مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین گفت: سال گذشته، هزار و ۲۰۰ قلم شی مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی موجود در موزه شهر قزوین ساماندهی و دارای شناسنامه اموالی شدند.
کد خبر: ۹۵۴۴۴۲
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۹ 10 April 2021

علیرضا خزائلی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:به منظور تهیه اطلاعات شناسنامه‌ای و مستندسازی کامل اموال منقول تاریخی-فرهنگی برای ثبت در نرم‌افزار جام (سیستم جامع یکپارچه‌سازی اموال منقول تاریخی-فرهنگی کشور)، تاکنون هزار و ۲۰۰ قلم شی شامل اشیاء سفالی و پارچه‌ای مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی در طرح ساماندهی سال گذشته اموال، ساماندهی نرم افزاری و دارای شناسنامه اموالی شدند.

این مسوول گفت: ساماندهی اطلاعاتی اشیا شامل نام اثر، دوره، کارکرد و کاربری، محل کشف، ابعاد، اندازه، تهیه تصاویر دیجیتال از زوایای مختلف، طبقه‌بندی آثار در مخزن، پلاک‌گذاری و تهیه شناسنامه عمومی برای آثار، بازنویسی و اصلاح اطلاعات شناسنامه قدیمی و ثبت اسناد مربوط به هر شی در سامانه جام از جمله اقدام‌هایی است که توسط امین اموال فرهنگی و کارشناسان این حوزه انجام شده است.

وی همچنین با اشاره به استانداردسازی مخزن اموال این موزه و فراهم آوردن شرایط مناسب نگهداری آثار، افزود: طی سال گذشته مخزن و محل نگهداری اشیاء این مجموعه نیز به لحاظ شرایط محیطی استانداردسازی و مجهز به سیستم امنیتی و ایمنی شده و آثار بنا به جنسیت و رعایت اصول نگهداری و مرمت در مخزن طبقه‌بندی شده‌اند.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین همچنین از برنامه ساماندهی ۲ هزار شیء جدید در سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: در سال جاری طرح ساماندهی ۲ هزار شیء موزه‌ای شامل آثار کاغذی و نسخ خطی در دستور کار قرار گرفته است که پس از انجام مقدمات لازم و طبقه‌بندی مخزن، آغاز خواهد شد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار