هفتمین سمینار ملی و اولین سمینار، وبینار بین‌المللی ژنتیک پزشکی ( تشخیصی - تحقیقی) به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سنندج آغاز بکار کرد، سمیناری که با اشتراک تجربه به دنبال جمعیت جوان، پویا و سالم است.
کد خبر: ۹۵۴۰۵۵
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۲ 08 April 2021
به گزارش تابناک کردستان، استادیار و متخصص ژنتیک دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان روز پنجشنبه در حاشیه آغاز بکار این سمینار در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: این سمینار بستری را فراهم ساخته تا بتوانیم از حضور و تجارب افراد با سابقه، توانمند و اساتید از دیگر کشور‌ها بهره‌مند شویم و در سمینار هفتم سخنرانی‌های ویژه‌ای را با حضور اساتیدی از کشور‌های مختلف از جمله آمریکا، انگلیس و آلمان خواهیم داشت و همچنین از حضور همکاران و اساتید ایرانی فعال و توانمند در حوزه بالینی و آزمایشگاهی ژنتیک پزشکی بهره خواهیم برد.

دکتر فریدون عبدالملکی اضافه کرد: ژنتیک پزشکی، تبادل علمی، انتقال تجربیات علمی و کاربردی در حوزه تشخیصی ژنتیک پزشکی در چهار حیطه سیتو ژنومیک ژنتیک مولکولی، ژنتیک بالینی، ویرایش ژنی و مداخلات ژنتیکی در قالب معرفی موردی و مطالعات و تجربیات گسترده‌تر از جمله اهداف این سمینار است.

وی با بیان اینکه گروه ژنتیک پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان از ۲ سال قبل شکل گرفته است افزود: در حال حاضر آموزش ژنتیک پزشکی در دانشکده‌های پزشکی، پیراپزشکی و دندانپزشکی این دانشگاه ارائه می‌شود و در کنار آن خدمات تشخیصی در زمینه مشاوره‌های ژنتیکی را هم به مردم ارائه می‌دهد.

دکتر عبدالملکی با اشاره به آغاز فعالیت پلی کلینیک تخصصی ژنتیک پزشکی ماد در کردستان از بهمن ماه سال ۱۳۹۸ گفت: این پلی کلینیک خدمات مشاوره و تشخیصی را در زمینه بیماری‌های ژنتیکی انجام می‌دهد.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه سه درصد متولدان زنده دنیا یک بیماری ژنتیک دارند اضافه کرد: این میزان در برخی جوامع به پنج درصد هم می‌رسد و در کشور ما ۵۰ تا ۷۰ هزار نفر در کشور معلول ژنتیک به دنیا می‌آید که اگر مداخله غربالگری انجام نشود این میزان بیشتر هم خواهد شد.

وی به وجود ۷۰ هزار بیمار هموفیلی در کشور اشاره کرد و یادآور شد: این تعداد در استان کردستان ۱۶۴ نفر است که هر بیمار برای خود و خانواده مشکلات مادی و معنوی بسیاری را به همراه دارد که از جمله آن‌ها تهیه فاکتور است.

دکتر عبدالملکی با بیان اینکه سالانه ۲۱ هزار دلار صرف تهیه فاکتور برای هر بیمار می‌شود تاکید کرد: سالانه ۱۳۰ میلیون دلار در کشور صرف تامین فاکتور برای بیماران هموفیلی می‌شود که با پیشگیری از تولد فرزندان هموفیلی می‌توان به اقتصاد کشور و خانواده کمک کرد و از سویی از بار مشکلات خانواده به لحاظ نگهداری از بیمار کاست.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان یکی دیگر از ناهنجاری‌های ژنتیکی را بیماری سندروم دان اعلام کرد و گفت: تعداد متولدین زنده در خانم‌های باردار ۲۰ تا ۳۰ ساله به ازای هر یک‌هزار و ۵۰۰ تولد یک بیمار سندروم داون پیش‌بینی شده است که با بالا رفتن سن خانم‌های باردار این نسبت تا یک هزار به ۴۰۰ تغییر می‌یابد.

وی به افزایش سن ازدواج در کشورمان به خاطر مسائل مختلف اشاره کرد و افزود: به همین دلیل سن فرزندآوری هم بالا رفته است که ریسک تولد فرزندان سندروم داون در این زمینه بیشتر می‌شود.

دکتر عبدالملکی تاکید کرد: با انجام غربالگری ژنتیکی می‌توان از تولد چنین فرزندانی جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه سال گذشته یک هزار و ۵۰۰ خانواده تحت پوشش خدمات مشاوره پلی کلینیک ژنتیک پزشکی ماد قرار گرفت افزود: از این تعداد ۱۲ مورد به سمت کاهش بار معلولیت هدایت شدند و از تولد سه مورد تالاسمی ماژور، چهار مورد سندروم دان و یک بیمار هموفیلی جلوگیری شد.

ارسال ۴۶ مقاله به دبیرخانه سمینار

مسوول فنی پلی‌کلینیک تخصصی ژنتیک پزشکی هم اظهار داشت: این سمینار‌ها محوری‌ترین اتفاقات حوزه ژنتیک‌پزشکی هستند و تمرکز اصلی آن بر تجارب پیچیدگی تشخیص بیماران ژنتیکی است.

دکتر آرش پولادی با بیان اینکه در این سمینار بر اساس تجارب آزمایشگاه‌های کشور در بخش‌های کمیته علمی کارگروه تخصصی سخنرانان و اعضای پنل علمی بحث و گفتگو خواهد شد افزود: اساتید خارجی برجسته‌ای از دنیا به این سمینار دعوت شده اند که طی امروز و فردا سخنرانی‌ها ارایه می‌شود.

وی افزود: پروفسور یورگ توماس اپلن از کشور آلمان، عضو تیم ابداع کننده انگشت نگاری DNA و کاندید نوبل، پروفسور محمد جواد حاجیان پور از کشور آمریکا، ایرانی الاصل و عضو کالج ژنتیک پزشکی و انجمن ژنتیک انسانی آمریکا، پروفسور ریموند داگلیش از کشور انگلیس، عضو کمیته بین المللی پروژه جهانی واریوم ژنوم انسان سه نفر از اعضای مدعو و از پروفسور‌های برجسته حوزه ژنتیک‌پزشکی دنیا هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: ارایه‌های این سمینار بر مبنای نیاز‌ها برای به روزرسانی اطلاعات و اشتراک تجربیات ارزش است.

پولادی اضافه کرد: سیتوژنومیک، ژنتیک بالینی، بیوانفورماتیک و ژنتیک مولکولی محور‌ها و پنل‌هایی است که تجربیات موفق کاربردی آزمایشگاه‌ها و مراکز مختلف کشور در آن به اشتراک گذاشته می‌شود.

وی با بیان اینکه به دلیل شرایط کرونا فراخوان این سمینار از دی ماه سال ۱۳۹۹ منتشر شد، تاکید کرد: از ۴۶ مقاله ارسال شده به دبیرخانه همایش ۱۶ مقاله در بخش سخنرانی پذیرش شد که ۲۳ سخنرانی در طی ۲ روز سمینار ارائه می‌شود.

مسول فنی پلی‌کلینیک تخصصی ژنتیک پزشکی اضافه کرد: ۱۸ مقاله هم به صورت پوستر ارایه می‌شود.

جمعیت جوان، پویا و سالم هدف ژنتیک پزشکی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم از تشخیص بیماری‌های ژنتیکی به عنوان یکی از پر چالش‌ترین مباحث حوزه پزشکی نام برد و اظهار داشت: مقالات علمی و تحقیقی و سمینار‌ها مسیر تشخیص بیماری‌های ژنتیکی را هموار و این چالش را برطرف می‌کند تا خدمتی درست، دقیق و کم هزینه برای بیماران میسر شود.

دکتر اسعد آذرنژاد یکی از جنبه‌های مهم و اهداف این سمینار را آگاهی خانواده‌ها درباره اهمیت مشاوره ژنتیکی اعلام کرد و افزود: آگاهی بخشی و تشخیص و انتخاب مسیر درست توسط خانواده ها، جلوگیری از ازدواج‌های فامیلی با استفاده از مشاوره‌های ژنتیکی اهمیت ویژه‌ای در کاهش جمعیت معلول با ناهنجاری ژنتیکی دارد.

وی گفت: غربالگری پیش از تولد از بحث‌های مهمی است که هدف آن کاهش جمعیت نیست بلکه هدف اصلی آن این است که جمعیت جوان پویا و سالم داشته باشیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه یکی از نگرانی‌های مهم در زمینه ژنتیک پزشکی این است که غربالگری از مسیر خود خارج شود افزود: خانواده با به دنیا آمدن فرزند آن با ناهنجاری‌های ژنتیکی علاوه بر رنج بیماری متحمل هزینه‌های بسیاری هم می‌شود.

دکتر آذرنژاد به قانون سقط درمانی (مصوب سال ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی) که فتوای رهبر معظم انقلاب و مورد قبول مراجع عظام است، اشاره کرد و افزود: این قانون برای حمایت از خانواده و حذف بیماری‌های ژنتیکی است و تعداد سقط‌های درمانی در برابر سقط‌های غیرقانونی عدد ناچیزی است که تنها برای افزایش شاخص سلامت جامعه به کار می‌رود و جامعه پزشکی از آن حمایت کامل می‌کند.

وی تاکید کرد: نگران ماده‌هایی هستیم که در قالب طرح جوان‌سازی جمعیت می‌تواند چنین قوانینی را دچار مشکل کرده و در آینده مشکلاتی را در این زمینه ایجاد کند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار