مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران با اشاره به برنامه‌های سال ۱۴۰۰ گفت: برنامه‌های این نهاد بر دو محور «فرهنگ آپارتمان‌نشینی» و «موتورسوار خوب» پایه‌گذاری شده است و این پویش‌ها تا شهریور امسال ادامه خواهد داشت.
کد خبر: ۹۵۴۶۲۶
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۶ 10 April 2021

 

مجتبی دانشور اظهارداشت: شهرداری تهران چهار محور در آموزش‌های شهروندی در نظر دارد که سه محور محیط‌زیست و پسماند، سلامت و ایمنی، مشارکت در پویش «فرهنگ آپارتمان‌نشینی» گنجانده شده است و محور حمل و نقل و ترافیک در پویش «موتورسوار خوب» دنبال می‌شود، تمام آموزش‌های مدنظر شهرداری در این پویش‌ها نمود پیدا می‌کند.

موتورسواران متخلف جریمه نشدند

مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران با اشاره به راه‌اندازی پویش «موتورسوار خوب» با تمرکز بر فرهنگ موتورسواری گفت: پلیس راهور در این پویش همراه و همیار شهرداری شد، در پویش «موتورسوار خوب» سعی شد برخلاف پویش‌های گذشته که سلبی بوده و رفتارهای پرخطر موتورسواران را معرفی می‌کرد، این بار موتورسواران با رفتارهای مناسب تشویق شوند.

وی افزود: در این پویش موتورسوارانی که خلاف قانون رفتار کردند نیز توسط پلیس راهور متوقف می‌شوند اما به جای آنکه موتور آنان جریمه یا توقیف شود، راننده موتورسیکلت بنا به تشخیص پلیس ۲ تا چهار ساعت همراه پلیس شده و به ایجاد نظم در شهر کمک می‌کند.

آموزش حریم خصوصی در فرهنگ آپارتمان‌نشینی

دانشور با اشاره به پویش «فرهنگ آپارتمان‌نشینی» اظهارداشت: این پویش از دی و بهمن سال ۱۳۹۹ آغاز شد و با محوریت محیط‌زیست و پسماند، همسایگی و مشارکت و قوانین حریم خصوصی در جریان است.

وی درباره اینکه آموزش‌های شهروندی مختص شهرداری است یا سازمان و ارگان‌های دیگر نیز در این مورد وظایفی دارند، تاکید کرد: آموزش شهروندی و رعایت حقوق شهروندان شاید خاستگاه شهرداری باشد اما قطعا نهادهای عمومی و دولتی نیز می‌توانند در این حوزه وظایفی برعهده داشته باشند.

مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران گفت: در خصوص پویش «موتورسوار خوب» پلیس راهور و وزارت آموزش و پرورش با شهرداری همکاری خوبی داشتند، علی‌رغم آنکه مدارس تعطیل بود، این وزارتخانه کمک کرد تا شهرداری در شبکه شاد و بسترهای دیگر آموزشی به آموزش دانش‌آموزان بپردازد، شهرداری با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز همکاری‌های لازم برای آموزش شهروندی داشته است.

دانشور افزود: صدا و سیما در این آموزش‌ها می‌تواند فعالیت‌های تاثیرگذاری داشته باشد اما متاسفانه مشارکت خوبی در این حوزه به وجود نیامده و بستر و امکان همکاری مستمری فراهم نشد، در این راستا فقط اقدامات پراکنده‌ای انجام شده است.

وی درباره انجام نظرسنجی برای راه‌اندازی این پویش‌ها بیان کرد: در شروع اجرای پویش «فرهنگ آپارتمان‌نشینی»، نظرسنجی با عنوان اینکه مردم لزومی برای برگزاری این پویش را احساس می‌کنند یا خیر؟ چه میزان در معرض آموزش آپارتمان‌نشینی بودند و در چه مواردی مشکل دارند، انجام شد. نظرسنجی برای پویش «موتورسوار خوب» نیز در حال بررسی است، پیش‌بینی می‌کنیم برای این پویش‌ها نظرسنجی‌های مداوم داشته باشیم.

راه‌اندازی پویش‌های کرونایی توسط شهرداری

دانشور با اشاره به آموزش‌های شهرداری در دوره شیوع کرونا اظهارداشت: سال ۱۳۹۹ با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا محورهای فعالیت‌های شهرداری در حوزه آموزش شهروندی به لحاظ محتوایی و قالب ارائه بسیار تغییر کرد.

مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران گفت: با فراگیری کرونا، آموزش و پویش‌های بسیاری با محوریت پیشگیری از این بیماری در شهرداری اجرا شد تا مردم را با راه‌های پیشگیری از ویروس کرونا آشنا کند، این پویش‌ها با «در خانه بمانیم» در نوروز ۱۳۹۹ آغاز شد و تا مرداد سال گذشته ادامه داشت.

وی با اشاره به پویش «ماسک» با محوریت مقابله با کرونا افزود: مرداد سال گذشته استفاده از ماسک در تمام نقاط شهر الزامی شد، همزمان با این اجبار پویشی با موضوع «ماسک» راه‌اندازی شد که آگاهی‌بخشی شهروندان در استفاده از ماسک را دربرداشت.

دانشور بیان کرد: در برگزاری پویش روحیه‌بخشی به کادر درمان، آموزش‌های غیرمستقیم به جامعه مورد توجه قرار گرفت. شاهد و مثال آوردن از زحمات کادر درمان، اتفاقاتی که در بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی رخ داده و... به جامعه به صورت غیرمستقیم آموزش می‌دهد که با رعایت توصیه‌های بهداشتی سهم شهروندی خود را به جا ‌آورد.  بیلبوردهایی با مضمون روحیه‌بخشی به کادر درمان، حس مشارکت، نوع دوستی و همکاری را در شهروندان تقویت کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار