تابناک کهگیلویه و بویراحمد گزارش می دهد
استاندار کهگیلویه و بویراحمد : به چه زبانی باید بگویم امتیازی که از دولت گرفته ایم خاص است و محدودیت زمانی دارد . تا دولت سر کار است اگر اعلام نیاز اعتبار بیشترشود ما هم تایید می کنیم و اعتبارات تکمیلی اختصاص داده می شود اما معلوم نیست پس از این دولت چنین امتیازی وجود داشته باشد.
کد خبر: ۹۵۵۹۸۸
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰ 14 April 2021

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، در نشست بازسازی مناطق زلزله زده سیسخت عمده مباحث پیرامون عدم مراجعه مردم این شهر به بنک ها برای تشکیل پرونده و آزادسازی منابع تخصیص داده شده است موضوعی که کلانتری به شدت از آن گلایه داشت و خواستار کمک همگانی برای جلوگیری از ، از دست رفتن این فرصت خوب ، شد . فرصتی که جهانگیری آن را تضمین کرده است که اگر کارها در موعد زمانی مقرر پیش رود ، چنانچه نیاز به تزریق اعتبار بیشتر بود ، از طرف دولت اقدام خواهد شد.
نارضایتی معاون بنیاد مسکن کشور از پیشرفت کار در سیسخت
معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ستاد بازسازی مناطق زلزله زده شهرستان دنا گفت : متاسفانه وقفه هایی در کار مشاهده می شود از جمله تزریق نقدینگی توسط بانک ها به مردم که نیازمند همکاری بیشتر برای جلو رفتن کار است .
عزیزالله مهدیان افزود : در بحث صدور پروانه مشکل وجود دارد . نه اینکه شهرداری سهل انگاری می کند بلکه فرایند طی شده ، طولانی است و مشکل دارد و سرعت مطلوب نیست .
مهدیان گفت : واقعیت این است که در خصوص بازسازی کار انجام می شود اما برای احداثی ها که حدود 900 خانوار است باید قبل از زمستان زیر سقف مطمئن بروند اما کار مطابق زمانبندی پیش نمی رود .
وی ادامه داد : تا الان هر چه گفتیم و درخواست شده ، دولت نه نگفته ، بانک ها هم فورا تسهیلات را ابلاغ کرده اند اما مشکل الان نه دولت است و نه استان بلکه به نظر می رسد مشکل در خود شهرستان است و نیازمند سرعت بخشی بیشتر دستگاه ها در خود سیسخت است .
مهدیان گفت :  اکنون اصل مشکل در سیسخت نقدینگی است که باید سریع تر این منابع به مردم داده شود .
وی افزود : بانک ها هر کمکی از دولت بخواهند مشکل نداریم و حتی حاضریم اضافه کار پرسنل را دوبرابر بدهیم برای اینکه کار مردم راه بیافتد .
مهدیان ادامه داد : این کار بازسازی باید سریعتر پیش برود . زمان بندی که ما پیش بینی کرده بودیم اکنون باید 12 درصد پیشرفت کار داشته باشیم اما الان خیلی عقبتر از این عدد هستیم .
فرصتی خاص و محدود که از دست می رود!
بیشترین مشکل عقب ماندگی از طرف بانک ها است
معاون بنیاد مسکن کشور گفت : الان آواربرداری در شهر سیسخت به صورت کامل انجام شده است اما مردم منابع در دست ندارند که کار کنند و اگر به همین منوال پیش برود مردم در زمستان زیر سقف مطمئن نمی روند .
مهدیان افزود : ما تجربیات بسیار زیادی از بازسازی مناطق زلزله زده با تعداد 100 هزار واحد را داشته ایم ، تعداد واحدهای بازسازی در شهرستان دنا چندان بالا نیست و اگر کمی همکاری ها بیشتر شود سریعتر انجام می شود .
وی گفت : به دلایل مختلف گاهی تعدادی از مردم 4 بار نقشه خانه خود را عوض می کنند ، گاهی در بحث ضمانت مردم با هم همکاری نمی کنند که همه این عوامل در کنار هم باعث کندی در کار شده است .
مهدیان اما در نهایت معتقد است که بانک ها باید سریعتر منابع را آزاد کنند و هماهنگی ها هم صورت گیرد تا کار بازسازی از برنامه عقب نماند .
مردم مراجعه نمی کنند!
مدیر عاملین بانک های ارائه دهنده تسهیلات به زلزله زدگان سیسخت اما سخن دیگری دارند و همگی از عدم مراجعه مردم به بانک ها گلایه داشتند!
آنگونه که از سخنان این مدیران مشخص بود ، شعب متعددی آماده تشکیل پرونده و ارائه تسهیلات هستند اما مردم مراجعه ای به بانک ها ندارند!
ماجرای کرونا در بازسازی تکرار نشود!
استاندار کهگیلویه و بویراحمد ، هم از وضعیت موجود گلایه مند بود و گفت : در برخی اتفاقات این چنینی 50 تا 60 هزار مورد خدمات داده شده اما در سیسخت حداکثر 1000 خانوار است که بین چند بانک تقسیم شده است بنابراین نباید تا این اندازه تعلل در کارها باشد.
حسین کلانتری خطاب به مدیران بانک ها اظهار داشت : وضعیت در استان ما به گونه ای است که گاهی باید به خانه ها هم مراجعه کنیم که اگر کسی این تسهیلات را نمی خواهد مشخص شود و ما از کار عقب نباشیم .
کلانتری یا ابراز تعجب از سهل انگاری مردم گفت : الان باید بانک ها زیر ازدحام مراجعه کنندگان باشند اما می بینیم که مردم مراجعه نمی کنند !
وی ادامه داد : این تعلل مردم دارد امتیاز بزرگی را از شهر سیسخت می گیرد . ما  از جهانگیری قول گرفتیم که در صورت پیش رفتن کار در زمان مقرر ، کمبود احتمالی تسهیلات ، دولت مجددا کمک کند .
کلانتری گفت : بازسازی سیسخت مثل ماجرای کرونا نشود که ما از مردم می خواهیم رعایت پروتکل ها را داشته باشند اما می بینیم  در مراسمات با حضور گسترده مردم ، رعایت پروتکل ها نمی شود ! مردم باید همکاری کنند .
وی ادامه داد : ما نوکری مردم را پذیرفته ایم و تلاش های زیادی هم انجام می دهیم که بازسازی خانه های مردم سریعتر انجام شود اما باید خود مردم پیش قدم شوند و مراجعه کنند .
کلانتری گفت : توانستیم مسئولین دولتی را وادار کنیم که اقدام فوری و کامل در جهت بازسازی سیسخت انجام دهند بنابراین باید از این فرصت استفاده کرد .
استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود : به چه زبانی باید بگویم امتیازی که از دولت گرفته ایم  خاص است و محدودیت زمانی دارد . تا دولت سر کار است اگر اعلام نیاز اعتبار بیشترشود ما هم تایید می کنیم و اعتبارات تکمیلی اختصاص داده می شود اما معلوم نیست پس از این دولت چنین امتیازی باشد.
کلانتری ادامه داد : همه کمک کنند که مردم پای کار بیایند ، بانک ها هم کمک کنند . شاید گفته شود وظیفه قانونی بانک نیست که به مردم مراجعه کند ولی وظیفه انسانی که هست . تعداد زیاد نیست بانک ها به خانه های مردم مراجعه کنند و کار را جلو ببرند.
وی خطاب به بانک ها گفت :  شرایط سخت است اما باید این بار را به سر منزل برسانیم و تقسیم کار صورت گیرد .  
کلانتری افزود : از همه افراد متنفذ ، رسانه ها و شخصیت ها می خواهیم که مردم را به جدی گرفتن تسریع در مراجعه به بانک ها برای بازسازی خانه ها ، تشویق کنند!
فرصتی خاص و محدود که از دست می رود!
ضرب الاجل و دو راه استاندار پیش پای بانک ها
استاندار در ادامه گفت : بی تعارف به بانک ها اعلام می کنم طی پنج شنبه و جمعه منتظر اقدام فوری آن ها هستیم و هفته آینده یا گزارش عقد قرارداد می خواهم یا گزارش مراجعه به مردم و عدم همکاری آن ها که غیر از این دو گزینه راه سومی وجود ندارد .
کلانتری افزود : به صراحت اعلام می کنم هفته آینده اگر در خصوص یکی از دو مورد یاد شده گزارشی ندارید به جلسات مراجعه نکنید .
وی گفت : سهل انگاری بانک نداریم مشکل ما عدم مراجعه مردم است که باز هم باید تلاش کنیم ما مسئولین با مراجعه به مردم کار را جلو ببریم .
فرصتی خاص و محدود که از دست می رود!
پیشنهاد فرماندار دنا
با توجه به آنچه که در نشست مطرح شد ، کم کاری مردم در مراجعه با بانک ها جهت عقد قرارداد ، گلایه های استاندار و انتقاد صریح معاون بنیاد مسکن کشور مبنی بر سهل انگاری ها در خود شهرستان ، فرماندار دنا به تابناک کهگیلویه و بویراحمد گفت : چنانچه بانک ها با مشکلاتی در این زمینه مواجه هستند ، موارد را به ما اعلام کنند و ما شخصا به خانه ها مراجعه و تکلیف را روشن می کنیم .
پناهی افزود : برخی مشکلات اتلاف وقت مربوط به تغییر نقشه خانه ها است که وقت زیادی را از ما می گیرد اما نهایتا فرمانداری ضمن انتظار از مردم برای تسریع در کار همه تلاش خود را خواهد نمود که مردم سریعتر پای کار آمده و روند بازسازی با سرعت پیش رود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار