سرپرست جهاد کشاورزی :
سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی ابرکوه خسارت ناشی از تغییر عوامل جوی ماه‌های اسفند سال گذشته و فروردین ماه امسال به باغ های میوه شهرستان را در سال زراعی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ تاکنون یک هزار و ۳۰ میلیارد تومان ذکر کرد.
کد خبر: ۹۵۴۹۸۰
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۰ 11 April 2021

 

علی محمد هوشمند روزیکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اثر حوادث طبیعی به سه هزار و ۶۰۰ هکتار باغ های زردآلو ، گوجه‌ سبز و پسته شهرستان ۴۰ تا ۷۰ درصد خسارت وارد شد که خسارت وارده ناشی از افزایش دمای هوا و وزش توفان شدید همراه با گرد و خاک در بازه زمانی یادشده است.

این مسوول بیان کرد: بیشتر خسارت وارده مربوط به محصولات کشاورزی دهستان فراغه و تیرجرد بخش مرکزی و بخش بهمن شهرستان است.

هوشمند افزود: بر اساس برآوردهای اولیه از این مبلغ ۷۳۰ میلیارد تومان مربوط به محصولات زردآلو و گوجه سبز است.

سرپرست جهاد کشاورزی ابرکوه با اشاره به اینکه هفت هزار هکتار سطح زیرکشت محصول پسته که بیشتر در بخش بهمن قرار دارد، خاطرنشان کرد: به ۴۰ درصد این محصول خسارت وارد شد .

این مسوول خاطرنشان کرد: براثر توفان شدید فروردین ماه امسال به برخی محصولات گلخانه ای خسارت وارد شد که میزان زیان وارده از سوی کارشناسان تحت بررسی است.

کشاورزان نسبت به بیمه محصول اقدام کنند

هوشمند با بیان اینکه نیمی از محصول زردآلو و گوجه سبز ابرکوه در برابر حوادث طبیعی بیمه است ، تاکیدکرد: به کشاورزان توصیه می شود در فرصت مناسب نسبت به بیمه محصولات خود در برابر حوادث طبیعی اقدام کنند تا در سال زراعی آینده با چنین مشکلاتی مواجه نشوند.

سطح زیرکشت کشاورزی این شهرستان به دلیل کاهش بارندگی از ۲۰ هزار هکتار به ۱۵ هزار و ۸۰۰ هکتار در سال های اخیر کاهش یافت؛ ۴۰ درصد اشتغال مردم ابرکوه وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است.

هشت هزار و ۵۰۰ خانوار، ۱۴۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز حوزه کشاورزی را از ۶۶۲ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و ۱۳ رشته قنات برداشت می کنند و بخشی از محصول کشاورزی و دامی در بازار استان‌های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه می‌شود .

در این شهرستان با توجه به شرایط اقلیمی ۵۰ گونه محصولات کشاورزی با کیفیت مناطق گرمسیری و سردسیری به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان در سال تولید می شود.

ابرکوه ۲۰۰ سال قبل ۱۲۰ رشته قنات داشت که به دلیل کاهش بارندگی در این مدت و ۴۰ سال گذشته این تعداد به ۹۱ رشته کاهش یافت و هم اکنون از این تعداد ۱۳ رشته دایر است.

مرکز این شهرستان ۵۵ هزار نفری در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار