جزیره کیش همگام با سایر نقاط کشور در حالی بعد از ایام نوروز رخت قرمز به تن کرد و مات کرونا شد که طی مسیر زرد تا سرخ رنگ آن تنها چند روز طول کشید.
کد خبر: ۹۵۵۰۹۵
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۷ 12 April 2021

 

کیش درحالی مجبور به پوشیدن رخت قرمز شد که نزدیک به ۱۰۰ هزار مسافر با کم توجهی به هشدارهای ستاد ملی مبارزه با کرونا در ایام تعطیلات نوروزی به مهمانی جزیره آمده بودند تا دست میزبان را در حنای خود بگذارند.

براساس آمار ورود مسافر به جزیره کیش به علت شیوع ویروس کرونا و اعمال محدویت‌ها در نوروز امسال به نسبت نوروز ۱۳۹۸، ۵۰ درصد کاهش داشت اما به گواه کارشناسان بهداشت شکست کرونا و قطع زنجیره انتقال آن نیازمند همکاری و مشارکت همه مردم است به طوری که سهل انگاری عده کمی در این خصوص نتیجه ای جز رنج بی حاصل برای جامعه نخواهد داشت.

بیست روز ابتدای سال را کیش غرق در پذیرایی و مهمان نوازی بود تا اینکه به جمع پنج شهر دارای بیشترین شمار شناسایی موارد مثبت کرونا در استان هرمزگان پیوست و این مساله دلیل تعطیلی ۱۰ روز تمامی مراکزتفریحی ، گردشگری، کلوپ های تفریحات دریایی، آژانس‌ها و فعالیت های مرتبط با گردشگری شد.

از ممنوعیت تا حمایت‌ها

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش در این ارتباط گفت: شورای سلامت و ستاد اقدام پیشگیرانه کرونا همواره سعی کرده تا بر اساس شرایط جزیره تصمیماتی اتخاذ شود تا بتوانیم در کنار حفظ سلامت عامه شرایط اقتصادی را نیز به نفع جزیره حفظ کنیم.

سعید پورعلی اظهار داشت: با این وجود همواره محدودیت‌ها اعلام شده از سوی ستاد ملی کرونا در این جزیره از سوی شورای سلامت و دستگاه‌ها تمام و کمال اجرا و برخی نیز به دلیل شرایط جغرافیایی و وضعیت کیش بومی می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین اعمال محدویت‎ها و ممنوعیت در فعالیت برخی کسب و کارها به دلیل شرایط قرمز کرونایی در این جزیره معیشت بسیاری از افراد شاغل در آن دچار بحران می‌شود و در این راستا با همکاری معاونت اقتصادی برای این افراد بسته‌های حمایتی و اقتصادی تعریف خواهد شد.

بازگشت تعطیلی‌ها

سخنگوی شورای سلامت کیش گفت: شورای سلامت کیش در ایام نوروز به منظور حمایت از کسب و کارهای جزیره اعمال محدویت‌ها را جایگزین ممنوعیت‌ها کرده تا هم سلامت همگانی حفظ شود هم اقتصاد جزیره بیشتر از این شاهد ضرر نشوند.

محمد رضا رضانیا گفت: اما اکنون نیز به دلیل قرار گیری این جزیره در وضعیت قرمز شیوع ویروس کرونا تمامی مشاغل گروه ۲ تا چهار به مدت ۱۰ روز تعطیل شدند.

وی اضافه کرد: این تصمیم در نتیجه مصوبات ستاد ملی کرونا از سوی ستاد اقدام های پیشگیرانه کرونا در جزیره کیش اعمال شده و براساس آن به مدت ۱۰ روز فعالیت مراکزتفریحی ، گردشگری، کلوپ های تفریحات دریایی، آژانس ها و فعالیت های مرتبط با گردشگری متوقف شد.

وی افزود: مشاغل گروه ۲، سه و چهار شغلی نیز به مدت ۱۰ روز تعطیل شد و خدمات ارایه شده در رستوران‌ها و کافی شاپ ها در این مدت به صورت بیرون بر خواهد بود.

رضانیا یادآور شد: بر اساس این مصوبات کارکنان ادارات ، نهادها و دستگاه های خدمات رسان با ۵۰ درصد ظرفیت نیرو و سایر دستگاه‌ها با ۳۰ درصد ظرفیت به ارایه خدمات مشغول خواهند شد.

وی با بیان اینکه در این مدت فعالیت های فرهنگی ، اجتماعی و مذهبی از جمله نمازهای جمعه و نمازهای جماعت روزانه در مساجد و مراسم آیینی و مذهبی نیز تعطیل خواهد بود افزود: مقرر شد پیشنهاد کاهش پروازهای ورودی به کیش ازسوی ستاد کرونا به سازمان هواپیمایی کشور ارایه شود.

وی اضافه کرد: فعالیت مدارس، دانشگاه ها ، آموزش گاه های علمی و هنری، فرهنگ سراها ، باشگاه های ورزشی ،  جنگ ها، کنسرت ها، کشتی های تفریحی که از هفته گذشته به علت قرار گیری در وضعیت نارنجی تعطیل شده بود که این محدودیت در ۱۰ روز آینده نیز  تداوم خواهد داشت.

۱۲ بازرس مرکز سلامت بر فعالیت اصناف کیش نظارت دارند

سخنگوی شورای سلامت کیش گفت: از ابتدای عید  ۱۲ بازرس مرکز سلامت به صورت شبانه‌روزی بر فعالیت اصناف مختلف از جمله مراکز گردشگری، عرضه مواد غذایی، رستوران‌ها و هتل‌های این جزیره نظارت داشتند که این روند کماکان در محدودیت‌های ۱۰ روزه ادامه خواهد داشت.

رضانیا با بیان اینکه این محدویت‎ها از فردا ۲۲ فروردین آغاز و ۱ اردیبهشت نیز تداوم دارد یادآور شد: مهم‌ترین هدف شورای سلامت کیش را متناسب با سیاست‌های ستاد ملی مقابله با کرونا، اقدام های پیشگیرانه بوده که این اقدامات با هدف ایجاد تعادل بین معیشت، اقتصاد و سلامت انجام می‌شوند.

افزایش ۲.۵ برابری سیر بیماری در کیش

رییس بیمارستان کیش با اشاره به اینکه سیر صعودی بیماری این جزیره در فروردین ۱۴۰۰ نسبت به اسفند ۱۳۹۹ حدود ۲.۵ برابر رشد داشته است اظهار اشت: اسفند ماه نسبت بیماران شناسایی شده شامل ۷۰ درصد مسافران و ۳۰ درصد کیشوندان بود.

مصطفی نادعلی‌نژاد با اشاره به قرارگیری این جزیره در وضعیت قرمز یادآور شد: اکنون روند شناسایی بیماران مبتلا به این ویروس در جزیره از مسافران به سمت کیشوندان تغییر ماهیت داده است به طوریکه اکنون ۶۰ درصد از بیماران شناسایی شده کیشوندان و ۴۰ درصد نیز مسافران هستند.

رییس بیمارستان کیش اضافه کرد: اسفند ۹۹ از یک هزار و ۲۰ تست انجام شده ۱۲۰ بیمار مبتلا به کووید شناسایی شده بودند که این روند در ۱۷ روز اول فروردین شمار ۱۲۰ بیمار شناسایی شده با ۷۰۰ تست گرفته شده است.

چشم انتظار افزایش تعداد مبتلایان هستیم

نادعلی نژاد با بیان اینکه احتمال می‌رود در ۲ هفته آتی تعداد شناسایی افراد مثبت و بیماران بستری در بیمارستان افزایش داشته باشد افزود: با توجه اینکه در ایام پایانی سال گذشته تعداد بستری‌ها در بیمارستان از یک تا ۲ نفر در روز تجاوز نمی کرد هم اکنون به ۱۰ تا ۱۵ نفر رسیده است.

وی یادآور شد: بیمارستان کیش با همراهی شورای سلامت آماده مقابله با این بحران است به طوریکه هم اکنون روزانه در ۲ نوبت نسبت به نمونه گیری می‌شود که در صورت ضرورت به سه نوبت قابل افزایش است.

رییس بیمارستان کیش گفت: همچنین هم اکنون روزانه حداکثر ۹۲ فقره تست PCR در این جزیره اخذ می ‎شود که با افزایش نوبت تست گیری به سه مورد این روند نیز تا ۱۵۰ مورد تست در هر روز قابل افزایش است.

اینکه چرا مردم نسبت به این همه هشدار بی توجه بودنذ را باید کارشناسان مربوطه موشکافی کنند اما رخت قرمزی که کرونا بر تن کشور کرده را مردم و مسوئولان باید با همکاری و همدلی هرچه سریعتر از تن دربیاورند تا رخت سیاه به تن کشور پوشیده نشود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار