دبیر صنف کشاورزان اصفهان گفت: تاکنون مشکلات معیشتی کشاورزان این استان، جاری سازی دائم زاینده رود و تامین حقابه‌ها این رودخانه جدی گرفته نشده است.
کد خبر: ۹۵۶۷۹۸
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۴ 17 April 2021

اسفندیار امینی افزود: رودخانه زاینده رود در چند سال گذشته به دفعات خشکانده شد و در آخرین مرحله از مهر سال قبل تاکنون، بخش قابل توجهی از آن آب ندارد و همین امر امکان کشت و کار را از کشاورزان گرفته است.

وی اضافه کرد: بی توجهی به بخش قابل ملاحظه ای از جمعیت استان که به شغل پر زحمت کشاورزی و باغداری مشغول بوده اند نارضایتی اجتماعی را رقم زده و همین امر تجمعات متعدد در سال‌های گذشته تاکنون را در پی داشته است.

 دبیر صنف کشاورزان اصفهان خاطرنشان کرد: کشاورزان شرق و غرب این استان درباره جاری سازی رودخانه زاینده رود و تامین حقابه‌هایشان همواره  مسئولان امر را به یاری طلبیدند اما به مطالبات آنان پاسخ داده نشده است.

امینی با بیان اینکه بسیاری از کشاورزان به این نتیجه رسیدند که کاری برای حل مشکلاتشان انجام نمی شود، گفت: همین امر جو بی اعتمادی را بیشتر کرده و سبب افزایش نارضایتی ها شده است.

وی با اشاره به انتقال آب از حوضه آبریز زاینده رود به دیگر مناطق گفت: چگونه اکنون بخش قابل توجی از رودخانه زاینده رود( از محل سد چم آسمان تا تالاب گاوخونی) خشک است اما در بالادست آن از این حوضه آبریز به استان های دیگر آب منتقل کردند و یا قصد انتقال آب به نواحی خارج از حوضه دارند؟

وی اظهارداشت: بارها گروهی از کشاورزان و باغداران شرق و غرب اصفهان رسیدگی به تخصیص نیافتن حقابه‌ها و حل مشکلات اقتصادی معیشتی خود را خواستار شدند اما در عمل هیچ اقدام مناسبی را شاهد نبودند.

 دبیر صنف کشاورزان اصفهان افزود: اگر مسئولان شرایط فعلی را درک کرده بودند اکنون افزون بر ۴۲ طرح آب بَر از حوضه آبریز زاینده رود در این خطه اجرا نشده بود و یا طرح‌های آبرسانی استان همجوار، آب را از حوضه آبریز زاینده رود خارج نمی‌کرد.

امینی به برگزاری جلسات متعدد مختلف با مسئولان چه در سطح ملی و یا استانی در سال های اخیر اشاره و خاطرنشان کرد: در این نشست ها اگرچه بر لزوم قانون گرایی تاکید شد اما بارگذاری های بیش از حد و برداشت‌های غیرقانونی از رودخانه حوضه آبریز زاینده رود در ناحیه بالادست افزایش یافت و همچنان ادامه دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار