«هادی شهبازی» کارآفرین برتر عرصه محصولات چرمی با تلاش شبانه‌روزی و عزم خانوادگی به دنبال بازار‌های جهانی رفته، معتقد است اگر صدبار به عقب برگردد باز هم همین حرفه را انتخاب می‌کند و به هیچ وجه پشیمان نیست وارد عرصه تولید شده، او به عشق همکارانش پای تولید ایستاده، قلبش برای معلولان می‌تپد و آرزوی اشتغالزایی و ساختن بال پرواز برای آن‌ها را هر روز تکرار می‌کند.
کد خبر: ۹۵۷۱۱۳
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۱ 18 April 2021
«هادی شهبازی» کارآفرین برتر عرصه محصولات چرمی با تلاش شبانه‌روزی و عزم خانوادگی به دنبال بازار‌های جهانی رفته، معتقد است اگر صدبار به عقب برگردد باز هم همین حرفه را انتخاب می‌کند و به هیچ وجه پشیمان نیست وارد عرصه تولید شده، او به عشق همکارانش پای تولید ایستاده، قلبش برای معلولان می‌تپد و آرزوی اشتغالزایی و ساختن بال پرواز برای آن‌ها را هر روز تکرار می‌کند.

به گزارش تابناک همدان، صدای ساز شهناز و ضربات مشته در گوشم طنین‌انداز شد، کمی جلوتر رفتم، بوی پوست هم مشامم را پر کرد، زیر چشمی دور و برم را نگاه کردم، همه سرشان به کار گرم بود و من مهمان ناخوانده بودم. آهسته آهسته، چنان که کفش‌هایم با زمین سمفونی گام کوک نکنند و سکوت پر از صدای کارگاه را نشکند، وارد شدم؛ کمی آن طرف‌تر میز کار، دستگاه و میز برش به هم چسبیده بود و هنرمندان تمام حواس خود را به جان بخشیدن به چرم‌ها داده بودند.

کارگاره کوچک بود و اغلب کارکنان جوان، با انگیزه و همت مثال‌زدنی، از همان مرحله اول آماده‌سازی چرم تا تولید کالایی که دل آدمی را می‌ربود، به بهترین نحو ممکن کار می‌کردند و رقص انگشتان‌شان راز فوت کوزه‌گری بود. به کالا‌های بی‌جان هویت هنر ایرانی می‌بخشیدند تا در هر گوشه‌ای از دنیا، نام کهن ایران بر آن بدرخشد.

در کنار چرم‌های تکه تکه شده و ابزار و یراق، تولیدات آماده چنان خودنمایی می‌کردند که عنان از کف دادم و محو تماشا شدم، از کیف‌های بزرگ و کوچک زنانه تا کیف دیپلمات و کت و پالتو که در کنج کارگاه آویزان بودند.



خیره به تولیدات با کیفیت و خوش رنگ و لعاب بودم که آقای شهبازی کارآفرین جوان داخل شد، این کارگاه تنها کارگاه این کارآفرین جوان نیست بلکه ۸۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در هفت کارگاه در گوشه و کنار شهر به تولید محصولات چرمی مشغول هستند و علاوه بر عرضه مستقیم اجناس چرمی به سراسر ایران، صادرات هم انجام می‌دهند.

«سراجی» هنر خانوادگی

هادی شهبازی در کنار پدر و برادرانش مسیر پرپیچ و خم تولید را پیموده و خانوادگی آهنگ تولید کوک کرده‌اند، او هنر همدانِ قدیم یعنی صنعت چرم را که از دیرباز در جهان معروف بوده زنده نگاه داشته و از طریق چرخکاری وارد این صنعت شد و امروز کارآفرین برتر است و مایه مباهات.

این کارآفرین موفق از اوان نوجوانی دل در گرو این کار نهاده و با همت عالی روز به روز به تولیدی‌اش وسعت بخشیده تا جایی که پیش از شیوع کرونا هفته‌ای ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلو محصول به کشور‌های آذربایجان و ترکیه صادرات داشته، اما با شیوع ویروس منحوس این میزان کمتر شده است، اما تعطیل نه.



برنامه صادراتی او جذب بازار‌های اروپایی است به ویژه اینکه نشان ملی دریافت و برندسازی را در راستای عرضه کیفی محصولات چرمی پیاده‌سازی کرده و به خوبی می‌داند که کشور‌های خارجی خواهان محصولات دست‌دوز چرمی هستند و برای تولیدکننده ایرانی ارزش افزوده بیشتری به همراه دارد.

پشیمان نیستم که وارد عرصه تولید شدم

شهبازی با لبخند رضایت از جایگاهش می‌گوید: اگر صدبار به عقب برگردم باز هم همین حرفه را انتخاب می‌کنم و به هیچ وجه پشیمان نیستم که وارد عرصه تولید شدم. او معتقد است انگیزه لازم برای ادامه کار را از نیرو‌های کار و همکارانش در تولیدی می‌گیرد و به امید افزایش تعداد کارکنان از هیچ تلاشی فروگذار نیست.

با یاری خدا هر دو یا سه سال یکبار یک کارگاه ایجاد کردم و روزانه فکری جز وسعت کار و بارم در اندیشه‌ام نیست بنابراین هنوز هم در فکر ایجاد سوله‌های بزرگ و کارگاه‌های بیشتر هستم. یکی از دغدغه‌هایم ایجاد اشتغال برای بانوان بدسرپرست و بی‌سرپرست است و تمام تلاشم جلوگیری از تعدیل نیرو در کارگاه‌هاست.



در آرزوی خودکفایی معلولان

این کارآفرین موفق به یکی از خواسته‌های قلبی‌اش اشاره می‌کند و می‌افزاید: دوست دارم برای جامعه معلولان همدان اشتغالزایی کنم چراکه بین آن‌ها افراد بسیار حاذق و خوش‌سلیقه فعال هستند و در صنعت چرم، دستی بر آتش دارند تا جایی که این استعداد‌ها در حیطه کاری ما بی‌نظیر است.‌ای کاش روند رشد اقتصادی اینقدر کند نبود و می‌توانستیم به زودی بستری ایجاد و از جامعه معلولان و افراد توانمند در این حوزه دعوت به کار کنیم. امیدوارم امکان حمایت از این هنرجویان و زمینه ایجاد اشتغال آن‌ها هر چه سریعتر فراهم شود.

ناگفته نماند با توجه به اینکه ما از روش تولید به مصرف بهره بردیم توانستیم در این صنعت دوام بیاوریم و با تاسیس فروشگاه‌هایی مستقیم از تولیدی بدون حضور واسطه محصولات را با قیمت مناسب به مشتری عرضه می‌کنیم.

خوشبختانه علاوه بر صادرات، در داخل کشور هم بازار داریم و برندسازی را به عنوان یکی از بهترین راهکار‌های پیشرفت و معرفی در برنامه داشتیم و با یاری خداوند امروز محصولات ما با برند خودمان به فروش می‌رسد.



ضمن اینکه از ظرفیت فضای مجازی در بازار امروز غافل نشدیم و با بهره‌گیری از این فضا مشتری‌های جهانی جذب کردیم، چراکه می‌دانیم فضای مجازی در کنار بازار فیزیکی باعث موفقیت در بازاریابی خواهد شد.

البته تنوع کاری در جذب بازار‌های داخلی و خارجی بسیار حائز اهمیت است به نحوی که علاوه بر کیف‌های زنانه، کمربند، کیف دیپلمات و کیف‌های مردانه با پوست حیوانات پرورشی، چون خرگوش و سمور که از پاکستان وارد می‌شود انواع البسه مثل کت، پالتو، دستکش و کلاه و شال گردن تولید می‌کنیم.

لباس‌های گرم با پوست‌های حیوانات پرورشی بازار خوبی دارد چه در بازار‌های خارجی و چه در بازار داخل خیلی خوب استقبال کردند و ارزش افزوده و سود خوبی به همراه دارد.



مشکلات تولید از پشت تلویزیون رفع نمی‌شود

این کارآفرین عرصه تولیدات چرمی ادامه می‌دهد: مسؤولان حمایت‌ها را معطوف به حرف و سخن نکنند، برای این صنعت تلاش کنند، تسهیلات ارزان‌قیمت به افراد واجد شرایط و فعال پرداخت شود، از کارگاه‌ها و تولیدی‌ها بازدید داشته باشند و از نزدیک با مشکلات آشنا شوند. مشکلات تولیدکنندگان از پشت رسانه و تلویزیون قابل رصد نیست مسؤولان باید پای کار باشند و چالش‌ها را از نزدیک ببینند.

او در ادامه به بیان خاطره‌ای می‌پردازد و تأکید می‌کند: دو سال پیش در فرودگاه آتاتورک منتظر پرواز بودم که توجهم به یک خانم و کیف خیلی آشنا روی دوشش جلب شد ناخواسته این خانم را همراهی کردم تا گیت پرواز. کیف روی دوش خانم ترکیه‌ای از تولیدات خودمان بود این اتفاق باعث شد خیلی احساس غرور و خوشحالی کنم بسیار لذت بردم و به خود بالیدم که محصولات ایرانی در کشور‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

البته در آنِ واحد حسرت هم خوردم، چون ایرانیان بیش از این‌ها توانایی حضور و فعالیت در بازار‌های جهانی را دارند و می‌توانند تولید ناخالص ملی داشته باشند، امیدوارم این اتفاق برای تمام تولیدی‌های ایرانی رخ دهد و محصولاتشان جهانی شود.



«صنعت چرم» بهترین جایگزین «صنعت نفت»

او در قسمت دیگری از سخنانش حوزه صنایع دستی استان را تنها ارگانی می‌داند که در این سال‌ها یاری‌گرش بوده و اضافه می‌کند: صنعت چرم محور اصلی اقتصادی در کشورهای، چون ترکیه و ایتالیا به شمار می‌رود، در گذشته‌های نه چندان دور هم این صنعت رونق بسیاری در همدان داشته و اگر امروز به جایگاه اصلی‌اش بازگردد ظرفیت جایگزینی فروش نفت در کشور را دارد و می‌تواند یکی از محور‌های اصلی توسعه اقتصادی باشد.

در گذشته بازرگانان دنیا همدان را به واسطه چرم «انبار ایران» می‌دانستند در حالی که امروز با خام‌فروشی مواجهیم به نحوی که پوست پیش از اینکه به دباغی برسد مواد پتروشیمی مورد نیاز این صنعت به کشورهایی، چون ایتالیا صادر می‌شود و آینده این صنعت پرسود را به خطر می‌اندازد به نظرم حمایت مسؤولان یعنی جلوگیری از خام فروشی.

خام‌هایی که از کشور خارج می‌شود بسیار ارزشمند و خاص است تا جایی که اگر این خام‌ها به دست دیگر کشور‌ها نرسد حرفی برای گفتن ندارند، به ویژه اینکه صنعت اولیه خیلی ضعیفی دارند، اگر خام‌فروشی صورت نگیرد سراج‌ها از بهترین چرم‌ها با کیفیت‌ترین محصولات را تولید می‌کنند و بازار جهانی را در سیطره خود خواهند داشت.



در حال حاضر قیمت چرم، چون محصول داخلی است تغییر قیمت چندانی نداشته، اما یراق مورد نیاز ما به دلیل وارداتی بودن سه برابر قیمت چرم شده به این معنا که هزینه تهیه یراق از هزینه تهیه چرم گرانتر و باعث افزایش قیمت تمام شده می‌شود.

مبادله مواد ارزشمند با خِنزِر پِنزِر

شرایط این روز‌های صنعت چرم دیدنی است چراکه در مقابل صادرات پوست خام و مواد پتروشیمی که ارزشمند هستند یراق‌های معمولی وارد می‌کنیم، دادوستد جالبی در این صنعت ایجاد شده اجناس باارزش و حیاتی برای تولیدات جهانی خارج می‌شود و ابزار و یزاق بی‌ارزش مثل سرزیپ و آستری با قیمت بیشتر وارد می‌شود. تنها آرزوی من در حیطه کاری جلوگیری از خام‌فروشی است، آرزو دارم روزی برسد که اهمیت این موضوع برای مسؤولان روشن شود و از خام فروشی پوست جلوگیری کنند.

«شهر چرم» در انتظار «شهرک چرم»

شهبازی به ضرورت ایجاد «شهرک چرم» اشاره می‌کند و یادآور می‌شود: صنعتگران حوزه چرم در حال حاضر بیش از هر حمایتی نیازمند ایجاد شهرک چرم هستند، شهرکی خارج از شهر با زیرساخت‌های لازم که صنعتگران و هنرمندان گرد هم جمع شوند و تولیدات باکیفیت و دنیاپسند تولید کنند، ارمغان ایجاد «شهرک چرم» علاوه بر ارزآوری اشتغالزایی چند صد نفری در این عرصه است.



همدان صنعتگران قابلی در حوزه چرم دارد و تنها با حمایت مسؤولان به رونق و آوازه قبلی باز خواهد گشت، همدان از سال‌های خیلی دور به «شهر چرم» و شهر «دباغ‌خانه» معروف بوده و نیم نگاه مدیران استانی این شهرت در جهان را تکرار می‌کند.

کماکان دو یا سه دباغ‌خانه با شرایط سخت و ضرب‌الاجل‌های قانونی در همدان مشغول به کار هستند در حالی که دباغی و تولید محصولات چرم با هم عجیبن هستند و این رابطه کاری جدانشدنی است. پوست بعد از کشتارگاه سالامبور شده و به دباغ‌خانه‌ها منتقل می‌شود تا به چرم تبدیل شود و در نهایت ما سراج‌ها از چرم محصولات مختلف تولید می‌کنیم.

هر دباغی ۵۰۰ شغل

اگر در این بین دباغی‌ها نباشند تولیدی‌ها به اجبار باید چرم را از دلالان با قیمت‌های گزاف تهیه کنند، اتفاقی که روز به روز شاهد افزایش آن هستیم و «شهر چرم» محدود و محدودتر می‌شود، متاسفانه با این اوضاع اغلب سراج‌های همدان چرم مورد نیاز خود را از تبریز و تهران تامین می‌کنند.

بدون تردید به تعداد هر دباغی بیشتر از ۵۰۰ شغل ایجاد می‌شود که کمک شایانی برای رفع مشکل اشتغال استان می‌کند از سوی دیگر هم با تولید کیفی و قیمت مناسب فرصت صادرات محصولات چرمی بیشتر از گذشته فراهم می‌شود.
 
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار