مقام ارشد مرکز کنترل بیماری‌ها در چین گفت: اثربخشی واکسن‌های کرونا کم است و دولت در نظر دارد با ترکیب واکسن‌های مختلف، اثربخشی آنها را تقویت کند.
کد خبر: ۹۵۵۳۲۹
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳ 12 April 2021

آیا واقعا ترکیب واکسن‌های کرونا برای افزایش اثربخشی مفید است؟

 

به گزارش تابناک سمنان «گائو فو»، مدیر مرکز کنترل بیماری های چین در جریان کنفرانسی در شهر «چنگدو» در جنوب غرب چین اعلام کرد که  واکسن های چینی «از میزان حفاظت بسیار بالایی برخوردار نیستند.»

پکن صدها میلیون دوز از واکسن های خود را در سایر کشورها توزیع کرده است و در عین حال اثربخشی واکسن های غربی را مورد تردید قرار داده است. 

گائو گفت: اینک بطور رسمی در حال بررسی این موضوع هستند که آیا برای فرایند ایمن سازی باید از واکسن های مختلف از خطوط فنی مختلف استفاده کنند.

محققان در برزیل نشان داده اند که میزان اثر بخشی واکسن کرونا شرکت داروسازی «سینوواک» در پیشگیری از عفونت های علامت دار، به ۵۰.۴ درصد می رسد. 

پکن هنوز هیچ واکسن خارجی را برای استفاده در چین، کشوری که ویروس کرونا در اواخر سال ۲۰۱۹ برای اولین بار در آنجا ظهور کرد، تصویب نکرده است.

گائو هیچ اطلاعاتی در مورد تغییرات احتمالی در استراتژی ارائه نداد، اما از mRNA نام برد. mRNA روشی است که پیش از این توسط تولید کنندگان غربی واکسن مورد استفاده قرار گرفته است. این در حالی است که شرکت های داروسازی چین برای تولید واکسن کرونا از روش های سنتی استفاده می کردند.

گائو گفت: همه باید فواید واکسن mRNA را برای بشریت در نظر گیرند. ما باید آن را به دقت دنبال کنیم و فقط به این دلیل که قبلاً چند نوع واکسن ساخته ایم، آن را نادیده نگیریم.

گائو قبلاً سولاتی را در مورد ایمنی واکسن mRNA مطرح کرده بود. خبرگزاری رسمی شینهوا نیز ماه دسامبر به نقل از وی نوشت که نمی تواند عوارض جانبی منفی ناشی از این واکسن ها را رد کند؛ زیرا برای اولین بار در افراد سالم مورد استفاده قرار می گیرد.

رسانه های دولتی چین و وبلاگ های مشهور بهداشت و علوم این کشور نیز ایمنی و اثر بخشی واکسن کرونای شرکت فایزر را که از mRNA استفاده می کند، زیر سوال برده اند.

به گفته گائو، از تاریخ ۲ آوریل، حدود ۳۴ میلیون نفر هر دو دوز مورد نیاز واکسن های چینی را دریافت کرده اند و حدود ۶۵ میلیون نفر نیز یک دوز دریافت کرده اند.

کارشناسان می گویند که مخلوط کردن واکسن ها یا واکسیناسیون متوالی احتمالا باعث افزایش میزان اثربخشی آنها شود. اکنون در سراسر جهان آزمایش هایی در زمینه ترکیب واکسن ها و یا ارائه یک تزریق تقویت کننده پس از یک دوره زمانی طولانی تر در دست انجام است. محققان در انگلیس در حال مطالعه ترکیبی از واکسن های فایزر و آسترازنکا هستند.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: برنا

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار