مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه عشایر استان یک میلیون و ۵۵۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند، گفت: تاکنون ۱۰۰ هزار راس دام سبک عشایر پلاک‌کوبی شده است و اجرای طرح هویت‌گذاری دام عشایر تا پایان سالجاری انجام می‌شود.
کد خبر: ۹۵۴۴۲۵
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴ 10 April 2021

 

یحیی حسین‌پور روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا از استقرار چهار گروه هویت‌گذاری دام در استان خوزستان و ۲گروه در مناطق عشایرنشین استان شامل کوهرنگ، اردل و لرگان خبر داد و افزود: با آغاز فصل کوچ عشایر تعداد گروه‌های هویت‌گذاری دام در استان افزایش می‌یابد.

به گفته وی، این طرح به منظور کاهش سرقت دام و تسریع در شناسایی صاحبان دام‌های سبک در محوله‌های قاچاق در دست اجراست و براساس دستورالعمل‌های جهادکشاورزی، دام‌های فاقد پلاک قاچاق محسوب می‌شود و با هماهنگی با نیروی انتظامی این دام‌ها توقیف و صاحبان دام جریمه خواهند شد.

حسین‌پور با اشاره به اینکه آغاز زمان کوچ عشایر به استان ۲۵ اردیبهشت‌ماه است، گفت: توزیع ارزاق عشایر در فروردین و اردیبهشت‌ماه در خوزستان انجام می‌شود و ایلراه‌های عشایری از ۲۵ اردیبهشت‌ماه برای کوچ بازگشایی خواهد شد.

وی اظهار داشت: با آغاز زمان کوچ، عوامل فروش و توزیع مایحتاج و کالاهای اساسی عشایر در ایلره‌های مناطق ییلاقی مستقر خواهد شد تا در راستای تامین سوخت فسیلی، سیلندر گاز و توزیع آرد سهمیه‌ای با قیمت یارانه‌ای به این قشر خدمت‌رسانی شود.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری افزود: عشایر این استان پاییز هر سال به مناطق گرمسیری خوزستان کوچ می‌کنند و اواخر اردیبهشت به مناطق ییلاقی باز می‌گردند و تا اواسط خردادماه کوچ عشایر به استان ادامه دارد.

به گزارش ایرنا ،چهارمحال و بختیاری با داشتن بیش از ۱۲۶ هزار نفر جمعیت عشایری به همراه یک میلیون و ۵۵۰ هزار راس دام سبک دومین استان عشایرنشین کشور بعد از استان فارس است که ۱۰۲ هزار ۴۲۵ نفر از این تعداد کوچ برون کوچ و مابقی درون کوچ هستند.

عشایر با داشتن یک میلیون و ۵۵۰ هزار راس دام سبک سالانه ۱۱ هزار تن گوشت، یک هزار تن پشم و ۳۵ هزار تن شیر مورد نیاز را تامین می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار