کد خبر: ۹۵۶۹۳۳
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶ 18 April 2021
یکی از مشکلات زوجین در جامعه امروزی ما "ناتوانی و ضعف قوای جنسی" است که در واقع زمینه‌ساز بسیاری از مشکلات جسمی و روحی بعدی نیز می‌تواند باشد؛ در این مطلب نحوه تهیه معجونی قوی برای تقویت "قوای جنسی" در کلام ائمه(ع) تشریح شده است.

سلامت "قوای جنسی" یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های سلامت جسمی و روحی افراد است و بروز هرگونه اختلال، ضعف و بیماری جنسی می‌تواند بر تمام مؤلفه‌های سلامتی افراد مؤثر باشد و حتی زمینه‌‌ساز ابتلا به بسیاری از بیماریها، فشارهای عصبی و بیماریهای روحی و روانی نیز شود.

دقیقاً به همین دلیل است که تمام مؤلفه‌‌های "سلامت جنسی" از اهمیت مضاعفی برخوردارند و بخش زیادی از کیفیت زندگی‌ زناشویی به همین مسئله وابسته است؛ از سوی دیگر، ریشه بسیاری از مشکلات زوجین را باید در مسائل جنسی و میزان دانش و توانمندی عملی زن و مرد در برآوردن صحیح و کامل نیازهای جنسی یکدیگر جست‌وجو کرد.

بر همین اساس در منابع طب سنتی و طب اسلامی به مسئله سلامت و قوای جنسی توجه ویژه‌ای شده و دستورالعمل‌ها، راهکارها، تذکرات و تدابیر تغذیه‌ای بسیار دقیق و ریزی در این حوزه ارائه شده است.

اما یکی از مشکلات جدی زوجین در جامعه امروزی ما نیز "ناتوانی و ضعف قوای جنسی" است که در واقع زمینه‌ساز بسیاری از مشکلات جسمی و روحی بعدی نیز می‌تواند باشد؛ از این رو توجه و تسلط به روشهای غلبه بر ضعف قوای جنسی و روشهای صحیح ارضای نیازهای جنسی از اهمیت دوچندانی برخوردار است.

از سوی دیگر متأسفانه به‌دلیل برخی معذوریت‌های بی‌دلیل و حیای بی‌جا در فرا گرفتن دانش و توانمندی‌های لازم و ضروری در روابط جنسی زوجین باعث شده که بسیاری از افراد متأهل از همین منظر دچار آسیب‌ها و چالش‌های جدی و بعضاً غیرقابل جبرانی در زندگی مشترک خود شوند!

این مسئله در حالیست که در دین مبین اسلام از به‌خرج دادن "حیای بیجا" در فرا گرفتن و سؤال کردن موضوعات ضروری از این دست به‌شدت نهی شده است به‌گونه‌ای که در سیره پیامبر گرامی اسلام صلّی الله علیه و آله و سلّم و ائمه اطهار علیهم السّلام شاهد صراحت و بیان بسیار دقیق و ریز موضوعات مربوط به زندگی زناشویی و بُعد جنسی روابط زن و مرد هستیم؛ در کلام معصومین علیهم السّلام تمام مسائل ضروری جنسی زن و مرد به‌صراحت و با تمام جزئیات و لوازم آن بیان شده است و همین احادیث صحیح‌السند در حوزه موضوعات جنسی زوجین برای جامعه امروز ما نیز بسیار ضروری و راهگشا است.

بر همین اساس تلاش داریم در بخش "طب سنتی" باشگاه خبرنگاران تسنیم در قالب سلسله‌اخبار و گزارشهایی کوتاه و خواندنی به مرور دستورات دینی در کلام معصومین علیهم السّلام درباره موضوعات و مولفه‌های بُعد جنسی زندگی زناشویی بپردازیم تا از این رهگذر شاهد کاهش تنش‌های زناشویی باشیم که بستر و زمینه آن، اختلالات و ناتوانی‌های جنسی است.

در بخش نخست، به برخی  از راهکارهای تقویت قوای جنسی در کلام معصومین پرداخته‌ایم که در ادامه تقدیم مخاطبان ارجمند تسنیم شده است:

امام صادق علیه‌السلام: کُلُوا البِطّیخَ ؛ فَإِنَّ فیهِ عَشرَ خِصالٍ مُجتَمِعَةً : هُوَ شَحمَةُ الأَرضِ لا داءَ فیهِ ولا غائِلَةَ ، وهُوَ طَعامٌ، وهُوَ شَرابٌ، وهُوَ فاکِهَةٌ، وهُوَ رَیحانٌ، وهُوَ اُشنانٌ، وهو اُدمٌ، ویَزیدُ فِی الباهِ، ویَغسِلُ المَثانَةَ، ویُدِرُّ البَولَ.(1)

امام صادق علیه السلام: خربزه بخورید چرا که در آن‌ 10 ویژگى است‌: پیه زمین است؛ نه دردى در آن هست و نه فسادى‌؛ خوراک است‌؛ آب است‌؛ میوه است‌؛ سبزى خوش است‌؛ شست‌و‌شو دهنده است‌؛ خورش است‌؛ توان جنسى را مى‌افزاید‌؛ مثانه را مى‌شوید؛ و ادرارآور است.

الإمام الصادق علیه السلام: الجَزَرُ أمانٌ مِنَ القولَنجِ ، وَالبَواسیرِ ، ویُعینُ عَلَى الجِماعِ.(2)

امام صادق علیه‌السلام: "زردک" (هویج ایرانی) مایه ایمنى از قولنج و بواسیر است و به جماع‌، کمک مى‌کند‌.

امام صادق علیه‌السلام: أکلُ الجَزَرِ یُسَخِّنُ الکُلیَتَینِ‌ ویُقیمُ الذَّکَرَ.(3)

امام صادق علیه‌السلام: خوردن زردک‌، کلیه‌ها را گرم مى‌کند و آلت را برمى‌خیزاند.

روی عن رسول اللّه  صلى  الله  علیه و  آله و سلّم فی خَواصِّ التَّمرِ البَرنِیِّ: هذا جَبرَئیلُ یُخبِرُنی أنَّ فی تَمرَتِکُم هذِهِ تِسعَ خِصالٍ : تَخبُلُ الشَّیطانَ ، وتُقَوِّی الظَّهرَ، وتَزیدُ فِی المُجامَعَةِ.(4)

روایت شده از پیامبر خدا صلى‌ الله علیه و آله و سلّم درباره خواص خرماى بَرْنى: اینک این جبرئیل است که به من خبر مى‌دهد که در این خرمایتان‌، 9 ویژگى است؛ [از آن جمله] شیطان را سرگشته مى‌کند، پشت را قوى مى‌سازد و بر توان نزدیکى مى‌افزاید‌.

رسول‌الله صلى ‌الله علیه و آله و سلّم: قالَ جَبرَئیلُ: التَّمرُ البَرنِیُّ . . . یَزیدُ فی ماءِ فَقارِ الظَّهرِ.(5)

جبرئیل مى‌گوید: «خرماى بَرْنى . . . بر آبِ ستون فقرات مى‌افزاید».

رسول اللّه  صلى الله علیه و آله و سلّم: کُلُوا التّینَ الرَّطبَ وَالیابِسَ ؛ فَإِنَّهُ یَزیدُ فِی الجِماعِ، ویَقطَعُ البَواسیرَ، ویَنفَعُ مِنَ النِّقرِسِ وَالإِبرِدَةِ.(6)

پیامبر خدا صلى ‌الله علیه و آله و سلّم: انجیر‌، تازه و خشک بخورید چرا که بر قدرت همبسترى مى‌افزاید‌، بواسیر را ریشه‌کن مى‌کند و براى درمانِ نقرِس و سردى مزاج سودمند است‌.

مکارم الأخلاق عن بعض أصحاب الإمام الصادق علیه السلام، قال له: جُعِلتُ فِداکَ! إنّی أشتَرِی الجَوارِیَ فَاُحِبُّ أن تُعَلِّمَنی شَیئاً أتَقَوّى عَلَیهِنَّ.

قالَ: خُذ بَصَلاً وقَطِّعهُ صُغاراً صُغاراً وَاقلِهِ بِالزَّیتِ، وخُذ بَیضاً فَافقِصهُ فی صَحفَةٍ وذُرَّ عَلَیهِ شَیئاً مِنَ المِلحِ، فَاذرُرهُ عَلَى البَصَلِ وَالزَّیتِ وَاقلِهِ شَیئاً، ثُمَّ کُل مِنهُ.

قالَ: فَفَعَلتُ، فَکُنتُ لااُریدُ مِنهُنَّ شَیئاً إلّا قَدَرتُ عَلَیهِ.(7)

مکارم الاخلاق به‌نقل از یکى از یاران امام صادق علیه السلام: به امام علیه السلام گفتم: فدایت شوم! من کنیزانی مى‌خرم؛ دوست دارم چیزى به من تعلیم فرمایى که بر [آمیزش با] آنها توانایى یابم‌.

فرمود‌: «پیاز را ریز کرده‌، در روغن سرخ کن‌، تخم‌مرغى هم در سینى‌اى بشکن و قدرى نمک بر آن بپاش؛ آن‌گاه این تخم‌مرغ را روى پیاز و روغن زیتون بریز و اندکى بجوشان و سپس از آن بخور».

راوى گوید‌: این کار را انجام دادم و از آن پس‌، هرگاه قصد آمیزش با آن کنیزان مى‌کردم‌، بر آن توانایى داشتم‌.

الإمام الکاظم علیه السلام: مَن أکَلَ البَیضَ وَالبَصَلَ وَالزَّیتَ، زادَ فی جِماعِهِ، ومَن أکَلَ اللَّحمَ بِالبَیضِ، کَبُرَ عَظمُ وَلَدِهِ.(8)

امام کاظم علیه السلام: هرکس تخم‌مرغ و پیاز و روغن زیتون بخورد‌، بر توان جنسى او افزوده شود و هر کس گوشت و تخم‌مرغ بخورد‌، استخوان فرزندش درشت باشد‌.

منابع:

1. الکافی، جلد 6، صفحه 319، حدیث 2، المحاسن، جلد 2، صفحه 169، حدیث 1468 کلاهما عن عبداللّه‌بن سنان، بحار الأنوار، جلد 66، صفحه 86، حدیث 1 دانش‌نامه احادیث پزشکی: 636/1

2. الکافی، جلد 6، صفحه 324، حدیث 2، المحاسن، جلد 2، صفحه 276، حدیث 1885 عن محمّدبن عمربن أبی‌حسنة الجمّال، بحار الأنوار، جلد 66، صفحه 46، حدیث 11 دانش‌نامه احادیث پزشکی: 634/1

3. الکافی، جلد 6، صفحه 325، حدیث 3، المحاسن، جلد 2، صفحه 276، حدیث 1884 و صفحه 275، حدیث 1883 نحوه وکلّها عن عبداللّه‌بن سنان، بحار الأنوار، جلد 66، صفحه 46، حدیث 10 دانش‌نامه احادیث پزشکی: 1/

4. الکافی، جلد 6، صفحه 372، حدیث 1 عن داوودبن فرقد دانش‌نامه احادیث پزشکی: 630/1

5. الکافی، جلد 6، صفحه 372، حدیث 2، مکارم الأخلاق، جلد 1، صفحه 399، حدیث 1358، بحار الأنوار، ج66، ص219، حدیث 3 دانش‌نامه احادیث پزشکی: 628/1

6. الکافی، جلد 6، صفحه 465، حدیث 2، الخصال، صفحه 99، حدیث 50، ثواب الأعمال، صفحه 43، حدیث 1 وفیهما «تحدّ» بدل «تجلو»، دانش‌نامه احادیث پزشکی: 646/1 در الخصال و ثواب الأعمال به‌جاى «جلا مى‌دهد»، عبارت «تیز مى‌کند» آمده است.

7. الکافی، جلد 6، صفحه 481، حدیث 6 عن إبراهیم‌بن عبدالحمید، مکارم الأخلاق، جلد 1، صفحه 188، حدیث 551، بحار الأنوار، جلد 76، صفحه 102، حدیث 9 دانش‌نامه احادیث پزشکی: 640/1./باشگاه خبرنگاران پویا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار