تب حضور در کلاب‌هاوس تنها به کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم ختم نشده و سایر مسوولان کشور نیز حضور در این فضا را برای آنچه «پاسخگویی به مردم» می‌خوانند، غنیمت شمرده‌اند.
کد خبر: ۹۵۶۸۷۵
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۶ 18 April 2021

بورس اوراق بهادار تهران | Tehran Stock Exchange

 

 

به گزارش تابناک سمنان افرادی که در طول حیات سیاسی خویش حتی در یک نشست خبری هم شرکت نکرده‌اند، با ظهور کلاب‌هاوس چند ساعت از وقت خود را برای حضور در اتاق‌های این نرم‌افزار صرف می‌کنند تا «به‌طور مستقیم» پاسخگو باشند اما در اکثر موارد پایان این گفت‌وگو‌ها مورد رضایت شرکت‌کنندگان نبوده و اکثر مستمعان از رویکرد یکجانبه‌گرایانه گردانندگان اتاق گفت‌وگو انتقاد داشته‌اند.

یکی از این اتاق‌های گفت‌وگو جمعه‌شب با حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد. گفت‌وگویی ۱۱۰ دقیقه‌ای که  بسیاری از شنوندگان نیز  از تقدیر و تشکرهای سوال‌کنندگان متعجب و نیز نسبت به اینکه عمدتا همسویان رئیس سازمان بورس امکان سوال داشتند، معترض بودند.

 یکی از این افراد در توییتر با لحنی کنایه‌آمیز پیشنهادی برای برگزاری گفت‌وگوهای آینده داد و نوشت: «برای اینکه روم‌ها با حضور مسوولان بورس در کلاب‌هاوس به نتیجه برسه اول از همه یک روم تشکر بزنین تا همه تشکراشون رو بکنن، در روم دوم به صحبت‌ها و سوالات پرداخته بشه.» کاربر دیگری هم به نام «مهدی» با ابراز تعجب از اینکه «این حجم از تشکر برای قفل بودن ۲ ماهه بازار عجیبه» معتقد بود کسانی که از رئیس سازمان بورس سوال پرسیدند «بیشتر بهشون می‌خوره که رفتند اونجا تا کمی اسمشون رو بولدتر کنند و بگن ما بزرگان این بازاریم.»

به جز این دسته از کاربران فضای مجازی، فعالان بازار سرمایه هم نسبت به کیفیت گفت‌وگوی دهقان با سهامداران معترض بودند.

مهدی رباطی یکی از این افراد بود که در توییتر خود نوشت: «اگر می‌خواهید بدانید چرا وضعیت بورس به این روز افتاده صحبت‌های دکتر دهقان و دغدغه‌های مطرح شده فعالان بازار را در کلاب‌هاوس دنبال کنید. سطح نازل مباحث و عدم‌درک از سازمان رگولاتور و حوزه سیاست‌گذاری بدجور توی ذوق می‌زند. به بنده خرده گرفته شد چرا در صحبت با همتی از بازار دفاع نکردی، همین دوستانی که نه یک راهکار و نه حتی یک انتقاد در صحبت با مسوول اصلی بورس طرح نکردند. نصف مباحث به تشکر و نصف دیگر به طرح مطالبی بدون کمترین بنیان کارشناسی گذشت، درحالی‌که همتی مسوول بورس نیست مطالب بسیار دقیق‌تر و روشن‌تری در آن‌ نشست در خصوص بازار بیان شد.»

سعید ابراهیمی، یکی دیگر از فعالان بازار سرمایه با انتقاد از روابط عمومی سازمان بورس نوشت: «این روم نشون داد که در رویکرد سازمان  علاقه‌ای به سهامدار خرد و شنیدن صدای  او نیست.» پونه ترابی اما به این نکته اشاره کرد که بهتر بود نشست به صورت خبری برگزار می‌شد چرا که «شاید چهارتا خبرنگار فرصت اینو داشتن که صدای سهامداران خرد رو به رئیس سازمان بورس برسونن نه مثل دیشب که فقط چند نفر ضمن تعریف و تمجید از عملکرد سازمان، سوالشون رو صرفا از زاویه دید خودشون و جایگاه حقوقی‌شون بپرسن.»

ناهید صباحی، خبرنگاری که در این روم حضور داشت نیز معتقد بود سوال‌هایی که از رئیس سازمان بورس پرسیده شد رنگ و بوی دغدغه‌های شخصی افراد چه حقوقی و چه حقیقی رو داشت؛ اجازه طرح سوال هم به کسانی داده شد که معمولا به دهنوی دسترسی داشتند و در جلسات متعدد با او ملاقات و دیدار دارند.

این تنها نظر این خبرنگار حاضر در این نشست صوتی نبود و بسیاری از شرکت‌کنندگان چنین نظری داشتند. مثلا یکی از این کاربران در توییتر نوشت: «بیشتر از نصف این عزیزان تو لابی سازمان همدیگه‌رو می‌بینن، دیگه روم گذاشتن چی بود؟ برای ظاهر‌سازی هم شده لااقل دونفر از سهامداران خرد بدون سمت رو می‌بردید بالا.» کاربر دیگری نیز به کنایه گفت اعضای محترم شورای عالی بورس، مشاورین محترم سازمان و مدیران بزرگوار سازمان بورس، اگر در روم دیشب فرصت به آنان برای پرسیدن سوال از جناب دهقان دهنوی نرسید، امروز می‌توانند در سازمانی که کار می‌کنند به ایشان مراجعه بفرمایند!

اما یک بخش از صحبت‌های رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار  بحث‌انگیز شد؛ آنجا که دهقان اعلام کرد: «کمک بازار سرمایه به دولت در زمینه تامین مالی بی‌نظیر بود و کشور را از مصیبت بزرگ تورم نجات داد!» کاربری به نام «موسی» بعد از شنیدن این بخش از صحبت‌های دهقان گفت که برایش باورکردنی نبوده که رئیس سازمان بورس چنین صراحتی داشته باشد.

پای بورس به انتخابات باز شد

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد بورس یک مولفه تاثیرگذار بر انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم است؛ تا جایی که کاندیداهای احتمالی هنوز چند ماه مانده به انتخابات دیدار با فعالان بورسی را کلید زده‌اند.

یکی از این دیدارها دیروز از سوی رستم قاسمی، وزیر نفت دولت محمود احمدی‌نژاد برگزار شد. علیرضا باغانی، خبرنگار این حوزه درباره این دیدار در توییتر خود نوشت: «سعی کردیم او را از واقعیت‌هایی که بر بورس گذشته آگاه کنیم. پرسیدم: چقدر به فروپاشی اقتصادی نزدیکیم؟ پاسخ او واقع‌بینانه، اما امیدبخش بود. صریح سخن می‌گوید. به نظر فرد عملگرایی است.» بهنام صمدی نیز در پاسخ به یکی از کاربران که از باغانی پرسیده بود این جلسه برای چه بوده، اینگونه توضیح داد: «جلسه خاصی نبود. دوستان در بازار به این اجماع رسیدن که بریم با همه کاندیداها جلسه بذاریم و دغدغه‌های بازار رو منتقل کنیم. حمایت از نامزد خاصی نیست؛ این جلسه با همه افراد و کاندیداها برگزار خواهد شد.

قبل از انتخابات هم یک نامه سرگشاده منتشر می‌کنیم.» این توضیح اما کاربران را قانع نکرد و برخی از آنان منتقد چنین دیدارهایی بودند. مثلا یکی از کاربران توییتر به نام «مجید» به اعتراض نوشت: «بعد از کشاندن پای مجلس ان‌شاءالله به کمک دوستان پای آقایون سیاسی رو هم به بورس‌باز کنید که ضربه‌ای دیگر به بازار زده باشیم. بازار هیچ برنامه‌ای نیاز نداره. فقط اجازه بدن خودش خودش رو به تعادل برسونه و آقایون به جای دستکاری قوانین، پایه رو درست کنن که وظیفشون است.»

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: دنیای اقتصاد

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار