مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس نیز گفت: هم‌اینک افزون بر ۹۲ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار فارس به اینترنت متصل هستند که تا اردیبهشت ماه سال جاری تمام روستاهای فارس از این امکان بهره مند خواهند شد.
کد خبر: ۹۵۵۷۲۲
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۳ 13 April 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: امروزه ارائه خدمات مختلف از سوی بخش‌های مختلف خدمات رسان دولتی و خصوصی بر بستر اینترنت و در قالب خدمات الکترونیک به شهروندان ارائه می‌شود و علاوه بر کاهش مراجعات حضوری و کاستن از ترددهای روزانه، در مدیریت وقت و هزینه‌ها نیز کمک بسیاری کرده است.
تا چند سال قبل این زیرساخت‌ها و امکانات فقط در شهرها و تعداد اندکی روستاها وجود داشت اما نگاه ویژه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت تدبیر و امید به گسترش این زیرساخت‌ها در کل کشور سبب شد که امروز اغلب روستاهای کشور نیز از این امکانات بهره مند باشند.

فارس پیشتاز ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی


استاندار فارس، اقدامات انجام شده در این استان در زمینه ایجاد و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی طی سال‌های اخیر را قابل قبول دانست و گفت: فارس در این زمینه از استان‌های پیشتاز کشور است.
عنایت‌الله رحیمی افزود: یکی از اقدامات دولت تدبیر و امید در این زمینه راه‌اندازی فناوری نسل پنجم تلفن همراه است که استفاده از این فناوری که از کیفیت و سرعت به مراتب بیشتری برخوردار است با توجه به خدماتی که طریق آن قابل ارائه هست، سبب کاهش هزینه‌های تردد، صرفه جویی در وقت و زمان و کاهش آلایندگی شهر خواهد شد.
وی ادامه داد: امروز کشورها با سرعتی فوق‌العاده به سمت توسعه و پیشرفت در حرکت هستند و ما نیز باید همراه با سایر کشورها و با سرعت مسیر توسعه را دنبال کنیم.
استاندار فارس گفت: در کشور با توجه به اهتمام وزیر ارتباطات و مجموعه‌های دانش بنیان، حرکت در مسیر توسعه در حال رقم خوردن است و در شهر شیراز هم زمینه‌های لازم فراهم شده است.

اتصال تمام روستاها فارس به اینترنت


مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس نیز گفت: هم‌اینک افزون بر ۹۲ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار فارس به اینترنت متصل هستند که تا اردیبهشت ماه سال جاری تمام روستاهای فارس از این امکان بهره مند خواهند شد.
مهرداد سهرابی افزود: همچنین اغلب شهرهای استان نیز از خدمات نسل سوم و چهارم تلفن همراه برخوردار هستند.
وی، در خصوص پوشش نسل پنجم اینترنت همراه در استان نیز گفت: هم‌اینک در کلانشهر شیراز و در محدود زند و ارگ کریم‌خانی (شهرداری) امکان دسترسی به اینترنت نسل پنجم فراهم است و کسانی که تلفن همراه آنها پشتیبانی کند می‌تواند با استفاده از سیم کارت ایرانسل از این قابلیت استفاده کنند.
او افزود: در ادامه توسعه پوشش نسل پنجم، همراه اول نیز در دانشگاه علوم پزشکی و محدوده باغ ارم شیراز اقدام به راه‌اندازی اینترنت نسل پنجم خواهد کرد.
وی ادامه داد: استان فارس با دارا بودن افزون بر چهار هزار و ۲۰۰ کیلومتر فیبر نوری، بعد از تهران زیرساختی ترین استان کشور بوده و دومین مرکز سوییچ بین‌الملل کشور را دارد.
او اظهار داشت: پهنای باند ورودی به استان فارس در یک سال گذشته با ۵۵۵ گیگابیت برثانیه افزایش ظرفیت، به یک هزار و ۹۴۲ گیگابیت برثانیه و پهنای باند خروجی استان با ۲۰۰ گیگابیت برثانیه افزایش به یک هزار و ۳۱۰ گیگابیت برثانیه رسیده و در این دو بخش نسبت به ابتدای دولت تدبیر و امید به ترتیب رشد ۴۷ و ۳۲ برابری داشته است.
سهرابی تصریح کرد: در همین مدت پهنای باند بین‌الملل نیز با رشد ۱۱۵ برابری به ۸۷۱ گیگابیت برثانیه ارتقاء یافته و شبکه انتقال نیز با رشد ۲۱ برابری از یک هزار و ۲۳۳ گیگابیت برثانیه به سه هزار و ۷۳۰ گیگابیت برثانیه رسیده است.
مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس افزود: هم‌اینک افزون بر هفت هزار و ۴۰۰ کیلومتر از محورهای اصلی و فرعی این استان تحت پوشش اپراتور همراه اول قرار دارد که با رشد ۳۸ درصدی نسبت به سال ۹۲ همراه بوده است و چهار هزار و ۶۰۵ کیلومتر نیز تحت پوشش ایرانسل است که میزان پوشش جاده‌ای این اپراتور نیز نسبت به سال ۹۲ رشد ۴۱ درصدی را نشان می‌دهد.
سهرابی، در خصوص اجرای طرح توسعه ارتباطات روستایی (تار) در قالب فیبر نوری در فارس هم گفت: این طرح با هدف ایجاد دسترسی اینترنت پرسرعت در مناطق محروم و کمتر برخوردار کشور اجرا می‌شود که در قالب آن یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر فیبرنوری برای استان طی دو فاز در نظر گرفته شده که تاکنون بیش از ۲۵۰ کیلومتر توسط مخابرات منطقه فارس بعنوان مجری طرح اجرا شده است.
او ادامه داد: ضریب نفوذ اپراتور اول نیز نسبت به ابتدای دولت تدبیر و امید با ۶۷ درصد رشد به ۸۵ درصد و ضریب نفوذ اپراتور دوم نیز با رشد ۱۳۱ درصدی با ۶۷ درصد رسیده و تعداد مشترکین اینترنت پرسرعت ثابت و سیار استان نیز با رشد ۱۱۷ درصدی چهار میلیون و ۷۰۰ هزار نفر شده است.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس افزود: همچنین طی سال‌های اخیر ۲۸ میلیارد ریال تسهیلات کم بهره در قالب ۴۰ طرح مبتنی بر ارتباطات و فناوری اطلاعات از محل منابع قانون اشتغال پایدار روستایی و عشایری در استان پرداخت شده که زمینه اشتغال ۶۰ نفر را نیز فراهم کرده است.
سهرابی افزود: بیش از سه هزار و ۹۵۰ مدرسه در مناطق شهری و روستایی استان نیز در قالب طرح هوشمندسازی مدارس به اینترنت رایگان متصل شده‌اند.
وی، تعداد شرکت‌های دانش بنیان استان را ۱۶۷ شرکت برشمرد و گفت: از این تعداد، ۳۶ شرکت دانش بنیان در حوزه تخصصی ارتباطات و فناوری اطلاعات فعالیت دارند.
وی، در خصوص تسهیلات اختصاص یافته وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جهت حمایت از کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات استان فارس هم گفت: برای چهار طرح فناورانه از نوع کسب و کار مبلغ ۵۵۰ میلیون تومان در فاز اول، یک طرح در حوزه شرکت‌های نوپا مبلغ ۷۷ میلیون تومان و در زمینه اپلیکیشن های تلفن همراه ۶ طرح به مبلغ ۳۰ میلیون تومان و مبلغ ۷۵ میلیون تومان برای یک طرح سرمایه در گردش و برای یک طرح مبلغ ۱۰۰ صد میلیون تومان جذب اعتبار انجام شده است.
سهرابی، افتتاح کارخانه نوآوری شیراز به عنوان یکی از مراکز مهم برای تکمیل زنجیره زیست بوم فناوری در فارس را از دیگر دستاوردهای دولت تدبیر و امید دانست و افزود: این کارخانه براساس تفاهم‌نامه پنج جانبه بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، استانداری فارس، شرکت کارخانجات مخابراتی ایران و شرکت مهد تجارت گستران عطار کلید خورد و با افتتاح رسمی آن فضایی مناسبی برای استقرار نمایندگان کسب و کارها، تیم‌های استارت آپی، شرکت‌های نوپا، شتاب دهنده‌ها، موسسه‌های دانشگاهی و صندوق‌های سرمایه گذاری فراهم شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار