فرماندار:
فرماندار شهرستان ورامین گفت: برای مقابله با اعتیاد و جمع‌آوری معتادان متجاهر به ایجاد کمپ ماده ۱۶ نیاز داریم ولی کم‌کاری بهزیستی، این امکان را از شهرستان سلب کرده است.
کد خبر: ۹۵۶۷۶۹
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۶ 17 April 2021

 

"حسین کاغذلو" روز شنبه در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر در محل فرمانداری ورامین توضیح داد: شهرستان ورامین از چندین کمپ ترک اعتیاد ماده ۱۵ (خودمعرف) و تنها کمپ ترک اعتیاد زخم باز کشور برخوردار است ولی برای جمع‌آوری معتادان متجاهر، از داشتن کمپ ماده ۱۶ ویژه این افراد بی‌بهره است.


وی تصریح کرد: بهزیستی ورامین از یک ساختمان مجهز که پیش از این، به عنوان مرکز نگهداری معلولان موسوم به ایثار از آن استفاده می‌شد برخوردار است که با وجود تأکید مسوولان شهرستانی و استانی به اختصاص این مرکز به کمپ ماده ۱۶، مسوولان بهزیستی همکاری لازم را با مدیران شهرستانی که بارها برای راه اندازی این مرکز جلسات تخصصی برگزار کرده بودند، انجام ندادند.


وی اظهار داشت: با توجه مصوبات جلسه حقوقی و قضایی بهمن ماه سال گذشته شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شرق استان و نیز جلسه کمیته مقابله با عرضه مواد مخدر مقرر شد تا اداره کل بهزیستی استان تهران هماهنگی لازم را برای راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ شرق استان در محل مرکز ایثار به عمل آورده و نتیجه را گزارش کند.


کاغذلو گفت: با وجود پیگیری‌های صورت گرفته و اراده مسوولان در راه اندازی این کمپ، مرکز ترک اعتیاد ایثار از طریق مزایده برای راه اندازی کمپ ماده ۱۵(خودمعرف) به فردی واگذار شد که مجوز فعالیت را ندارد در صورتی که بر اساس مصوبه شهرستان، ورامین به کمپ جدید ماده ۱۵ نیازی ندارد.


وی ادامه داد: شورای مبارزه با مواد مخدر، زیرمجموعه شورای تامین شهرستان است و بر اساس ماده ۳۷ شورای عالی امنیت ملی، مصوبات شورای تأمین لازم‌الاجرا است بنابراین مصوبه راه اندازی کمپ ماده ۱۶ در مرکز ایثار ورامین باید اجرایی می‌شد و با هر کس که در این امر کوتاهی کرده، برخورد می شود.

۹۰ درصد از اختلافات خانوادگی به دلیل مصرف مواد مخدر است
دادستان عمومی و انقلاب ورامین نیز در این جلسه گفت: در بیش از ۹۰ درصد از پرونده‌های مربوط به اختلافات خانوادگی، اعتیاد به مواد مخدر نقش اصلی را ایفا می‌کند.


علیرضا شمس افزود: اعتیاد به مواد مخدر، پایه و اساس اغلب جرم‌های رخ داده در جامعه است و بسیاری از سرقت‌ها و اختلافات خانوادگی به دلیل ابتلای افراد به این بلای خانمان سوز رخ داده است.


وی گفت: ساده‌انگاری مبارزه با مواد مخدر و توجه نکردن به مقابله با این بلای خانمان سوز باعث می‌شود تا از اصل موضوع جا بمانیم چرا که سوداگران مرگ با تمام توان و قدرت تلاش دارند تا مواد مخدر را ضمن توزیع در کشور، به سایر کشورها منتقل کرده و از سود سرشار آن استفاده کنند.


وی اظهار داشت: وقتی از انتقال مواد مخدر به اروپا، سوداگران مرگ از سود ۳۰۰ درصدی برخوردار می‌شوند، بدیهی است که تمام توان و قدرت خود را صرف جابجایی مواد افیونی کنند.


دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ورامین گفت: در یکی از کشفیات مواد مخدر در شهرستان که نتیجه بیش از یک سال کار تحقیقاتی و رصد اطلاعاتی بود، بیش از ۶۰۰ کیلوگرم هروئین کشف شد ولی مهم تر از کشف این مواد، اقدامات گسترده، جاسازی حرفه‌ای و برنامه ریزی وسیع سوداگران مرگ برای عبور این حجم مواد مخدر از داخل کشور است که لزوم توجه مسوولان در مقابله با آنان را بیشتر نمایان می‌کند.


وی افزود: رصد وپایش مداوم گلخانه‌ها برای پیشگیری از کاشت مواد مخدر و بررسی فعالیت عطاری‌ها از جمله اقدامات موثر در شهرستان ورامین است که به منظور دسترسی به نتیجه مطلوب، باید مهم استمرار داشته باشد.


شمس با گلایه از عملکرد بهزیستی در واگذار نکردن مجتمع ایثار بهزیستی به موضوع کمپ ماده ۱۶ و مرکز اشتغال معتادان گفت: این مرکز از ظرفیت‌های ویژه شهرستان ورامین بود که به دلیل همکاری نکردن بهزیستی و تصمیم گیری عجولانه در واگذاری، نتوانست نیازهای شهرستان را در مقابله با معتادین متجاهر تأمین کند.


وی تصریح کرد: مسوولان بهزیستی، ضرورت‌ها و نیازهای شهرستان را در مقابله با پدیده اعتیاد جدی نگرفتند و این موضوع باعث شد تا ورامین از ظرفیت این مرکز مهم بی‌نصیب بماند.


ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار