زرین : فیلم تک تیرانداز بیشتر از آنکه فیلمی برای روایت زندگی شهید عبدالرسول زرین باشد، به مجموعه‌ای از تصاویر تبدیل شده که بدون هیچ دلیل و منطقی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند تا در نهایت بیانگر داستانی سفارشی و دستوری از زندگی یکی از شهدای مهم جنگ ایران و عراق باشند و این کاملا مغایرت دارد با واقعیت هدف شهدا و شخصیت منحصر به فرد آنها.
کد خبر: ۹۵۴۶۸۴
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹ 11 April 2021


فیلم سینمایی تک تیرانداز برگرفته از بخشی از زندگی شهید عبدالرسول زرین معروف به گردان تک نفره در دوران دفاع مقدس تولید و بر پرده سینما رفت . تولید این فیلم در مجموع بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است اما در این بین عدم توجه به برخی جزئیات مهم ، انتقاداتی را در پی داشته است .
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، شیرین بانو زرین طی یادداشتی در نقد این فیلم نوشت : خداوند متعال را شکر می گوییم که با همت والا و تلاش بی دریغ همه دست اندرکاران و عوامل فیلم که فیلم سینمایی "تک تیرانداز" برگرفته از حماسه های سردار شهید عبدالرسول زرین را تولید نمودند .
 فیلم سینمایی رشادت های شهید عبدالرسول زرین با نام (تک تیرانداز) در نیمه اول فروردین ماه در دو شبکه ملی در زمانی به نمایش درآمد که شخصیت این قهرمان دلاور با گذشت سالها از زمان شهادتش برای خیلی از هموطنان و خصوصا برای نسل جوان  ناشناخته بود .

بدون تردید صدا و سیما با پخش این فیلم از دو شبکه ملی کشور با حجم گسترده و بیشماری از نظرات روبرو شد و این وظیفه ای خطیر و کاری بسیار حساس است که سازندگان آن نیاز به برنامه ریزی گسترده و مساعی بسیار داشته باشند تا با بررسی و تحقیق ، زمان و بودجه کافی آنچه در خور و شایسته آن شهید والا مقام است به نمایش گذاشته شود .
ضمن تشکر از نهادهای دست اندرکار ساخت این فیلم از تلاش و همت ارزشمند و مسئولیت پذیر تمامی کسانی که در ساخت آن همت گماردند و این نابغه دفاع از وطن را معرفی نمودند ، تقدیر و تشکر می نماییم .

فیلم سینمایی تک تیرانداز نام آور کشورمان ، فرزند شجاع و دلیر استان کهگیلویه و بویراحمد شهید عبدالرسول زرین که در واقع متعلق به همه مردم ایران است ، به پرده سینما راه یافت و باعث انتقادات زیادی شد که از طرف خانواده ها و بستگان شهید و همچنین دوستان و همرزمانش و کسانی که با ایشان آشنایی داشته اند مورد نقد قرار گرفت و در این میان انتظارتی مطرح گردید که خدمتتان به رشته تحریر میآورم .

قابل توجه است که کارگردان در واقع بخش کوتاهی از رشادت های زرین جبهه ها را به نمایش درآورد اما انتظار می رفت وقتی بعد از ۳۷ سال از زمان شهادتش  اینچنین شخصیت ملی و قهرمانی به پرده سینما راه می یابد فیلمی در خور و شایسته تر از آنچه در شبکه ملی کشور پخش شد کارگردانی می شد ،فیلم تک تیرانداز با همه ایراداتی که از جنبه هنری و سینما داشت از جمله فضاسازی ،شخصیت پردازی و داستان سرایی ،لوکیشن ها ،زمان محدود ساخت فیلم برای رسیدن به جشنواره فجر ،فیلم برداری و...همچنین ضعف های زیادی از نگاه مخاطب در فیلم مشهود هست که به آنها اشاره میکنم

۱-کاری که فیلم سینمایی نام گرفت در هاله ی از ابهام برای مخاطب که با گروگانگیری دو نوجوان در دست عراقی ها شروع میشود و با شهید شدن یکی از آنها توسط دشمن ،به ناگاه تک تیراندازی که نظاره گر بر این صحنه بوده بدون هیچ شناختی برای مخاطب دست به تفنگ میشود و توجه دشمن را به خود جلب میکند
۲ - تاکنون چندین مستند از شهید زرین و رشادت هایش ساخته شده و همینطور فیلم سینمایی تک تیرانداز ، اما هیچکدام اشاره ی به جذابیت های شخصیتی و اخلاقی و رفتاری آن شهید والامقام نداشته ند و هنرنمایی های آن گردان تک نفره  در قالب یک کار ارزشمند به نمایش گذاشته نشده است ، وقتی شخصیت قهرمانی به عنوان یک فیلم سینمایی از شبکه ۱ و شبکه ۳ ملی پخش  میگردد و حدود ۱۰ میلیارد تومان هزینه و بودجه صرف می شود باید با شرایط بهتر و تخصصی تری به تمامی جنبه های سینمایی توجه می شد و تمامی زوایای فیلم مورد بررسی و تحلیل و دقت قرار می گرفت و بعد پخش می شد .
۳- طبیعی است یکی از مواردی که در فیلم برای مخاطب جذابیت دارد پرداختن به زندگی آن قهرمان از بدو تولد و در واقع معرفی و طریق زندگی آن بوده است، اما در این فیلم هیچ اشاره ی هر چند کوتاه به زندگی شهید نشده است تا جایی که زادگاه و دوران قبل از تشکیل خانواده این شهید والا مقام به  منطقه دیگری نسبت داده شده و حتی لحن و لهجه گفتاری شهید کاملا متفاوت از واقعیت بوده است .با اینکه سخن گفتن شهید در صداها و صحبت های ضبط شده ی که موجود هست اینچنین گویشی نداشته است .

 ۴-در این فیلم شخصیت اخلاقی و رفتاری متناقض از شخصیت شهید زرین به نمایش درآمده است ،سطح دیالوگ علاوه بر اینکه بر خلاف خصوصیات اخلاقی شهید بوده بسیار هم فاصله داشته با واقعیت و کلماتی که در دیالوگ به کار برده شده دور از شان شهید و شخصیت اخلاقی او بوده است.
بالاخره اگر هدف از ساخت اینچین فیلم هایی روایت یک قهرمان و اسطوره هست بی شک آن قهرمان تنها قهرمان تانک و تیراندازی نبوده و خصوصیات اخلاقی و رفتاری ایشان در اولویت از هر آمار تیراندازی باید به تصویر کشیده می شد .
الفاظ دور از شان و شخصیت شهید و لحن خشن و متناقضی که در تمام دیالوگ بکار رفته بود علاوه بر اینکه حس خوبی به مخاطب نمیدهد بیشتر شبیه به هتک حرمت بود (در جایی از فیلم  که بازیگر نقش شهید زرین در حال آموزش تیراندازی ست از کلمه ی استفاده میکند که در اینجا مناسب شآن آن شهید بزرگوار و شهدا نمیدانم ، عنوان کنم )

۴-تک تیرانداز فیلم با نقشی که ایفا میکند آن مرد زرینی نیست که روزها تک و تنها در سنگر با اسلحه ی ضعیف و نان خالی و یک بطری آب دست غاصبان و مزدوران را از خاک وطن کوتاه میکرد و چون سپری جان همرزمانش را نجات میداد ،مرام و سادگی و روحیه عشایری شهید از زبان همرزمانش بارها شنیده شده و در فیلم کاملا متناقض از شخصیت و منش رفتاری آن مرد صاف و صمیم و بی آلایش کار شده است

۵- قهرمانی در نگاه اول به انسانیت است
همان زرینی که به گفته برادر بزرگترش در دامنه کوههای زادگاهشان پرنده ی و کپکی را با تیر نمیزد و برای اثبات هنر تیراندازیش از سنگ ها نشانه میگرفت و روحیه شکار موجودی زنده در مرام ش نبود
در این فیلم از لحظه شروع تا پایان از تصاویری استفاده شده که جز کشتن و تیرزدن به سر و صحنه های دلخراش پیامی برای مخاطب نداشته و بی شک  ببیننده فیلم با باری از انرژی منفی و قساوت قلب روبرو شده است و این با هدف شهدا مغایرت دارد.

تنها در صحنه ی اشاره به رئوف بودن شهید شده که دشمن را در حال نماز خواندن میبیند و از کشتنش دست میکشد ،در اینجا از نویسنده با سوال قابل تاملی روبرو میشود که چرا جوانی که درکنار شهید آموزش تیراندازی  میدیده با این عقیده شهید مخالفت میکند و می گوید مگر نماز آنها قبول است و نگاهی متفاوت از رزمندگان به تصویر کشیده است ،نگاهی انتقام جویانه و عاری از ترحم .

۶- زیرنویس بودن این فیلم از دیگر نکات منفی آن قلمداد میشود ،مخاطب چشمی به هیجان فیلم و چشمی به زیرنویس دارد و نوشته ها در اکثر تصاویر محو در تصویر زمینه میشود و این مقوله از امتیاز فیلم می کاهد .

۷ - این فیلم بیشتر از آن‌که توصیفی دقیق از روزهای سخت زندگی شهید زرین باشد و یادبودی از طلایی‌ترین دوران زندگی او لقب بگیرد، در بهترین حالت هتک حرمتی تصویری به مقام والای این شهید ماهر است که ارزش کار او را به اندازه دیالوگ‌های ضعیف فیلم پایین می‌آورد.

۸- با توجه به اینکه این فیلم در مهمترین بخش از زمان حضور شهید زرین در جبهه می باشد و سردار شهید خرازی نیز در این فیلم نقش آفرینی میکند اما نامی از  شهید خرازی و دیگر قهرمانان آن عملیات برده نشده و اشاره ی به این حقیقت که شهید عبدالرسول زرین و شهید حسین خرازی مثل پدر و پسر و یا دو برادر برای هم بوده ند و در آن عملیات چه نقشی داشته ند نشده است .

۹-اگر بنا بر این بود که بر اساس مستندات تاریخ جنگ ۸ ساله و قهرمانان آن دوران دود و آتش و جان نثاران وطن فیلمی ساخته شود باید کارگردان این نکته را در نظر میگرفت که یک شخصیت ملی هرگز انحصاری نشود تا بحث های کلیشه ی پیش نیاید اگر هدف روایت دفاع مقدس است نگاه مخاطب را با آن سویی که هدف فیلم هست برود نه دیگر مسائل و تناقض ها .

۱۰- و در نهایت در این فیلم حتی اشاره‌ درست و قابل قبولی به عملیاتی که باعث شهادت عبدالرسول زرین می‌شود هم نمی‌کند!
در پایان فیلم سخنانی از  همرزمانش و محل و چگونگی شهادت ش گفته میشود که بهتر بود در ابتدای فیلم کار می شد .
و باید عرض کنم فیلم تک تیرانداز بیشتر از آنکه فیلمی برای روایت زندگی شهید عبدالرسول زرین باشد، به مجموعه‌ای از تصاویر تبدیل شده که بدون هیچ دلیل و منطقی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند تا در نهایت بیانگر داستانی سفارشی و دستوری از زندگی یکی از شهدای مهم جنگ ایران و عراق باشند و این کاملا مغایرت دارد با واقعیت هدف شهدا و شخصیت منحصر به فرد آنها.

ساخت فیلم شهدا ارزش گذاری و ارج نهادن به نام درخشان عزیزانی ست که جان خود را سپر بلای بمباران و خمپاره کردند تا در آن دوران بحران، عزت خاک وطن و آسایش کودکان و مردان و زنان این سرزمین حفظ شود.
در این زمان از حوزه های مرتبط ،بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ، بنیاد شهید و امور ایثارگران، صدا و سیما و تمامی متولیان و دست اندرکاران انتظار می رود در خصوص فیلم های مستند و سینمایی مربوط به شهدا با رعایت همه جوانب ‌مجوز ساخت داده شود و اینچنین فیلم هایی سینمایی باید با چنان کیفیتی تولید شود که چهره جهانی به خود بگیرند نه اینکه به عنوان تولیدی ضعیف از صدا و سیمای کشورمان مورد نقد اقشار مختلف جامعه قرار گیرد .
اینک با همه ضعف ها و کاستی ها حس غرور و تحسین دارد که وطن عزیزمان اینچنین قهرمانانی را در دامان خود پروریده است تا شجاعت و دلیری شان معنی واقعی کلمه باشد .
برچسب ها: تک تیرانداز
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
وحید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
واقعا کار درستی نیست شهید استان یاسوج رو به استان اصفهان نسبت بدین این شهید لر بود ن اصفهانی بهتره اول تحقیق کنیم بعد نسبت بدیم ب شهر های دیگه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار