالله میرابراهیمی در نشست خبری که در شهرداری قم برگزار شد، با اشاره به اهمیت توجه به منابع طبیعی و محیط ‌زیست و اینکه بیش از 90 درصد فعالیت ها و ماموریت های اصلی و تخصصی سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم در حوزه حفاظت از منابع محیط زیست تعریف شده است اظهار داشت: برنامه‌ریزی، ساماندهی و مراقبت و عملیات اجرایی مربوط به کاهش تولید، جمع‌آوری،ذخیره‌سازی جداسازی، حمل‌ونقل، بازیافت، پردازش، دفع پسماندهای عادی ازجمله پسماندهای شهری، ساختمانی و عمرانی بر اساس قانون مدیریت پسماند انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از مهمترین سیاست هایی که این سازمان در نظر دارد به آموزش و فرهنگ سازی برای کاهش تولید زباله و تفکیک آن مربوط می شود، تصریح کرد: نگاه ما در این راستا برنامه ریزی در مرحله تولید با نگاه پیشگیرانه است.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با اشاره به اینکه به زباله ها عنوان «طلای کثیف» داده می شود، تصریح کرد: درصورتی می شود زباله را طلای کثیف نامید که آلاینده محیط زیست نباشد.

وی با تاکید براینکه باید زیرساخت‌های لازم برای کاهش تولید زباله فراهم شود، گفت: این امر نیاز به برنامه های آموزشی دارد که به دلیل بالا بودن هزینه انتقال و دفع زباله به این مقوله کمتر پرداخت شده است و در این راستا نیازمند هستیم اعتبارات کشوری تخصیص یابد.

میرابراهیمی با بیان اینکه آموزش های پیشگیرانه در سطح شهر قم نتیجه مثبتی را به دنبال داشته است، تصریح کرد: بخشی از این آموزش ها در مدارس انجام می شد که به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شده است.

وی دربخش دیگری از سخنانش با اشاره به میانگین تولید زباله در سال گذشته بیان کرد: روزانه بیش از ۶۴۰ تن زباله در قم تولید می شود که این رقم نسبت به سال ۹۲ با کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی مواجه است.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم در ادامه از به کارگیری 250 دستگاه ماشین آلات مکانیزه و نیمه‌مکانیزه برای جمع‌آوری زباله به‌صورت روزانه از سطح شهر قم خبر داد و گفت: 46 غرفه نیز نسبت به جمع آوری زباله های خشک در سطح شهر اهتمام دارند.

وی با اشاره به زباله های خشک دریافتی در غرفه ها بیان کرد: براساس آمارهای دریافتی روزانه 300 کیلو زباله از این غرفه ها دریافت می شود.

میرابراهیمی اضافه کرد: آموزش جمع‌آوری زباله خشک و تجهیز ادارات و بانک‌ها و همچنین مدارس نیز انجام و گزارش عملکرد آن‌ها به‌صورت سالانه به محیط‌زیست استان ابلاغ‌شده و در سال جاری مجتمع‌های مسکونی نیز تجهیز می‌شوند.

وی در ادامه از راه‌اندازی و بهره‌برداری سامانه هوشمند مدیریت و جمع‌آوری پسماند خشک به نام زیپاک خبر داد و افزود: هدف از راه‌اندازی این سامانه حمایت از محیط ‌زیست و یکپارچه‌سازی و متمرکز سازی تحویل پسماند خشک به غرفه‌ها و رانندگان است.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم در ادامه از بهره‌برداری  سیستم خط بازیافت مواد پسماند با ظرفیت روزانه ۳۰۰ تن خبرداد و گفت: این خط با اعتباری بالغ‌بر ۸۸ میلیارد ریال راه‌اندازی شده و در کنار راه‌اندازی کارخانه پردازش و انتقال ریجکت در سایت البرز در حال کار است و خط دوم این مجموعه نیز در سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: قطع برق یکی از مشکلات سایت البرز بوده که تفکیک و پردازش زباله را با چالش روبه‌رو کرده است که با خرید یک دستگاه دیزل ژنراتور بااعتباری بالغ‌بر ۱۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال این مشکل حل‌شده است.

میر ابراهیمی در ادامه به افتتاح دستگاه امحاء پسماندهای پزشکی در ماه آینده اشاره و بیان کرد: با رایزنی‌ ها و پیگیری ‌های صورت گرفته این دستگاه به شهر قم منتقل شد و مراحل نصب آن در حال انجام است که می‌تواند روزانه ۱۰ تن پسماند های پزشکی را با اشعه ماکروویو بی‌خطرسازی نموده و از آلودگی ‌های عفونی این پسماندها جلوگیری کند.

میرابراهیمی از اتمام مطالعات طرح جامع پسماند نیز خبر داد و تأکید کرد: مطالعات طرح جامع پسماند امسال پایان‌یافته و مراحل تصویب و اصلاح آن نیز به‌زودی آغازشده و نقش راه شهر قم در حوزه پسماند خواهد بود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار