رییس نمایندگی اداره حفاظت محیط زیست گمیشان گفت که با جمع‌آوری سه رشته دام هوایی متخلفان صید و زنده‌گیری پرندگان مهاجر، لاشه حدود ۱۰۰ پرنده آبزی و کنارآبزی در تالاب بین‌المللی گمیشان در غرب استان گلستان پیدا شد.
کد خبر: ۹۵۴۶۶۰
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۴ 10 April 2021

 

آقامحمد مرادی اظهار داشت: در این ماموریت که امروز انجام شد دام های هوایی به طول بیش از ۳۰۰ متر و چندین علمک دام از مناطق حاشیه ای تالاب که استراحتگاه پرندگان کنار آبزی و آبزی و مهاجر است، جمع آوری گردید.

وی ادامه داد: بر اثر این دام گذاری ۴۰ قطعه سلیم طوقی، ۲۷ قطعه آبچلیک و ۳۲ گیلانشاه تلف شدند.

رییس نمایندگی اداره حفاظت محیط زیست گمیشان ادامه داد: علاوه بر آن، ده ها پرنده دیگر که دراین تورها گرفتار شده بودند زنده گیری و در منطقه رها شدند.

به گزارش ایرنا ، با وجود مهاجرت پرندگان مهاجر از تالاب گمیشان به منطقه سیبری همزمان با فصل سرما، هزاران گونه بومی و نیمه بومی همچنان در این پهنه آبی تلاب زیست می کنند.

رییس نمایندگی اداره حفاظت محیط زیست گمیشان بیان کرد: جمع آوری و معدوم سازی دام های هوایی نیازمند پایش پیاده محیط‌بانان در مناطق کم عمق و باتلاقی تالاب است به نحوی که گاه ماموران مجبور به ۲۰ کیلومتر پیاده روی برای جمع آوری این تورها می شوند.

اداره حفاظت محیط زیست شهرستان های ترکمن و گمیشان با داشتن یک پاسگاه شبانه روزی در مناطق شمالی گمیش‌تپه و در مجاورت تالاب گمیشان و خودروهای عملیاتی، قایق و ۲ دستگاه هاور کرافت آبی - خاکی وظیفه حفاظت از زیستمندان تالاب را برعهده دارد.

تالاب گمیشان در ۳۵ کیلومتری شمال غربی گرگان مرکز استان گلستان و در حوزه شهرستان گمیشان آبگیر گسترده ای با نیزارهای انبوه است.

این تالاب با وسعت بیش از ۲۰ هزار هکتار که ۱۴ هزار هکتار آن جزو مناطق شکار، صید و تیراندازی ممنوع سازمان حفاظت محیط زیست است، طیف گسترده ای از گونه های مختلف پرندگان همچون مرغابی، غاز، قو، پلیکان، باکلان، پرستوی دریایی، سلیم، کاکایی، چنگر، اگرت، خوتکا، گیلانشاه و تلیله را در خود جای داده است.

تعداد گونه های موجود که برای زمستان گذرانی یا زادآوری به تالاب گمیشان می آیند حدود ۱۱۰ گونه برآورد می شود.

در میان پرندگان آبزی چنگر فراوان ترین و غاز پیشانی سفید و پلیکان پا خاکستری کمیاب ترین و شاید ارزشمندترین پرندگان این تالاب محسوب می شود.

ضلع جنوبی تالاب بین المللی گمیشان به گرگان‌رود محدود می شود و قسمت شمال آن تا مرز جمهوری ترکمنستان ادامه دارد.

شهرستان گمیشان با افزون بر۸۰ هزار نفر جمعیت در شمال غرب استان گلستان واقع است.

منبع/ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار