توصیف کردن شرایط کنونی مشهد گفته است که بسیاری از آی سی یو‌ها پر شده است و توان و ظرفیت بیشتری برای ارائه خدمت ندارد.
کد خبر: ۹۵۴۸۴۶
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲ 11 April 2021

تابناک رضوی به نقل از شهرآرا: آمار روبه رشد کرونا که با افزایش شتاب دار تعداد بیماران، بستری‌ها و آمار فوتی‌ها بوده است، ضرورت انکارناپذیر اتخاذ تصمیم و الزاماتی اجباری برای نجات کشور و از جمله مشهد را مقابل روی مسئولان قرار داده است. کار به جایی رسیده که رعایت شیوه نامه‌ها از درخواست و تذکر گذشته است و اگر چاره‌ای اساسی برای وضع موجود در نظر گرفته نشود، شاید در روز‌ها و هفته‌های آتی، پشیمانی روز‌های اخیر حجم و دامنه بیشتری پیدا کند.

درحالی که با گذشت بیش از یک سال از شیوع کرونا، کادر درمان هنوز نتوانسته است زیربار سنگینی این بحران کمر صاف کند، بی توجهی و عادی انگاری شمار زیادی از مردم، روزبه روز شرایط را سخت‌تر و موج چهارم کرونا را شدیدتر و سخت‌تر از گذشته کرده است.

هجوم بی توقف کووید ۱۹ باعث شده است رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی‌های خراسان رضوی، ضمن هشدار برای بسیج عمومی برای مقابله با کرونا اعلام کند که تعطیلی سراسری مشهد و سایر شهر‌های دارای وضعیت مشابه در استان به دلیل شیوع فراگیر کرونا ضروری است.

علی بیرجندی نژاد، با «فوق بحرانی» توصیف کردن شرایط کنونی گفته است که بسیاری از آی سی یو‌ها پر شده است و توان و ظرفیت بیشتری برای ارائه خدمت ندارد.


هشداری که نادیده گرفته شد
رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد همچنین با گله از بی توجی به هشدار‌های اعلام شده جامعه پزشکی توسط مسئولان به این نکته هم اشاره کرده است که «قبل از نوروز به هرطریقی که می‌توانستیم به مسئولان امر و مردم هشدار دادیم که خطر جدی است، اما متأسفانه به هر دلیلی چراغ سبز‌هایی که نشان داده شد باعث شد امروز خیلی سخت در مقابل کرونا باخت را تجربه کنیم.

گله‌های بیرجندی نژاد به همین جا ختم نشده و وی با ابراز نگرانی از بی تفاوتی مردم درحوزه رعایت شیوه نامه‌ها و ادامه میهمانی‌ها و دورهمی‌ها گفته است که براساس مقالات علمی منتشر شده سهم دورهمی‌های کوچک در شیوع بیماری کرونا چیزی بیش از ۸۰ درصد است. متأسفانه مراکز خرید، مراکز تفریحی، ورزشی، رستوران‌ها و مراکز دولتی باز هستند و به صورت عادی ارائه خدمت می‌کنند.


ورود غیربومی‌ها ممنوع
از آنجا که یکی از عوامل ورود و شیوع کرونا، سفر‌ها و ورود مسافران از دیگر استان‌ها و شهرهاست، در اولین گام‌ها برای پیشگیری و بنابر اعلام رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان رضوی، ورود خودرو‌های غیربومی به ۵ شهر مشهد، سبزوار، قوچان، گناباد و نیشابور در خراسان رضوی ممنوع شد.

به گفته حمیدرضا دهنوی، طبقه مصوبات گذشته هر نوع تخلف از این مبانی، با جریمه یک میلیون تومانی همراه خواهد بود؛ ضمن اینکه خروج خودرو‌ها با پلاک بومی از شهر‌های قرمز کرونایی ممنوع است.


ظرفیت تخت‌های ویژه رو به تکمیل است
به راحتی می‌توان گفت که هر روز بیشتر از روز قبل شاهد بستری مبتلایان به کرونا در بیمارستان‌ها و بخش‌های مراقبت ویژه هستیم، چنانکه جانشین رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با به صدا درآوردن زنگ خطر کمبود تخت‌های مراقبت ویژه در بیمارستان‌های مشهد اعلام کرد که ظرفیت تخت مراقبت ویژه در بیمارستان‌های مشهد به سرعت در حال تکمیل است.

شاپور بدیعی این را هم گفت که طی یک هفته اخیر تعداد بیماران بستری در مراکز زیر پوشش ۲ برابر افزایش یافته است و اکنون تعداد بیماران در بخش سرپایی ۳۵ تا ۴۵ درصد افزایش یافته و در حوزه بستری‌ها نیز متأسفانه روند صعودی است، به گونه‌ای که تعداد بستری‌ها از ۳۰۰ به ۶۰۰ نفر افزایش یافته است.


بیمارستان‌های غیردانشگاهی به خط شدند
به گفته بدیعی تا چند روز آینده همه افراد شاغل در بخش‌های کرونایی واکسینه خواهند شد و درحالی که گفته می‌شود روزانه بیش از ۱۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان فارابی مشهد بستری می‌شوند، طبق اعلام این مقام مسئول قرار است در این دوره از پیک کرونا، از ظرفیت سایر بیمارستان‌های غیردانشگاهی برای خدمات رسانی به بیماران استفاده شود و در همین راستا تمامی اورژانس بیمارستان‌های مجهز به دستگاه سی تی اسکن فعال شدند و علاوه بر این همه بیمارستان‌ها نیز موظف به پذیرش بیماران هستند. علاوه براین در مرحله نخست ۱۱۰۰ تخت بستری آماده پذیرش بیماران کرونایی است؛ ضمن اینکه برنامه ریزی برای خدمات رسانی به بیماران غیرکرونایی نیز انجام شده است.


اقدامات مدیریت شهری برای مقابله با کرونا
هم زمان با رشد پرشتاب ابتلا و افزایش آمار فوتی‌های ناشی از کرونا در کشور و همچنین مشهد، مدیریت شهری مشهد نیز اقدامات گسترده‌ای را برای کاهش اثرات و ابتلا به کرونا در این شهر آغاز کرده است. در همین راستا، سیدمجتبی منتظری، سرپرست سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد، از توقف فعالیت فرهنگ سرا‌ها و سالن‌های ورزشی به دلیل وضعیت قرمز کرونایی در مشهد خبر داد.

سعید حسینقلی‌زاده مدیرعامل سازمان اتوبوس رانی مشهد نیز اعلام کرد: ضدعفونی ناوگان شامل سطوح دارای تماس مشترک از جمله درها، دستگیره‌ها و دیگربخش‌های ناوگان، بر اساس شیوه نامه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با جدیت بیشتری در حال انجام است. وحید مبین‌مقدم مدیرعامل شرکت بهره بردار قطار شهری مشهد هم اعلام کرد: در راستای اقدامات پیشگیرانه، نظارت در گیت‌های ورودی ایستگاه‌ها و پایش درون قطار‌ها در خط یک و ۲ قطار شهری مشهد تشدید شده است و استفاده از ماسک در هنگام حضور در ایستگاه و واگن‌های قطار شهری الزامی است. در همین راستا مهدی یعقوبی نیز از تعطیلی همه بوستان‌های شهر خبر داد و گفت که علاوه بر تعطیلی بوستان‌های شهری، محلی و خطی، استفاده از زمین‌های بازی کودکان و تجهیزات ورزشی موجود در بوستان‌ها نیز ممنوع خواهد بود.

به گفته مسعود رضوی، مدیرعامل سازمان سامان دهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد، همه بازار‌های سیار شهرداری نیز از دیروز و این تعطیلی «تا اطلاع ثانوی» تعطیل است و در ادامه این محدویت ها، مهدی زارعی، مدیرعامل شرکت گردشگری توسعه و عمران هفت حوض، نیز از تعطیلی بوستان و منطقه ملی نمونه گردشگری هفت حوض تا اطلاع ثانوی خبر داد. در آستان قدس نیز کرونا باعث شد تا کتابخانه‌های این مجموعه بعد از سال‌ها فعالیت، تعطیل شود.

طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت، در حالی که ۱۵۵ هم وطن دیگر به دلیل ابتلا به کرونا جان باخته اند، ۲۲ هزار و ۴۷۸ نفر دیگر به کووید ۱۹ مبتلا شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار