به یدک کشیدن عنوان قطب دامپروی بهانه ای شد تا در سایر بخشها سرمایه گذاری نکرده و ایلام را از صنایع بزرگ و کارخانجات صنعتی محروم و با سنت دامپروری معرفی کنند.
کد خبر: ۹۵۵۴۱۲
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰ 12 April 2021

تابناک ایلام ،بهروز مردانی :: استان ایلام با دارا بودن بیش از دو نیم میلیون راس دام یکی از قطب های مهم دامپروری در کشور محسوب و سالانه بیش از ۲۸ هزار تن گوشت قرمز و دهها هزار تن فرآورده های دیگر تولید و روانه بازار می کند. این ظرفیت مهم در کنار مراتع مرغوب و شرایط آب و هوایی باعث شده که سرمایه گذاری در این بخش حرف اول را زده و اقتصاد استان بر پایه آن استوار شود.

به یدک کشیدن عنوان قطب دامپروی بهانه ای شد تا در سایر بخشها سرمایه گذاری نکرده و ایلام را از صنایع بزرگ و کارخانجات صنعتی محروم و با سنت دامپروری معرفی کنند.

از طرفی سهل انگاری، عدم توجه به نیازها و خواسته ها، عدم احداث صنایع مرتبط با آن و همچنین تصمیمات غیر کارشناسی موجب گردید این صنعت مهم و اقتصاد تولید محور همچنان سنتی باقی و عملا در ورطه نابودی قرار گیرد.

به طوری که امروزه دامداران با چالش های متعددی مواجه هستند که در راس آنها گرانی نهاده های دامی، نبود علوفه و عدم فروش دام می باشند.

در گفتگو با نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در این خصوص، گفت: استان ایلام در حوزه دامداری و کشاورزی دارای ظرفیت های مستعد و بلقوه ای است که در صورت توجه و سرمایه گذاری می تواند در ایجاد اشتغال و تولید نقش برجسته ای ایفا کند.

بهزاد علیزاده با اشاره به مرغوبیت گوشت استان افزود:  با توجه به این قابلیت می توان با تدابیر ویژه شرایطی فراهم آورد که گوشت استان و دیگر فرآورده های دامی آن منبع مهمی در ارز آوری باشد.

وی با انتقاد از قانون عدم صدور دام، صادرات دام مازاد غیر مولد را یکی از ضروریات مناطقی دانست که در بخش دامپروری ظرفیت دارند و خاطرنشان کرد: در دیدارهایی با وزرای صمت و کشاورزی و نیز اخیرا در کمسیون تخصصی بخش کشاورزی در خصوص مشکلات دامداران را مطرح و پیشنهاد شد که در مناطقی که دامداری اقتصاد اول و رونق آن منطقه است شرایطی فراهم شود تا دام‌های مازاد غیر مولد صادر و به فروش برسند.

عضو کمسیون آب، منابع طبیعی و کشاورزی گفت یکی از معضلات دامداری در استان ایلام پذیرا بودن دامهای مهمان از استانهای همجوار می باشد.

وی تصریح کرد: سالانه و در فصل قشلاق بیش از ۵ هزار راس دام از مراتع گرمسیری و چراگاههای استان استفاده که علاوه بر مشکلاتی برای دامداران منطقه ایجاد می شود موجب نابودی مراتع و فقیرتر شدن چراگاه ها شده است؛ بطوریکه اگر این روند ادامه داشته باسد طی سالیان آینده مرتع ای برای چرای دام‌های منطقه باقی نخواهد ماند.

علیزاده تاکید کرد از طریق سازمان جنگلها باید شرایطی فراهم شود تا از ورود دام‌های دیگر استانها به استان جلوگیری و یا میزان آنها را به حداقل رساند./م

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
Oiu
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
در معرض نابودی نیست؛؛ نابود شده..... من دامدار امثال۲۰ میلیون تومن کاه و جو خریدم و یکسال چوپانی و نگهبانی شب الان کل گله ۲۰ میلیون نمی ارزه....خداروشکر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار