کمالی سروستانی خاطرنشان کرد: هم‌چنین به دلیل تقارن یادروز سعدی با ماه مبارک رمضان با استفاده از مناجات‌خوانی درخشان محمد معتمدی براساس اشعار سعدی کلیپ‌های ویژه‌ای ساخته شده که پخش خواهد شد. در صبح اول اردیبهشت‌ماه آرامگاه سعدی گلباران و مجموعه فرهنگی سعدی‌شناسی به همت سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان فارس افتتاح خواهد شد.
کد خبر: ۹۵۷۶۸۵
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۱ 20 April 2021

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: مدیر مرکز سعدی شناسی گفت:بی‌شک سعدی شیرازی، استاد سخن فارسی، یگانه‌ای است که سحر کلامش از گذر قرن‌ها، مخاطبانش را پیوسته مسحور می‌کند. بزرگی است که فرهیختگی و روشن‌نگری‌اش بر همگان هویدا است.
کوروش کمالی سروستانی گفت: برگزاری یادروز سعدی، با همراهی و عنایت سعدی‌پژوهان، هنرمندان و علاقمندان به او ادای دینی است به خوان گسترده حکمت و شعر و اندیشه او که هریک به سهم خویش از آن خوشه چیده‌ایم.
وی افزود: اول اردیبهشت‌ماه، یادروز سعدی، به یمن خوبی‌ها و زیبایی‌های آثارش، چون نامش جهانگیر شده است و امروز در شیراز و برخی از شهر‌های ایران و جهان این روز خجسته را که امسال با ماه مبارک رمضان تقارن میمونی یافته است گرامی می‌دارند.

برگزاری مراسم بر بستر فضای مجازی

مدیر مرکز سعدی شناسی در مورد برنامه‌های یادروز سعدی ۱۴۰۰ گفت: برنامه‌های یادروز سعدی از روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین‌ماه هر شب از ساعت ۱۸ از اینستاگرام مرکز سعدی‌شناسی به نشانی @ sadishenasi و فضا‌های مجازی دیگر نهاد‌های فرهنگی و انجمن‌های ادبی پخش خواهد شد و صدا و سیمای مرکز فارس و کشور نیز برنامه‌های ویژه‌ای پخش خواهند کرد. در مراسم گشایش آیت‌الله دژکام امام جمعه شیراز، رحیمی استاندار فارس و برخی از مدیران فرهنگی سخن خواهند گفت و استاد کیوان ساکت با غزل‌نوازی این بزم روحانی را خواهند آراست.
کمالی سروستانی خاطرنشان کرد: هم‌چنین به دلیل تقارن یادروز سعدی با ماه مبارک رمضان با استفاده از مناجات‌خوانی درخشان محمد معتمدی براساس اشعار سعدی کلیپ‌های ویژه‌ای ساخته شده که پخش خواهد شد. در صبح اول اردیبهشت‌ماه آرامگاه سعدی گلباران و مجموعه فرهنگی سعدی‌شناسی به همت سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان فارس افتتاح خواهد شد.
مدیر مرکز سعدی‌شناسی در مورد سخنرانی‌های علمی یادروز سعدی گفت: از اول تا هفتم اردیبهشت‌ماه از ساعت ۱۸ هرشب سه سخنرانی ارایه خواهد شد که در این شب‌ها استادان ارجمند دکتر رستگارفسایی پیرامون «نثر مجالس سعدی»، استاد بهاءالدین خرمشاهی پیرامون «سعدی سردار سخن»، دکتر اصغر دادبه پیرامون «زبان سعدی»، دکتر کاووس حسن‌لی پیرامون «هنر ترازمندی سعدی در بوستان»، دکتر محمود فتوحی پیرامون «شعر تَر سعدی»، دکتر محمود عابدی پیرامون «ضرورت تصحیح غزلیات سعدی»، دکتر مجدالدین کیوانی پیرامون «زبان و بیان سعدی»، دکتر اکبر نحوی پیرامون «شعر و ادب پیش از سعدی در شیراز»، دکتر سیدمهدی زرقانی پیرامون «گونه‌شناسی آثار سعدی»، دکتر نسرین فقیه مرزبان پیرامون «منظورشناسی سعدی در غزل»، دکتر سیدمحمدمهدی جعفری پیرامون «سعدی و نهج‌البلاغه»، دکتر سیدمهدی ماحوزی پیرامون «زبان غنایی سعدی و جاودانگی زبان و فرهنگ ایرانی»، استاد حسن میرعابدینی پیرامون «جنبه‌های روایی آثار سعدی»، استاد احمد سمیعی پیرامون «هنرآفرینی سعدی در غزل»، دکتر حمید امجد پیرامون «سعدی؛ زمان و زبان»، جعفر شجاع کیهانی پیرامون «سعدی و داستانک»، دکتر محمدرضا خالصی پیرامون «تأملی بر زبان سعدی در گلستان»، دکتر نجمه نظری پیرامون «هنر مناظره در غزل سعدی»، دکتر فریده داوودی مقدم پیرامون «معنادرمانی نیایش‌های بوستان»، دکتر مرتضی جعفری پیرامون «سعدی و رمضان» و دکتر فرح نیازکار پیرامون «زبان عتاب سعدی» سخنرانی خواهند کرد.
کمالی سروستانی خاطرنشان کرد که در این شب‌ها دکتر جعفر موید شیرازی، کامیار عابدی شال، رضا کیانیان، بلقیس سلیمانی و سایه اقتصادنیا غزل‌های سعدی را خواهند خواند.
او پیرامون برنامه‌های جنبی یادروز سعدی گفت: همزمان با یادروز سعدی در اول اردیبهشت‌ماه کلیات نفیس سعدی شیرازی اثر ارزشمند خاندان هنرمند یوسف مذهب‌باشی به خط میرزا علی‌نقی شیرازی و تذهیب میرزا محمود شیرازی منتشر خواهد شد. مسابقات سعدی‌خوانی، گلستان‌خوانی، بوستان‌خوانی و نیز ساخت و انتشار موسیقی سنتی براساس آثار سعدی به همت نهاد‌ها و انجمن‌های فرهنگی از دیگر برنامه‌های جنبی یادروز سعدی خواهد بود. هم‌چنین رایزنی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی در کشور‌های مختلف از جمله ترکیه و هند وبینار‌هایی برگزار خواهند کرد.
مراسم یادروز سعدی با همکاری شهرداری شیراز، ادارۀ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، سازمان اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس، صدا و سیمای مرکز فارس، دانشنامه فارس، معاونت فرهنگی شهر کتاب، انجمن فرهنگ و ادب شیراز و مرکز سعدی‌شناسی برگزار خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار