مراقبت از دندان و لثه در طول دوران بارداری و قبل از آن بسیار بااهمیت است. بارداری باعث تغییرات هورمونی در زنان می‌شود که این تغییرات می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های مربوط به دهان و دندان را افزایش دهد.
کد خبر: ۹۵۵۹۶۹
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۸ 14 April 2021

درمان ریشه دندان

مراقبت از دندان و لثه در طول دوران بارداری و قبل از آن بسیار بااهمیت است. بارداری باعث تغییرات هورمونی در زنان می‌شود که این تغییرات می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های مربوط به دهان و دندان را افزایش دهد. ازجمله مهم‌ترین این بیماری‌ها می‌توان به بیماری التهاب لثه اشاره کرد که باعث حساسیت، تورم و قرمزی لثه می‌شود. اما موضوع زمانی نگران‌کننده می‌شود که این بیماری‎های کوچک باعث بروز بیماری‌های شدید و بزرگ‌تری شوند. برای مثال همین بیماری التهاب لثه می‌تواند منجر به بروز بیماری پریودنتال شود.

طبق تحقیقات انجام‌شده، ارتباطی بین این بیماری و داشتن یک نوزاد نارس یا کم‌وزن وجود دارد. همچنین نوزاد متولدشده، بیشتر در معرض مشکلات تنفسی مانند آسم و یا عفونت‌های گوش قرار دارد. بنابراین، موضوع سلامتی دهان و دندان در دوران بارداری بسیار حیاتی است. نیازی نیست بیش‌ازحد وسواس به خرج دهید اما باید بدانید که توجه به سلامتی دندان‌ها در طول دوران بارداری باید کاملا موردتوجه قرار گیرد.

در این مقاله از دکتر صفورا امامی متخصص درمان عصب کشی، به‌طور مفصل به موضوع سلامتی دندان‌ها در دوران بارداری می‌پردازیم و توصیه‌هایی را در این رابطه در اختیار شما خواهیم گذاشت. با ما همراه باشید.

بیماری‌های مربوط به دهان و دندان می‌توانند بر رشد نوزاد اثرات منفی بگذارند

برخی از بیماری‌های مربوط به دندان و لثه می‌توانند باعث بروز برخی مشکلات در میزان رشد نوزاد شوند. تحقیقات نشان داده است که بین بیماری شدید لثه در زنان باردار و زایمان زودرس، ارتباط وجود دارد. همچنین کودکان می‌توانند‌ در معرض آسیب مغزی و یا مشکلات شنوایی و بینایی قرار بگیرند. گفته شده است که از هر 100 تولد زودرس، 18 مورد می‌تواند به دلیل عفونت شدید لثه مادر باشد. بیماری‌های مربوط به لثه مانند پریودنتال، توسط دندان‌پزشک، در دوران بارداری، قابل‌درمان هستند.

درمان مجدد ریشه دندان

دکتر صفورا امامی در خصوص مراقبت های دندان در قبل از بارداری می گوید!

هورمون‌های بارداری، عامل اصلی بیماری‌های لثه

هورمون‌های بارداری می‌توانند برخی از زنان را در معرض بیماری‌های لثه قرار دهند. دو بیماری مهم که در اثر ترشح این هورمون‌ها به وجود می‌آیند را در اینجا موردبررسی قرار می‌دهیم:

التهاب یا عفونت لثه

بیماری پریودنتال

چه موقع باید دندان‌ پزشک را از بارداری خود مطلع کنید؟

حتی اگر فقط احتمال می‌دهید که باردار باشید باید دندان‌ پزشک خود را در جریان قرار دهید و در این صورت به او بگویید که در لحظه‌ای که پیش او هستید چه مدتی از بارداری شما گذشته است.

  همچنین در مورد داروهای خاصی که در این زمان مصرف می‌کنید و یا توصیه‌های خاص پزشکی که مجبور به رعایت آن هستید نیز باید به دندان‌پزشک خود اطلاعاتی بدهید. اگر بارداری شما پرخطر است یا در شرایط پزشکی خاصی به سر می‌برید، ممکن است به توصیه دندان‌پزشک و پزشک معالج، مجبور شوید که برخی از درمان‌ها را به تعویق بیندازید.

افزایش خطر پوسیدگی دندان

التهاب لثه ناشی از بارداری

داروها دوران بارداری

تومورهای بارداری

بی‌ حسی موضعی در دوران بارداری

استفاده از تصویربرداری اشعه ایکس در دوران بارداری

دکتر صفورا امامی در خصوص مراقبت های دندان در قبل از بارداری می گوید!

چطور بدانیم به درمان مجدد ریشه نیاز داریم؟

احساس درد در دندانی که قبلاً درمان روت کانال برای آن انجام‌شده باشد و یا آبسه (تورم در لثه)، ازجمله علائم عفونت و نیاز به درمان مجدد ریشه هستند. همچنین توجه به این نکته مهم است که بسیاری از آبسه‌ها در ابتدا بسیار کوچک هستند و چون با درد همراه نیستند، ممکن است متوجه آن‌ها نشوید. به همین دلیل، بسیاری از دندان‌پزشکان معتقدند که بررسی 6 ماه یک‌بار وضعیت دندان‌ها می‌تواند به درمان سریع دندان در همان مراحل اولیه بروز مشکل کمک کند.

آیا درمان مجدد ریشه تفاوت زیادی با روت کانال دندان دارد؟

روند کار برای بیماران هیچ تفاوتی ندارد؛ اما مسئولیت دندان‌پزشک کمی متفاوت از درمان اولیه است. دندان‌پزشک در درمان مجدد ریشه باید به ‌جای برداشتن بافت پالپ ،باید مواد پرکننده استفاده ‌شده در روند درمان روت کانال اولیه دندان را از بین ببرد. باوجود تفاوت‌هایی که در مراحل وجود دارد، هدف اصلی در هردو درمان مشترک است. چه در درمان روت کانال اولیه و چه در درمان مجدد ریشه، هدف اصلی تمیز کردن دندان از هرگونه باکتری و عفونت است.

پس از اتمام درمان ریشه مجدد، برای بهتر نگه‌داشتن دندان باید چه کرد؟

شما به ترمیم نهایی دندان (پر کردن یا روکش) نیاز دارید. معمولاً روکش گزینه بهتری است؛ اما در بعضی موارد (معمولاً در دندان‌های جلو) می‌توان پر کردن را انجام داد. اگر روت کانال مجدد برای فردی انجام شود که در درمان اولیه روکش انجام داده است و درروند درمان مجدد روکش شکسته نشده باشد، می‌توان روکش را به عنوان ترمیم موقت دندان استفاده کرد.

دکتر صفورا امامی در خصوص مراقبت های دندان در قبل از بارداری می گوید!

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار