اگرچه قیمت مصوب تنظیم بازار مرغ از ۲۰ هزار و ۴۰۰ به ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان افزایش یافت، اما همچنان بازار مرغ به تعادل نرسیده و میان عرضه و تقاضا فاصله زیادی دیده می‌شود.
کد خبر: ۹۵۴۸۲۹
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷ 11 April 2021

به گزارش تابناک قم، صف‌های طولانی مرغ شاید به‌ظاهر با تنظیم بازار فعلی، مدیریت‌شده و التهاب گذشته دیده نمی‌شود، اما در عرضه و تقاضای مرغ، مشکلاتی دیده می‌شود و همین افزایش قیمت مصوب مرغ تا حدی عطش بازار را خوابانده است اما نیاز مردم را تأمین نکرده است.

مدیر توسعه بازرگانی نظارت بر تولید جهاد کشاورزی قم در این زمینه با اشاره به وضعیت تأمین مرغ و مشکلات موجود اظهار داشت: در خصوص نهاده‌ها عمده این اقلام جهت تولید مرغ در مرغداری‌ها مصرف می‌شود و سویا و ذرت وارداتی است.

هادی مؤمنی نسب با بیان اینکه کشور در سال گذشته در بحث واردات با شرایط خاصی مواجه شد و جنگ اقتصادی و تحریم اثرات خود را داشت و مشکلاتی را در تأمین ارز و ثبت سفارشات داشته‌ایم، تصریح کرد: البته از آذرماه سال 99 شرایط بهتر و نهاده‌ها به‌طور کامل تأمین شد، ولی در مجموع کمبود نهاده‌ها تأثیر بلندمدتی در کاهش تولید داشت.

وی عنوان کرد: در حال حاضر در تأمین نهاده مشکلی وجود ندارد، اما بارگیری نیز به مباحث ارزی مربوط می‌شود و در تأمین ارز، مشکلاتی وجود دارد که تأثیر خود را روی بازار می‌گذارد و سبب نوساناتی در تأمین می‌شود.

 کاهش مشکلات تأمین نهاده‌های مرغداری‌ها 

مدیر توسعه بازرگانی نظارت بر تولید جهاد کشاورزی قم ابراز کرد: شرایطی که در دو ماه اخیر در تأمین نهاده بهتر ایجاد شد، چالش‌ها را کاهش داد و در چند روز گذشته نیز شرایط بهتری در تأمین مرغ اتفاق افتاده است و نرخ تنظیم بازار کشور در حال اجراست.

وی با بیان اینکه موضوع مرغ از زوایای مختلف قابل‌بحث است، هرچند شرایط مطلوب است، اضافه کرد: دغدغه مرغداران باید مرتفع شود و تولیدکننده باید بتواند به نهاده دسترسی کاملی داشته باشد.

مؤمنی نسب گفت: مرغداران و اتحادیه آنان در قم، علی‌رغم همه مشکلاتی که وجود داشت همراهی خوبی در تحویل مرغ داشتند و نگاه ما به تلاش تولیدکننده، مثبت است، اگرچه در بحث مرغ، تأمین‌کننده کامل استان نیستیم و 70 تن تولید روزانه در قم اتفاق می‌افتد و نیاز ما بیش از 100 تن است، اما مرغداران همین میزان تولید را تحویل می‌دهند.

وی با اشاره به شرایط تولید مرغ در استان افزود: فرآیند تولید، شرایط خاص خود را دارد و بسیاری از مشکلات در تولید مرغ، در سطح ملی مطرح است و قم عملکرد مطلوبی نسبت به استان‌های دیگر داشته است.

مدیر توسعه بازرگانی نظارت بر تولید جهاد کشاورزی قم تصریح کرد: بسیاری از استان‌های مجاور، تولیدات بیشتری داشتند و سرانه بالاتری نسبت به قم دارند اما در مدیریت کار با مشکلات زیادی مواجه شدند، درحالی‌که تولید ما نیمی از نیاز استان است.

وی ادامه داد: قم، استان ویژه‌ای است و ترددهای زیادی به این شهر وجود دارد و تقاضا تنها برای مردم قم نیست، با توجه به اینکه در استان‌های مجاور شرایط بدتری داشتیم و این موضوع موجب می‌شد تقاضا در قم، خود را بیشتر نشان دهد.

 تولید روزانه 100 تن مرغ در قم 

مؤمنی نسب با بیان اینکه در مقاطعی، رسانه مشکلات را شفاف‌سازی کرد، عنوان کرد: بدون شک برنامه‌ریزی‌های زیادی در تعادل‌بخشی به بازار انجام و تصمیمات زیادی گرفته شد تا شرایط بهتر شود، در حال حاضر در روزهایی تولید به 100 تن هم می‌رسد و برای تعادل بیشتر، مرغ از استان‌های دیگر وارد می‌شود.

وی تصریح کرد: افزایش قیمت مرغ به دلیل افزایش هزینه‌ها در روند تولید است، وقتی قیمت 20 هزار و 400 اعلام شد، آیتم‌های تولید مرغ تغییر یافت و مرغداران به‌عنوان بنگاه‌های اقتصادی متضرر شدند، براین اساس طبق شاخصه‌ها، قیمت جدی اعلام شد.

مدیر توسعه بازرگانی نظارت بر تولید جهاد کشاورزی قم خاطرنشان کرد: وقتی تولیدکننده دچار ضرر شود، جوجه‌ریزی کاهش می‌یابد و مشکلات دیگری به وجود می‌آید، امروز شرایط رو به بهبودی است و چشم‌انداز مطلوبی در تولید مرغ وجود دارد و صف‌ها مرتفع می‌شود.

مؤمنی نسب اضافه کرد: در تلاشیم عرضه گسترده‌ای داشته باشیم و تعادل به بازار برگردد و بخش زیادی از مشکلات در تأمین مرغ رفع شود.

همچنین معاون بازرگانی و نظارت صنعت و معدن و تجارت قم نیز در مورد نظارت بر بازار مرغ عنوان کرد: با تلاش و پیگیری، نیاز روزانه قم تأمین می‌شد، البته نیاز استان قم صرفاً خانوار نیست و با نیاز بخش‌های رستورانی و غذاخوری‌ها، بالای 100 تن نیاز استان برآورد می‌شود.

احمدرضا سمیعی نسب بیان کرد:در اسفند 98 و با شیوع کرونا، به دلیل نگرانی مردم در ارتباط با شیوع این ویروس از طریق مرغ، شاهد کاهش چشمگیر تقاضا بودیم به‌طوری‌که سبب اعتراض مرغداران شد و دیگر رغبتی برای تولید مرغ و تخم‌مرغ وجود نداشت و رفته‌رفته بازار با کمبود مواجه شد.

وی اظهار داشت: از اسفند سال قبل و در آستانه عید نوروز و اعیاد شعبانیه و نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان، تقاضای مرغ افزایش چشمگیری یافت و از طرفی با گرانی گوشت قرمز، مرغ جایگزین در سبد خانوار شد.

معاون بازرگانی و نظارت صنعت و معدن و تجارت قم با بیان اینکه سرانه مصرف در طول سال 29 کیلوست و با توجه به جمعیت ثابت شناور قم، روزانه 120 تن مرغ باید توزیع شود، گفت: این در حالی بوده که تولید زیر 60 تن بود و تعادلی در عرضه و تقاضا وجود نداشت.

 افزایش نظارت‌ها بر بازار مرغ در قم 

وی خاطرنشان کرد: نظارت بر بازار موضوع جدی است و با توجه به افزایش تقاضای مرغ، قطعه‌بندی هم ممنوع شد و علی‌رغم اینکه تعدادی از واحدها، مجوز قطعه‌بندی داشتند در جهت تعدیل بازار، امکان فعالیت نداشتند تا بازار به وضع عادی بازگردد.

سمیعی نسب با تأکید بر اینکه در حوزه نظارت، تلاش خوبی شکل گرفت و کارگروه تنظیم بازار در قم به‌خوبی عمل کرد و در بدترین شرایط روی قیمت 20 هزار و 400 تومان ایستادگی کردیم گفت: با وجود کمبود نیرو و امکانات، نظارت‌ها تشدید شد، هرچند در ارتباط با دیگر اقلام نیز نظارت‌هایی شکل گرفت و با همراهی بسیج اصناف تعدادی از جوانان با آموزش‌های لازم به نظارت می‌پرداختند و دراین‌باره 300 نفر از بسیجیان در قم، پای کار آمدند.

وی تصریح کرد: رصد و پایش مرغ از کشتارگاه تا حمل اتفاق افتاد و جلوی بسیاری از تخلفات و نابسامانی‌ها گرفته شد و بازرسین افتخاری دراین‌باره تعامل خوبی داشتند.

معاون بازرگانی و نظارت صنعت و معدن و تجارت قم اظهار داشت: با همراهی تعزیرات و جهاد کشاورزی و صمت در سال 99 تعداد 3 هزار و 132 مورد بازرسی در مورد مرغ انجام شد و تعدادی پرونده در این زمینه تشکیل شد.

وی عنوان کرد: در طرح نظارتی از 15 بهمن 99 تا 15 فروردین با اولویت مرغ نیز در طول دو ماه 2 هزار و 58 بازرسی انجام و 162 پرونده به ارزش 44 میلیارد ریال شامل کشتارگاه و خرده‌فروشی مرغ تشکیل شد.

سمیعی نسب با اشاره به اینکه در بخش تولید نیز با همراهی جهاد کشاورزی، 38 پرونده برای مرغداران متخلف به ارزش 149 میلیارد ریال تشکیل شد، افزود: در مدیریت صف‌ها نیز اقداماتی انجام شد و طبق مصوبه کارگروه تنظیم بازار در پایان سال قبل عرضه مرغ گرم از فروشگاه‌هایی که تجمع زیادی وجود داشت قطع و تنها مرغ منجمد ارائه شد و سهمیه مرغ گرم را بین 300 واحد توزیع کردیم، همچنین با تدابیری در صدد تعادل‌بخشی میان عرضه و تقاضا هستیم.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار