مسوول روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه بویراحمد، گفت: در ماه رمضان باید سه وعده غذای اصلی شامل افطاری، شام و سحری در نظر گرفته شود .
کد خبر: ۹۵۶۳۴۹
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۶ 15 April 2021

مسوول روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه بویراحمد، گفت: در ماه رمضان باید سه وعده غذای اصلی شامل افطاری، شام و سحری در نظر گرفته شود.

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، سید حسین رازیان، افزود: وعده سحری باید به نحوی غذا خورده شود که انرژی و آب لازم را در طول روز برای انجام متابولیسم و نیز پرداختن به امورات روزمره تامین نماید.

وی تصریح کرد: وعده غذایی سحری باید شبیه نهار میل و در آن بیشتر از غذاهای دیرهضم استفاده گردد و حتی المقدور از غذاهای سرخ کردنی، چرب و غذاهایی مانند گوشت ماهی که برای تجزیه به اب فراوان نیاز دارند استفاده نشود.

رازیان با اشاره به اینکه نباید در وعده غذایی سحری از شیرینی ها مخصوصا نوع صنعتی ان استفاده نمود، گفت: با مصرف این مواد مقدار زیادی انسولین ترشح و برای مدت کوتاهی باعث افت قند خون و ضعف بدن می گردد.

مسوول روابط عمومی مرکز بهداشت استان کهگیلویه بویراحمد، بیان کرد: در وعده غذایی سحری باید از سبزیجات و میوه ها هم استفاده گردد زیرا این قبیل مواد دارای فیبر بوده و فیبر به دیر خارج شدن غذا از معده کمک و از طرفی دیگر به زود خارج شدن از روده کمک می کنند بنابراین خوردن سبزی و میوه موجب پیشگیری از یبوست در افراد روزه دار می گردد.

رازیان ،ادامه داد: روزه داران عزیز باید از مصرف چای پر رنگ و نوشیدنی های کافئین دار خودداری و در صورت مصرف، از نوشیدنی هایی از قبیل چایی کم رنگ و شربت اب لیمو استفاده گردد.

وی با اشاره به اینکه وعده افطاری هم بسیار حائز اهمیت است، اشاره کرد: دستگاه گوارش به مدت زیادی در حالت استراحت و خالی بوده و نباید با مصرف مواد غذایی نامناسب به ان شوک وارد کرد و در این وعده می توان از موادی مانند یک لیوان شیر همراه سه عدد خرما یا تخم شربت، شربت عسل و آب هویج استفاده نمود.

رازیان یادآور شد: وعده شام را می توان به فاصله یک ساعت بعد از افطاری میل کرد و در این وعده باید از غذاهای زودهضم مانند تخم مرغ آب پز و گوشت مرغ آب پز شده استفاده کرد و به طور کلی نباید غذاهای چرب و دیرهضم در این وعده مصرف نمود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: توصیه می شود که افرادی که دارای بیماریهای مزمن یا خاص هستند برای گرفتن روزه حتما باید با پزشک معالج خود مشورت و در صورت صلاحدید وی با تبعیت از برنامه دارویی و تغذیه ای خاص روزه بگیرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار