ممنوعیت ورود خودروهای غیربومی، فاجعه‌بار بودن منحنی آمار کرونا، پیش‌بینی مرگ ۴۷ بیمار کرونایی در هفته، ممنوعیت برگزاری آیین‌های جمعی در ماه رمضان، قرار گرفتن قم در وضعیت قرمز کرونایی و ورود به پیک جدید کرونا از جمله خبرهای کرونایی هفته گذشته درقم است.
کد خبر: ۹۵۴۴۹۶
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸ 10 April 2021

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان این‌که ۵۴ بیمار بدحال در مراکز درمانی این استان بستری هستند، گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به بیستم فروردین‌ماه جاری، سه بیمار کرونایی، جان خود را از دست دادند.

محمدرضا قدیر با اشاره به آخرین وضعیت مبتلایان به کووید ۱۹ در قم، افزود: در این مدت ۹۵ نفر با علائم مشکوک به کرونا پذیرش شدند که ۸۸ نفر از آن‌ها در بیمارستان بستری شدند.

به گفته وی، ۶۶ بیمار کرونا مثبت که در هفته‌های گذشته در بیمارستان بستری شده بودند، با بهبودی از مراکز درمانی مرخص شدند.

وی با اشاره به اینکه ۳۸۰ بیمار کرونایی هم‌اکنون در این استان بستری هستند، ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته یک‌هزار و ۳۶۷ تست کرونا در قم انجام گرفته که ۳۵۷ مورد مثبت بوده است.

قم در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفت

بر اساس اعلام رسمی اپلیکیشن ماسک، قم از ۱۸ فروردین‌ماه به رنگ قرمز کرونایی تبدیل شد.

رنگ قرمز به‌عنوان منطقه پرخطر کرونایی محسوب می‌شود.

مردم به بوستان‌های قم مراجعه نکنند

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با اشاره به انسداد ورودی‌های بوستان‌های شهر قم گفت: مردم به بوستان‌ها و پارک‌های قم مراجعه نکنند.

پیام جوادیان با اشاره به وضعیت قرمز کرونایی در قم اظهار داشت: بنا بر اطلاعیه ستاد مقابله با کرونا قم در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته و برخی فضاهای شهری برای جلوگیری از تجمع ورود ممنوع خواهد بود.

وی گفت: از عصر روز هجدهم فروردین‌ماه بر اساس این ابلاغیه ورودی تمام بوستان‌ها و اماکن زیرمجموعه سازمان مسدود شده‌است.

مراسم حرم مطهر حضرت معصومه(س) تا ۲ هفته مجازی است

معاون اجرایی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با تاکید بر اینکه محافل و مراسم حرم مطهر تا ۲ هفته فقط به‌صورت مجازی برگزار می‌شود، گفت: کتابخانه، موزه و کلاس‌های آموزشی حضوری به مدت ۲ هفته تعطیل خواهد بود.

هادی محمودنژاد در گفت‌وگویی اظهار داشت: با توجه به دستور تولیت آستان مقدس، مبنی بر لزوم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در این آستان مقدس، تمامی برنامه‌های حرم مطهر تا ۲ هفته به‌صورت غیرحضوری برگزار می‌شود.

وی افزود: بنابراین شبستان نجمه خاتون(س) تعطیل، اجرای نماز جماعت در تمامی فضاهای مسقف ممنوع و تردد در شبستان امام خمینی(ره) با مدیریت حرم مطهر انجام می‌شود و فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از «ماسک» و تذکرات بهداشتی به زائران در تمام فضاهای حرم مطهر انجام می‌شود.

بخشنامه اجرای طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌های کرونا در قم ابلاغ شد

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم، بخشنامه اجرای طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها متناسب با اعلام وضعیت قرمز این استان را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.

در بخشنامه مذکور، محمدرضا گروسی خطاب به کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۲ قانون مدیریت بحران (به استثنای نیروهای مسلح) آمده است: با عنایت به مصوبات هشتاد و یکمین جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران کرونا مورخ ۱۴۰۰/۱/۱۸ و اعلام وضعیت قرمز استان، مقتضی است در اجرای بخشنامه شماره ۳۷۴۸۹۹ مورخ ۱۳۹۹/۸/۲۷ سازمان امور اداری و استخدامی کشور در خصوص چگونگی اجرای طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها متناسب با وضعیت و روند بیماری کووید-۱۹ در شهرهای کشور، ترتیبی اتخاذ شود تا از تاریخ ۲۱ فروردین‌ماه متناسب با وضعیت اعلامی کلیه ادارات ارائه‌ دهنده خدمات ضروری و دستگاه‌های مرتبط با ماموریت‌های اساسی و مدیریت شهری با تشخیص بالاترین مقام مسئول نسبت به کاهش حضور تا ۵۰ درصد کارکنان و در سایر ادارات با حضور یک‌سوم کارکنان ارائه خدمت نمایند.

در ادامه این بخشنامه آمده است: همچنین کلیه مراکز آموزشی به‌طور کامل تعطیل و صرفا کارکنانی که برای حفاظت فیزیکی، حفاظت تاسیسات و سامانه‌های الکترونیکی ضروری باشند در محل کار حضور یابند؛ ضمنا کلیه ماموریت‌های اداری غیرفوری لغو و جلسات به‌صورت غیرحضوری و در صورت ضرورت با حداکثر ۱۵ نفر برگزار شود؛ لازم به ذکر است که دستورالعمل مذکور شامل کلیه بانک‌ها، مراکز حوزوی و ادارات و یا نهادهای وابسته به سایر قوا نیز می‌باشد.

ورود خودروهای غیربومی به قم ممنوع شد

مدیرکل مدیریت بحران قم گفت: بر اساس مصوبه ستاد استانی مقابله با کرونا و با توجه به قرار گرفتن این استان در شرایط قرمز کرونایی ورود خودروهای غیربومی به قم ممنوع شد و حضور کارمندان در دستگاه‌های غیرضرور تا دو سوم کاهش می‌یابد.

محسن اوروجی در گفت‌وگو با خبرنگاران با اعلام نحوه اعمال محدودیت‌های دو هفته‌ای کرونایی در قم گفت: در هشتاد و یکمین جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی مقابله با کرونای استان، بر اساس مصوبه‌های ستاد ملی کرونا و طرح مدیریت هوشمند این بیماری، محدودیت‌هایی در پنج سطح در این استان از امروز اعمال می‌شود.

وی افزود: حضور کارکنان دستگاه‌های غیرضرور در استان تا دو سوم کاهش و تمام جلسه‌های استان نیز حداکثر با حضور ۱۵ نفر تشکیل می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران قم گفت: فعالیت حضوری همه مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز حوزی تعطیل و این فعالیت‌ها باید به‌صورت غیرحضوری برگزار شود.

اوروجی با بیان اینکه همچنین نمازهای جمعه و جماعت در شرایط قرمز تعطیل خواهد بود، گفت: تعطیلی اقامه جماعت نمازها به معنای تعطیلی مساجد نیست بلکه مساجد سایر کارکردهای خود را ادامه داده و تنها تجمع در این اماکن مقدس را نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه ستاد استانی مقابله با کرونا، هرگونه ورود خودروی غیربومی به قم ممنوع است و تردد شبانه در این استان نیز از ۲۲ تا ۳ بامداد است.

مدیرکل مدیریت بحران قم اظهار داشت: همچنین فعالیت تمام واحدهای صنفی گروه‌های شغلی ۲، ۳ و ۴ به مدت دو هفته در این استان تعطیل خواهد بود و نظارت‌ها برای اجرایی شدن این محدودیت‌ها تشدید می‌شود.

منحنی آمار کرونا در قم فاجعه‌بار است

رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد مبارزه با کرونا دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: متاسفانه شاهد میزان افزایش مبتلایان به کرونا هستیم و منحنی آمار کرونا در استان قم به‌شدت در حال رشد است و به وضعیت فاجعه‌بار رسیده است.

احسان شریفی پور در این زمینه افزود: منحنی آمار بیماران کرونایی در چند روز گذشته به‌صورت فاجعه‌باری رشد داشته که نشانه‌های آن را در بیمارستان‌ها مشاهده می‌کنیم.

وی اضافه کرد: سنگر اول مقابله با کرونا در قم شکسته شده است و در حال حاضر به سنگر دوم رسیده‌ایم و اگر مقاومت و همراهی مردم نباشد، قطعا این سنگر هم تخریب خواهد شد.

روزبازارهای قم تا اطلاع بعدی تعطیل شد

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری قم از تعطیلی کلیه روز بازارها در راستای دستورالعمل‌های ابلاغی و برای پیشگیری از اشاعه ویروس کرونا خبر داد.

علیرضا مظفری با اشاره به شیوع ویروس کرونا و ایجاد شرایط قرمز کرونایی در شهر قم، اظهار داشت: در راستای مصوبه ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا و با هدف جلوگیری از تشکیل اجتماع مردمی و قطع زنجیره انتقال، فعالیت کلیه روز بازارهای استان تا اطلاع ثانوی متوقف شد.

مدیرعامل سازمان میادین میوه وتره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری قم با اشاره به قرارگیری شهر قم در وضعیت قرمز شیوع ویروس کرونا، تصریح کرد: میزان بالای ابتلا و سرعت انتقال ویروس سبب شده تا سرایت‌پذیری کووید ۱۹ در موج جدید کرونا، بسیار بیشتر از دفعات قبل باشد.

مظفری برخورد با خاطیان و جلوگیری از تجمع دست‌فروشان را خواستار شد و ابراز کرد: تمامی تجمعاتی که سبب به خطر افتادن سلامت شهروندان می‌شوند باید تعطیل شوند.

وی در ادامه افزود: شاید تنها و بهترین راه مقابله و ریشه‌کنی این بیماری و قطع زنجیره آن، به دست خودِ ماست و همه باید تلاش کنیم که زنجیره این بیماری را قطع و در نتیجه آمار مبتلایان به این بیماری را کاهش دهیم.

بستری بیماران کرونایی در بیمارستان امام رضا(ع) قم

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم اعلام کرد: بیمارستان امام رضا(ع) بار دیگر به چرخه بستری بیماران کرونایی پیوست.

با توجه به افزایش میزان بستری بیماران مبتلا به کرونا در قم و با مصوبه ستاد پیشگیری، کنترل و مبارزه با کرونا ویروس دانشگاه علوم پزشکی قم پذیرش بیماران کرونایی در این بیمارستان نیز صورت می‌گیرد.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر بیمارستان‌های امیرالمومنین(ع)، کامکار، فرقانی و امام رضا(ع) در قم اقدام به بستری بیمار با علائم کرونا می‌کنند.

پیش‌بینی مرگ ۴۷ بیمار کرونایی در هر هفته

 رییس مرکز بهداشت قم خاطرنشان کرد: نشانه‌های پیک چهارم کرونا در استان قم کاملا نمایان است و شیب ابتلا به کووید۱۹ با حالت آسانسوری در حال رشد است.

سیامک محبی گفت: هم‌اکنون قم از نظر ابتلا به کرونا در رتبه بیست و ششم و از نظر فوتی نیز همچنان وضعیت مطلوب‌تری نسبت به بسیاری از استان‌ها دارد.

به گفته وی، عادی انگاری روزهای پایانی سال، مسافرت‌های نوروزی، بازدیدها و شب‌نشینی‌های خانوادگی مهم‌ترین عامل وارد شدن این استان به شیب جدید کرونا است.

پایان طرح شهید سلیمانی در قم

فرماندار قم نیز در ادامه با اشاره به پایان فعالیت طرح شهید سلیمانی در قم اظهار کرد: این طرح در یک شرایط اضطرار برای شناسایی و رهگیری افراد مبتلا و کاهش جان‌باختگان کرونایی فعالیت خود را آغاز کرد.

مرتضی حیدری ادامه داد: در این طرح استان قم به ۹۴ محله تقسیم شد و با همکاری بسیج سازمان‌دهی مطلوبی در این محلات انجام و بازدیدهای مستمری صورت گرفته است.

وی بیان داشت: با توجه به شرایط جدید کرونایی و شیوع نوع جهش یافته کرونا، سازوکار قبلی طرح شهید سلیمانی باید تغییر کرده و متناسب با شرایط جدید آرایش جدیدی به خود بگیریم.

فرماندار قم خاطرنشان کرد: در حالی پیک چهارم کرونا از نوع انگلیسی در قم آغاز شده که برخی از کشورها این نوع از ویروس کرونا را مهار کرده‌اند و باید از تجربه آن‌ها در روند مبارزه با ویروس کووید۱۹ استفاده کنیم.

ممنوعیت برگزاری آیین‌های جمعی در ماه رمضان

مدیرکل مدیریت بحران قم نیز بیان کرد: برنامه‌ها و آیین‌های ماه مبارک رمضان در شرایط قرمز به‌صورت انفرادی و توزیع نذورات هم باید به‌صورت بیرون بر باشد و هیچ تجمعی انجام نشود.

محسن اوروجی با بیان اینکه تمام برنامه‌های فرهنگی و مذهبی در وضعیت قرمز باید تعطیل شود، گفت: در شرایط قرمز کرونایی افراد کرونایی باید قرنطینه شوند و با افرادی که نسبت به قرنطینه بی‌تفاوت باشند توسط دانشگاه علوم پزشکی به دادستانی معرفی می‌شوند.

افزایش ابتلا به کرونا در قم آسانسوری است

استاندار قم گفت: موج چهارم کرونا به دلیل جهش‌یافتگی ویروس انگلیسی یک وضعیت کاملا متفاوت است و شکل ابتلا به این بیماری از وضعیت پلکانی در نوع ووهانی به وضعیت آسانسوری تغییر کرده و میزان درگیری‌ها بشدت افزایش داشته است.

بهرام سرمست در جلسه ستاد مدیریت بحران در سالن کرامت استانداری، افزود: قم وارد موج چهارم کرونایی شده و باید مانند موج‌های قبلی تعامل همگانی برای مقابله با آن پای کار بیاید.

وی گفت: در موج‌های قبلی کرونا و به‌ویژه موج اول شاهد ایجاد موجی از هم‌افزایی، تعامل، ایثار و هم‌صدایی مردم بودیم.

استاندار قم افزود: با وجود برخی انتقادات اما همچنان درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این استان مطلوب‌تر از بسیاری از استان‌های دیگر است.

تعطیلی نمازهای جمعه و مساجد تصمیم ملی است

معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم نیز بیان کرد: قم استانی بود که بیشترین دوره پایداری در وضعیت آبی را تجربه کرد اما با وجود تمام تدابیر شرایط کرونایی بار دیگر در قم تغییر کرد و با برگشتن ورق قم مجددا وارد وضعیت قرمز شده است.

بیژن سلیمان‌پور گفت: طولانی شدن روند مبارزه با بحران کرونا سبب شده تا مردم این بیماری را عادی بگیرند و از مبارزه با آن دل‌زده شوند.

به باور وی، یکی از عوامل ایجاد تعارضات در مبارزه با کرونا؛ تعدد رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی است که تفاهم کلی در بین آن‌ها در فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: از شهرداری و سایر دستگاه‌هایی که عرصه برای تبلیغات شهری دارند درخواست داریم تا پیام‌های به تناسب شرایط کرونایی در شهر نصب کنند.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم اظهار داشت: تصمیم بر تعطیلی نمازهای جمعه و محدود کردن آیین‌های مذهبی یک تصمیم ملی است و ما در استان قم ملزم به اجرای آن هستیم.

پذیرش بیمار کرونایی در بیمارستان فرقانی قم

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم  گفت: با توجه به افزایش تعداد بیماران، علاوه بر بیمارستان امیرالمومنین(ع)، بیمارستان کامکار نیز به چرخه پذیرش بیماران مبتلا به کرونا اضافه شد.

محمود پرهام افزود: بیمارستان فرقانی نیز بار دیگر به چرخه پذیرش بیماران بستری کرونا اضافه می‌شود تا بتوانیم به بیماران خدمات‌رسانی کرده و در خدمت آن‌ها باشیم.

وی اضافه کرد: جلسه‌ای با روسای بیمارستان‌ها داشتیم و مقرر شد تا بخشی از نیروها آزاد شود و در اختیار بیمارستان‌های کرونایی قرار گیرد.

وی ادامه داد: همچنین سی‌سی‌یوهایی که نیاز است تبدیل به آی سی یو شوند، اقدامات لازم انجام و برنامه‌ریزی‌ها در دستور کار قرار گرفت.

پرهام خاطرنشان کرد: در صورتی‌که آمار فزاینده و سیر همچنان صعودی باشد، از دیگر بیمارستان‌ها نیز برای بستری بیماران استفاده خواهیم کرد.

پزشکان قم علیه کرونا واکسیناسیون می‌شوند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: پزشکان بخش غیردولتی و مطب دار این استان علیه ویروس کرونا واکسیناسیون می‌شوند.

محمدرضا قدیر در این زمینه افزود: با توجه با این‌که بخشی از بار درمانی کشور بر عهده پزشکان بخش خصوصی است که این امر باعث شده این قشر پرتلاش حوزه سلامت، همواره در معرض ابتلا به بیماری کووید۱۹ قرار گیرند.

وی اضافه کرد: با توجه به دستورالعمل وزارت بهداشت در خصوص واکسیناسیون افراد در معرض خطر، امکان تزریق واکسن به این عزیزان که بیش از ۵۰ سال دارند فراهم شده است.

وی ادامه داد: به همین منظور با هماهنگی‌های به عمل آمده با سازمان نظام پزشکی استان،‌ تزریق واکسن کرونا به پزشکان این بخش در برنامه واکسیناسیون استان قرار گرفت.

۲۵۸ مورد کرونا مثبت خانوادگی در قم مشخص شد

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با صدور اطلاعیه‌ای آورده است: با ادامه فعالیت تیم‌های مراقبتی و ره‌گیری موارد مثبت در ایام نوروز تعداد پنج هزار و ۲۸ مورد آزمایش تشخیص سریع کرونا از خانواده و اطرافیان در تماس موارد مثبت کرونا صورت گرفت که منجر به تشخیص تعداد ۲۵۸ مورد جدید کرونا شد.

در این مدت تعداد سه هزار و ۳۸۱ تَن دارای علائم مشکوک به مراکز درمان سرپایی کرونا مراجعه نموده و از خدمات رایگان از جمله ویزیت توسط پزشک و انجام آزمایش pcr استفاده نموده‌اند.

اطلاعیه ادامه یافته است: از ابتدای تعطیلات نوروزی تا پایان سیزدهم نوروز تعداد یک‌هزار و ۳۴ مورد آزمایش pcr در آزمایشگاه مولکولی مسجد جامع انجام و نتایج آن در اختیار تیم‌های مراقبتی مراکز جهت ره‌گیری موارد مثبت قرار داده شده ‌است.

پیگیری اطرافیان مبتلایان به کرونا توسط تیم ره‌گیری مرکز سلفچگان قم

پس از کشف ۲ مورد ابتلا در بین کارکنان کارخانه‌های واقع در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم ، تیم ره‌گیری مرکز بهداشت این استان به محل کار موارد شناسایی شده اعزام شدند.

در مجموع ۴۰ مورد آزمایش تشخیص سریع کووید از پرسنل این منطقه ویژه انجام شد و نهایتا چهار مورد مثبت شناسایی و آموزش‌های لازم جهت شروع قرنطینه و همچنین گزارش روزانه موارد مشکوک به مرکز خدمات جامع سلامت سلفچگان، جهت انجام آزمایش رپید و بررسی علائم ارائه شد.

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در ۵۰ کیلومتری قم قرار دارد و ۱۲۲ واحد تولیدی و تجاری در آن فعالیت می‌کنند.

بر اساس این گزارش تیم‌های ره‌گیری مرکز بهداشت به‌محض شناسایی موارد کرونا با حضور در محل زندگی و کار از کلیه اطرافیان در تماس مورد مثبت آزمایش تشخیص سریع کرونا گرفته و موارد بدون علامت بیماری را شناسایی و به‌موقع درمان می‌نمایند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار