مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه با اعلام اینکه وضعیت منابع آبی استان نگران کننده است، از همه اقشار مردم خواست امسال به صورت جدی در مصرف آب صرفه‌جویی کنند و این نعمت خدادادی و بدون جایگزین را به صورت بهینه و منطقی مصرف نمایند.
کد خبر: ۹۵۵۱۲۲
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴ 12 April 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،«بهرام درویشی» ، گفت: میزان بارش استان از ابتدای مهرماه سال ۹۹ تاکنون نسبت به سال گذشته ۲۴ درصد و نسبت به میانگین بلند مدت ۲۳ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: به دنبال کاهش بارش ها میزان روان‌آب های سطح استان نیز ۴۴ درصد نسبت به سال گذشته و ۳۸ درصد نسبت به میانگین بلند مدت کاهش نشان می دهد که این موضوع تاثیرات نامطلوبی بر میزان ذخایر سطحی و زیرزمینی دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه تصریح کرد: کاهش باران و روان آب ها در سطح استان بسیار نگران کننده است از این رو باید با جدیت برای کاهش آثار و تبعات آن برنامه ریزی کنیم.

درویشی با تاکید بر اینکه صرفه جویی در مصرف آب امسال باید با جدیت از سوی مردم رعایت شود، گفت: به زودی کمیته هایی برای کنترل میزان مصرف با هماهنگی جهاد کشاورزی و آب و فاضلاب تشکیل خواهد شد.

وی بر ضرورت اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی تاکید کرد و اظهار داشت: باید در بخش تعیین تکلیف چاه‌های غیر مجاز، تهیه و نصب کنتورهای هوشمند، اصلاح و تعدیل پروانه‌ها با جدیت بیشتری فعالیت کنیم.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه از ۲۳ محدوده مطالعاتی، ۱۰ محدوده دارای شرایط بهره‌برداری آزاد، ۹ محدوده دارای شرایط بهره‌برداری ممنوعه و ۲ محدوده دارای شرایط ممنوعه بحرانی است.

درویشی از کسری مخازن استان هم یاد کرد و ادامه داد: متوسط کسری مخازن آب زیرزمینی استان در حدود ۲۰ سال اخیر سالانه ۴۴ میلیون مترمکعب بوده و بر اساس این برنامه و همچنین تا انتهای برنامه هفتم توسعه باید صرفه جویی ۲۵۴ میلیون مترمکعبی در منابع آبی استان صورت بگیرد که سهم هر بخش از جمله بخش کشاورزی، آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب و حوزه صنعت مشخص است.

منبع تامین آب مورد نیاز مردم استان کرمانشاه متنوع است و آب مصرفی از محل سدها، چشمه‌ها، رودخانه‌ها و چاه ها تامین می شود.

استان کرمانشاه ۱۲ سد مخزنی با ظرفیت یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون متر مکعب، ۱۷۱ کیلومتر رودخانه و بیش از ۱۸هزار چاه آب دارد.

این استان ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می‌کنند.



منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار