پیچ مرگ در ورودی شهرستان زرین دشت خانواده های زیادی را عزادار کرده و اعتبارات برای احداث مسیر جایگزین نیز قطره چکانی است.
کد خبر: ۹۵۶۷۰۱
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۷ 17 April 2021

تابناک فارس به نقل از مهر: طبق آمارهای موجود در ایران تصادفات منجر به فوت در جاده‌ها به‌عنوان سومین عامل مرگ‌ومیر و دومین عامل مرگ زودرس بعد از بیماری‌های قلبی و مغزی معرفی شده است.

از همین رو جاده‌های غیر استاندارد عامل اصلی وقوع حوادث جاده‌ای وعدم آشنایی برخی رانندگان نسبت به جاده‌های غیر استاندارد در زرین دشت یکی از شهرستانهای جنوبی استان فارس باعث وقوع حوادث دلخراشی تا کنون شده است.

شهرستان زرین دشت به مرکزیت حاجی آباد در جنوب شرقی استان فارس واقع شده است.

وضعیت بد و استاندار نبودن محور خسویه به سمت زرین دشت یکی از محورهای ورودی و اصلی این شهرستان باعث شده که به قتلگاه و یا پیچ مرگ تبدیل شود و هر هفته شاهد تصادفات زیاد و یا داغدار شدن خانواده‌های این منطقه باشیم.

 

به گفته یکی از اهالی منطقه دست کم در هفته شاهد چندین فقره تصادف هستیم.

شاید کسی باور نکند که در ابتدای ورودی حوزه استحفاظی زرین دشت به دلیل کم عرض بودن پل و جاده در منطقه سد خسویه شهرستان زرین دشت هر هفته دست کم شاهد سه مورد تصادفات منجر به جرح شدید و مرگ و میر باشیم.

شهرستانی با ۸۰ هزار نفر جمعیت در حوزه راههای مواصلاتی با معضلات بسیار زیادی روبروست. جاده‌های اصلی این شهرستان که شباهتی به راههای روستایی دارد تا راههای اصلی نیازمند نگاهی ویژه است.

مشکلات و کمبودهای زیر ساختی مردم این منطقه از زرین دشت را با مشکلات متعددی مواجه کرده زیرا طبق تقسیمات کشوری، قبل از پیچ سد خسویه به سمت زرین دشت جزو تقسیمات جغرافیایی و یکی از محورهای داراب محسوب شده است در حالی که حوزه انتظامی زرین دشت تا پایان سد خسویه به سمت داراب است.

به نظر می‌رسد همین مغایرت‌ها باعث به سرانجام نرسیدن این جاده و رفع نقاط حادثه خیز این محور شده است.

به‌رغم پیگیری‌های اهالی منطقه برای بهبود وضعیت و زیر ساخت راه‌ها متأسفانه همین یک بام و دو هوای ادارات متولی باعث شده گوش کسی به مشکلات این مردم بدهکار نباشد.

استاندارد نبودن راههای ارتباطی، عرض کم جاده اصلی تنها راه ورودی این شهرستان از سمت داراب باعث شده که تمام ورود و خروج‌های مسافران این شهرستان از همین مسیر انجام شود از این رو می‌طلبد که مسئولان با نگاه عادلانه در توزیع اعتبارات، برای سامان بخشی به زیر ساخت‌ها در نقاط محروم استان فارس تلاش کنند.

با یک بررسی از وضعیت جاده‌های شهرستان زرین دشت به راحتی می‌توان به وضعیت نابسامان جاده‌های این شهرستان پی برد.

وقوع هفته‌ای چندین تصادف در پیچ سد خسویه زرین دشت

دهیار روستای خسویه از توابع بخش مرکزی شهرستان زرین دشت  در این باره گفت: متأسفانه هر هفته شاهد تصادف منجر به جرح و یا فوت در این جاده و شاهد داغدار شدن خانواده‌ها هستیم.

کریم خیری اضافه کرد: بارها مشکلات را به گوش مسئولان رسانده‌ایم اما در مدت اخیر فقط با خاک ریزی سعی در تعریض پل داشته‌اند.

وی اظهار کرد: مطالبه مردم تعریض این پل و جاده است، زیرا با توجه به اینکه بار ترافیکی شهرستان بر روی همین جاده با عرض تقریبی شش متر است، می‌طلبد که اقدامی اساسی صورت بگیرد.

 

خیری افزود: در هر هفته شاهد سه تا چهار فقره تصادف رانندگی در این پیچ خطرناک هستیم.

وی بیان کرد: جوانان زیادی در این مسیر یا از کار افتاده و جان خود را از دست داده‌اند، متأسفانه خانوارهای زیادی در این محور داغدار شده‌اند.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای زرین دشت با اشاره به اینکه این محور طبق تقسیمات کشوری مربوط به شهرستان داراب است، عنوان کرد کند: برای رفع این نقطه حادثه خیز اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای این شهرستان با اینکه در حوزه استحافظی زرین دشت نیست، اما در حد توان خود برای رفع این نقطه حادثه خیز تلاش کرده است.

فرزاد بارانی افزود: نصب چشم گربه‌ای، علائم و تابلوهای راهنمایی و ترانشه از اقداماتی است که برای تعریض این مسیر انجام داده‌ایم.

در حال احداث مسیر جایگزین هستیم / اصلاح مسیر فعلی هدر دادن اعتبارات است

وی با تاکید بر اینکه سامان بخشی این نقطه حادثه خیز در گروی تکمیل باند دوم جاده دولت آباد - زرین دشت است، اظهار کرد: با احداث ۶ کیلومتر باقیمانده باند دوم از سمت داراب تا سد خسویه احتمال حذف این مسیر زیاد و احداث پل در واقع هدر دادن اعتبارات است.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای زرین دشت تصریح کرد: تسریع در روند احداث باند دوم این جاده از سمت دولت آباد به زرین دشت با تزریق اعتبارات این مشکل را حل خواهد کرد.

طرح دوبانده شدن جاده زرین دشت از سمت دولت آباد به زرین دشت از سال ۱۳۹۹ در دست اقدام است، ولی بدلیل تزریق قطره چکانی اعتبارات ۱۶ کیلومتر باقیمانده از این طرح با کندی در حال اجراست.

در همین خصوص رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان زرین دشت  گفت: ۱۶ کیلومتر از طرح دوبانده شدن محور دولت آباد، زرین دشت در دست اقدام است.

حسن اسدیان افزود: شش کیلومتر از این طرح، قبل از سد خسویه تا بعد از این سد ادامه دارد و ۱۰ کیلومتر باقی مانده نیز از روستای زیرآب تا حاجی آباد مرکز شهرستان زرین دشت ادامه می‌یابد.

 

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان زرین دشت با توجه به کند روی این پروژه اظهار کرد: این پروژه با ۴۳ میلیارد تومان اعتبار ملی آغاز شده که از این مقدار ۸ میلیارد تومان بودجه ملی در قالب استانی اختصاص یافته اما از همین مقدار نیز مبلغ بسیار کمی جذب شده است.

پروژه جدید تعطیل است

اسدیان یادآور شد: با همه مشکلات مالی این پروژه تا ۲۵ اسفند ماه سال گذشته دارای ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی بوده و از آن زمان تا هم اکنون بدلیل ابتلای کارکنان شرکت پیمانکار به بیماری کرونا این پروژه فعلاً متوقف شده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: بیش از ۱۰۰ تابلوی راهنمایی در این مسیر نصب و هشدارهای لازم به رانندگان در قالب تابلوهای هشدار دهنده در ابتدا و انتهای طرح یاد شده نصب شده است.

بی اطلاعی راهداری داراب

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای داراب نیز از این مسیر به عنوان حوزه استحفاظی داراب اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: بنده اطلاع دقیقی از نقطه دقیق خط مرزی ندارم، فرمانداری شهرستان داراب در جریان کامل تقسیمات جغرافیایی شهرستان هستند.

حسینی افزود: طبق روال ما تا قبل از سد خسویه از سمت داراب، تا به حال خدمات رسانی انجام می داده‌ایم.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان داراب تصریح کرد: باید خط مرزی داراب و تقسیمات سیاسی از طریق فرمانداری به ما ابلاغ شود، اما تا کنون هیچ ابلاغی به ما در این خصوص نشده است.

حسینی، باتاکید بر شفاف سازی محدوده این مسیر ابراز کرد: در صورت ابلاغ از سوی نهادهای مربوطه با هماهنگی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس خدمات رسانی به این نقطه حادثه خیز را انجام خواهیم داد.

مسئولان راهداری داراب در حالی از وضعیت مسئولیتی خود در این محور بی اطلاع هستند که تصادفات همچنان برای مردم زرین دشت به یک کابوس تبدیل شده است.

پیچ مرگ در حال جان گرفتن است و مسئولان در حال تزریق قطره چکانی اعتبارات تا یک روز پروژه جایگزین به سرانجام برسد.

برچسب ها: پیچ مرگ ، زرین دشت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار