مقاله سپیده احمدی دانشجوی کارشناسی ارشد سلولی-تکوینی تحت راهنمایی دکتر سلیمانی عضو هیات علمی گروه زیست‌شناسی دانشگاه اراک با عنوان اثر تائورین بر رگ‌زایی و تکوین فولیکولی در بافت تخمدان پیوندی موش، در بیست و یکمین کنگره ملی و نهمین کنگره بین‌المللی زیست‌شناسی ایران برگزیده شد.
کد خبر: ۹۵۵۳۵۵
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۷ 12 April 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، سپیده احمدی گفت: این مقاله به اهمیت حفظ کیفیت بافت تخمدان پس از پیوند در بیماران سرطانی بهبود یافته می‌پردازد.
وی افزود: اگرچه شیوع سرطان در زنان با سنین کمتر از ۵۰ سال در سال‌های اخیر رو به افزایش است اما نسبت مرگ‌ومیر به واسطه‌ی راه‌های درمانی پیشرفته و مدرن به‌ صورت چشم‌گیری کاهش پیدا کرده است زیرا این بیماران تحت شیمی‌درمانی یا اشعه‌درمانی قرار می‌گیرند با خطر از کار افتادن تخمدان‌ها و ناباروری مواجه می‌شوند، پیوند تخمدان که تکنیک مورد استفاده در مطالعه ما است یک روش امیدوارکننده برای حفظ باروری در بیماران سرطانی که تحت شیمی‌درمانی _ پرتودرمانی قرار می‌گیرند، می باشد، اما آسیب ایسکمی-ریپرفیوژن که بدنبال پیوند تخمدان ایجاد می‌شود، ساختمان و عملکرد تخمدان‌های پیوندی را مختل و آن را با چالش‌های عظیمی روبرو می‌کند.
وی یادآورشد:آسیب ایسکمی-ریپرفیوژن که به دلیل تأخیر در رگ‌زایی مجدد اتفاق می‌افتد باعث تولید رادیکال‌های آزاد اکسیژن و به دنبال آن التهاب و آپوپتوز در بافت تخمدان پیوندی می‌شود که در نهایت موجب آسیب به سلول‌های فولیکولی و کاهش تعداد فولیکول‌ها در تخمدان‌های پیوندی می‌شود.
احمدی ادامه داد: در حال حاضر راه حل این مشکل توسط متخصصان باروری در جهان پیدا کردن روش‌های درمانی با کمک داروهایی است که بتواند موجب افزایش سرعت رگ‌زایی و کاهش استرس اکسیداتیو و پیامدهای نامطلوب آن در بافت تخمدان پیوندی در این بیماران شود.
وی گفت:در این پژوهش به صورت تجربی پیوند تخمدان را بر روی موش انجام دادیم و از تائورین به عنوان یک آنتی‌اکسیدان که دارای خاصیت آنتی‌آپوپتوزی، ضدالتهابی و رگ‌زایی نیز می‌باشد برای کاهش آسیب‌های ایسکمی-ریپرفیوژن و در نهایت تکوین فولیکول‌ها و بهبود کیفیت بافت تخمدان پیوندی استفاده کردیم.
وی اظهارداشت:نتایج پژوهش ما نشان داد که تیمار تائورین، رگ‌زایی را القاء می‌کند و منجر به کاهش آسیب ایسکمی-ریپرفیوژن و بهبود فولیکولوژنز در تخمدان‌های پیوندی شده است.
شایان ذکر است که نتایج این مطالعه در قالب مقاله ISI به ژورنال European journal of pharmacology (IF=۳,۲۶۳, Q۱) ارسال شده است و مراحل نهایی پذیرش خود را طی می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار