بسته ویژه کشوری تابناک گیلان؛
پایگاه تحلیلی خبری تابناک گیلان از این پس سعی دارد جهت پوشش کامل وقایع مهم روز در کشور، مجموعه ای از مهم ترین اتفاقات 24 ساعت گذشته را در یک بسته خبری به مخاطبان خود عرضه کند که این موارد شامل کلیه موضوعات سیاسی-اجتماعی-فرهنگی-ورزشی و اقتصادی خواهد شد.
کد خبر: ۹۵۳۹۲
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۰ 16 September 2015
پایگاه تحلیلی خبری تابناک گیلان از این پس سعی دارد جهت پوشش کامل وقایع مهم روز در کشور، مجموعه ای از مهم ترین اتفاقات 24 ساعت گذشته را در یک بسته خبری به مخاطبان خود عرضه کند که این موارد شامل کلیه موضوعات سیاسی-اجتماعی-فرهنگی-ورزشی و اقتصادی خواهد شد.

پاتک غافلگیرکننده رامبد جوان به فردوسی پور در شب 90


خندوانه گام به گام به برنامه 90 عادل فردوسی پور نزدیک می شود و عادل هم شاید نمی داند چطور باید خود را در رقابت با این حریف نطلبیده ، آماده کند.

عادل فردوسی پور و امپراطوری 15 ساله. او سالهاست که محبوب ترین چهره تلویزیون است و پر بیننده ترین برنامه تلویزیونی را دارد . 90 اگرچه برنامه تخصصی فوتبال است اما با اجرای عادل فردوسی پور در همه این سال ها به سوپاپ اطمینانی برای مدیران سیما تبدیل شده بود تا در مقام یک پدیده اجتماعی ، با آن بتوانند ژست آزادی خواهانه بگیرند. برنامه ای که تابوهای تلویزیون را می شکست و گاه برای مدیرانش هزینه هایی گزاف داشت.

عادل به لطف این جسارت پشت آنتن ، برای آنچه یکی مثل محمد علی آبادی ، مسئول وقت ورزش کشور درباره اش می گفت:«90 ، دوربینی در دست می گیرد و برای سیاه نمایی کارهای دولت ، دو تا شیر آبخوری شکسته را پیراهن عثمان می کند .» توانست به محبوبیتی فراتر از مرزهای تلویزیون ایران برسد. او این قدر پیش رفت که یکی از 100 چهره سال دنیا هفته نامه تایمز قرار گرفت. عادل اما بعد از 15 سال صدرنشینی و اثرگذاری در سطحی که مدیران رسانه را به تمکین در برابر خواسته هایش وا می داشت ، درحالی که هنوز از سوی یک برنامه تخصصی تهدید نمی شود ، رقیبی پیدا کرده که سعی دارد تمام نداشته های ساختاری برنامه 90 را در خود داشته باشد. رامبد جوان و برنامه خندوانه.

 رامبد که دلیلش برای ساخت برنامه را چیزی غیر از نیاز جامعه به خنده نمی داند ، از یک سال گذشته تا امروز با همین اکسیر ، توانسته از شبکه نسیم به دومین برنامه پر بیننده تلویزیون تبدیل شود. برنامه ای که گستره نمایش ان به فراگیری شبکه 3 نیست و مردم برای تماشایش باید دستگاه های پخش دیجیتال داشته باشند. این برنامه اما حالا توانسته بخشی از زندگی بخش عمده ای از مردم ایران باشد. برنامه ای که در یکی از ساعات 4 باره پخشش به سریال های پربیننده ترک شبکه های ماهواره ای هم ترجیح داده می شود.

رفاقت و ابراز علاقه پیاپی رامبد جوان به عادل و دعوت های پیاپی او از این مجری ورزشی برای حضور در برنامه خندوانه اما دلیلی نیست که او برای رسیدن به رکورد پر بیننده ترین برنامه تلویزیون ، قمار نکند و پنجه در پنجه عادل نیاندازد. دوشنبه شبی که گذشت ، شاید خیلی تیزهوشانه او یکی از بهترین برنامه های تولیدی اش را روی آنتن برد . در شبی که 90 شاید یکی از بی سوژه ترین شب های فصلش را در روزهای تعطیلی لیگ پشت سر می گذاشت. خاطرات غلامعلی حدادعادل و شوخی های جناب خان با رئیس فرهنگستان هنر ف با همان آغاز برنامه ، خیلی سریع به بحث بسیاری از گروه های مجازی تبدیل شد و صبح سه شنبه ، همه رسانه ها تحت تاثیر برنامه خندوانه بودند نه برنامه 90. اتفاقی که در همه سال های گذشته ، کمتر رخ داده بود و کسی انتظارش را داشت.

حالا شاید هنوز 90 پر بیننده ترین برنامه تلویزیون است و فاصله ای معنادار از خندوانه و همه برنامه های دیگر تلویزیون دارد اما این برنامه و همه نکات ریزی که عادل هیچ گاه به آنها توجهی نداشت ، را برنامه خوش ساختی مثل کار شبانه رامبد جوان دارد. نکاتی که با دیده شدن برنامه هایی از این دست در تلویزیون ذائقه مخاطب را تغییر می دهد و فردوسی پور برای ماندن در کورس رقابت ، ناگزیر از اصلاحات است. اگرچه او در یکسال گذشته با افزودن آیتم هایی فنی چون آنالیز ، تغییرات در برنامه اش را اضافه کرده است اما هنوز تا رسیدن به سطح ایده آل فاصله دارد

به گزارش خبرآنلاین، ایرادهایی که عادل خود بهتر از همه آنها را می داند. شیوه ساخت برنامه از کارگردانی تا پلی بک هایی که خیلی مبتدیانه ساخته می شوند ، گیر کردن آقای مجری در کلی گویی های مهمانانی که راز چگونه عصبی کردن مجری سرشناس برنامه را یاد گرفته اند . بار عادل محوری برنامه 90 این قدر زیاد است که بخش عمده ای از یک نواختی ریتم برنامه را ایجاد می کند. برنامه ای که فردوسی پور انگار تعمد دارد تمام اتفاقاتش را درون استودیو و در بازه زمانی فشرده 24 ساعته تولید کند . شکلی از کار که مجالی برای فکر کردن ، تولید و حتی گاه کات کردن بخش های زاید را از گروه سازنده می گیرد. شیوه ای که تفاوت دارد با نوع کار گروه خندوانه . جایی که در کنار رامبد ، چهره های سرشناسی چون بهروز بقایی و محمدرضا شهیدی فر ایستاده اند با عمری برنامه سازی ماندگار در تلویزیون ایران. اینکه کارگردانی پشت صحنه را شهیدی فر انجام می دهد و برنامه های خارج از استودیو هم توسط گروه هایی مثل بهروز بقایی مدیریت می شوند اما 90 سالهاست که دوربین را به بچه های گروه برنامه سازش می سپارد . انها که بی ایده باید به شکار سوژه ها بروند، این دیمی ایده ها گاه فوق العاده می شوند و گاه فاجعه آمیز. نوسانی که تا قبل حضور رقیبی جدی برای برنامه ، کمتر به چشم می آمدند اما حالا وقتی آیتم های روی انتن رفته دو برنامه رو کفه ترازو گذاشته شوند ، مجالی ایجاد می شود برای انتخاب . اگر دوشنبه شب خیلی از خانواده هایی که به طور سنتی انتخاب شان تماشای 90 بود ، شبکه نسیم را انتخاب کردند ، زنگ خطری است برای مجری محبوبی که این روزها دارد مدیریت رسانه می خواند و حالا به خوبی می داند وقتی برندی رسانه ای در سرازیری سقوط بیفتد ، چه دشوار است که بخوایی احیایش کنی.

توضیح درباره پخش نشدن ادامه جلسات برجام

مدیر کل روابط عمومی سازمان صداوسیما درباره‌ی علت پخش نشدن ادامه‌ی جلسات بررسی برجام از تلویزیون، اظهار کرد: رسانه ملی وظیفه ذاتی خود را نسبت به پوشش خبری جلسات بررسی برجام انجام داده است.

خبرگزاری ایسنا: مدیر کل روابط عمومی سازمان صداوسیما درباره‌ی علت پخش نشدن ادامه‌ی جلسات بررسی برجام از تلویزیون، اظهار کرد: رسانه ملی وظیفه ذاتی خود را نسبت به پوشش خبری جلسات بررسی برجام انجام داده است.

داود نعمتی انارکی در گفت‌وگویی درباره علت پخش نشدن ادامه جلسات کمیسیون بررسی برجام توضیح داد: پخش جلسات بررسی برجام با حضور تیم‌های مذاکره‌کننده هسته‌ای در دوره‌های مختلف و با هدف آگاهی مردم از دیدگاه‌های اعضای تیم مذاکره‌کننده انجام شده است. به عبارتی دیگر در چند جلسه بررسی برجام مسؤولانی که مستقیما در روند مذاکرات هسته‌ای حضور داشتند سخنان و دیدگاهشان با هماهنگی کمیسیون برجام به صورت کامل و بدون هیچ گونه دخل و تصرف پخش شده است. حال ممکن است کمیسیون بررسی برجام بخواهد از دیدگاه کارشناسان مختلف به این موضوع بپردازد. بنابراین صدا و سیما بر اساس صحبت‌های آن‌ها و مباحث‌شان، گزارش‌های خبری را طبق وظیفه ذاتی خود تهیه و پخش می‌کند.

مدیرکل روابط عمومی صداوسیما در ادامه یادآور شد: مباحث اصلی و پایه‌ای با حضور اعضای تیم‌های مذاکره کننده در این جلسات مطرح شد و تلویزیون هم به طور کامل آن‌ها را پخش کرد؛ بنابراین نسبت به نشست‌های بعدی در حد پوشش خبری مناسب، اگر کمیسیون بخواهد اقدام خواهد کرد.

عدم حضور عوامل ضبط جلسات کمیسیون برجام در جلسه امروز مورد اعتراض اعضای این کمیسیون قرار گرفته است. برخی اعضای کمیسیون برجام همچنین پخش این جلسات را گزینشی دانسته بودند.

پیش از این عوامل شبکه خبر به ضبط جلسات کمیسیون برجام اقدام می‌کردند و بخش‌هایی از جلسات به طور ضبط شده از شبکه خبر پخش می‌شد.

چرا حضور سعید جلیلی را همه دوربین‌ها پوشش می‌دهند؟

سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام از حضور نهاوندیان، عراقچی و قشقاوی در یازدهمین جلسه این کمیسیون خبر داد.
آفتاب :
سید حسین نقوی حسینی ضمن اعلام این خبر گفت: در ابتدای جلسه امروز اعضای کمیسیون به عدم حضور صداوسیما اعتراض کردند و آقای ابوترابی در این زمینه گفت که چرا وقتی سعید جلیلی در جلسه حضور دارد همه دوربین‌ها حاضر هستند اما حالا حضور ندارند.

وی ادامه داد: آقای ابوترابی همچنین به صداوسیما از این بابت اعتراض داشت که چرا مباحث و دیدگاه‌های ایشان را در برخی از گزارشات جلسات حذف کردند که رئیس جلسه در پاسخ توضیح داد که احتمالا موضوع بعد از ظهر قبلا گفته شده بود ضبط نداریم با جلسه صبح مشتبه شده و صداوسیما فکر کرده که صبح نباید جلسه را ضبط کند. البته دو رسانه خانه ملت و مجلس جلسه را ضبط می‌کنند و در اختیار رسانه‌ها قرار خواهند داد.

سخنگوی کمیسیون برجام گفت: زاکانی رئیس کمیسیون در ابتدای جلسه اعلام کردند که با توجه به سفر آمانو به ایران، کمیسیون دعوت می‌کند در صورت صلاحدید دولت، آمانو در یکی از جلسات کمیسیون شرکت و نظرات و دیدگاه‌های خود را مطرح و به سوالات اعضا پاسخ دهد. چون بحث بازرسی‌ها و همکاری ایران و آژانس مبحث مهمی است و خاطره خوبی از بازرسی‌های آژانس در ذهن ملت ایران نیست و تقدیم شهدای هسته‌ای به علت عدم امانتداری آژانس بود. در همین بخش یادی از متحدان هسته‌ای شد.

نقوی حسینی همچنین تصریح کرد: بعد از توضیحات مذکور، جلسه وارد بحث شد و ابتدا کمیته اقتصادی سوالات خود را مطرح کرد. عمده ترین سوالات پیرامون شرایط اقتصادی کشور در صورت عدم توافق، شرایط مبادلات ارزی مطابق برجام، افق آینده اقتصادی پس از توافق، سقف و کف مطالبات ایران که بلوکه شده است چقدر است، آیا مطابق برجام بالاخره پول و نفت بر می‌گردد با خیر؟ آثار اقتصادی بعد از توافق ژنو که خیلی مثبت نبوده است،‌ ارزیابی چیست؟ و بالاخره اینکه آیا می‌دانید شما چه نوع تحریم‌هایی باقی می‌ماند که بعدها مشکلات برای ما ایجاد می‌کند؟ هزینه های تحریم بر کشور تاکنون چگونه بوده و اگر توافق نمی‌شد ما به کجا می‌رفتیم؟

وی افزود: ‌نهاوندیان گفت که باید از همه ظرفیت‌های کشور برای شرایط پسابرجام استفاده کنیم. از حداکثر ظرفیت‌ها در جهت استفاده از فرصت‌ها استفاده کنیم. تیم اقتصادی دولت همپای مذاکرات، دامنه تحولات اقتصادی و آینده آن را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده است. اگرچه ما در طول مذاکرات 16 بند برجام مربوط به مسائل اقتصادی است و ما به دنبال این بودیم که کلیه تحریم‌های اقتصادی برداشته شود و به اعتقاد ما چنین هدفی بدست آمده است. بخش اصلی تحریم‌ها در برجام لغو شده و حتی معتقد بودیم آثار لغو تحریم‌ها باید در همکاری‌های کشورها در بخش‌های حقوقی فعالیت شرکت‌ها دیده شود. آنچه که در چارچوب تحریم‌ها باقی مانده، تحریم‌های غیرهسته‌ای است.

وی گفت:‌ با رفع تحریم‌ها، اقتصاد کشور را از گروگان آزاد کردیم و در بخش هسته‌ای هم، حضور هسته‌ای ایران در عرصه بین‌المللی را تثبیت کردیم. ما حتی در جهت رفع تحریم‌های غیرهسته‌ای مقدم بر تحریم‌های هسته‌ای را نیز رفع کردیم مثلا همزمان به هواپیماها و کشتی‌های مسافربری، امکان همکاری شرکت های غیر آمریکایی به ایران و رفع تحریم‌ها صادرات ایران در حوزه مواد غذایی و فرش کشور.

وی در ادامه پاسخ داد که در حوزه مالی و بانکی نیز رفع تحریم‌های مهمتری صورت گرفته است و به طور تصریحی در برجام و قطعنامه طرف مقابل منع شد از اینکه تحریم‌های رفع شده را به صورت دیگری اعمال کند.

وی گفت:‌ نکته مهم در رفع تحریم‌ها،‌ خط قرمز رفع تحریم‌ها یکجا و در آغاز توافق رعایت شده است.

نهاوندیان گفت در ارتباط با تحریم‌های آمریکا در حوزه‌های غیرهسته‌ای ما مجاز نبودیم با آمریکا وارد گفت‌وگوی سیاسی شویم.

نقوی حسینی در ادامه گفت: نهاوندیان با اشاره به اینکه حالا می‌توانیم در مورد آثار به گروگان گرفتن اقتصاد کشور صحبت کنیم افزود: اولین اثر تحریم‌ها، بالا بردن هزینه‌های مبادله بود. ما اجازه ندادیم اقتصاد کشور متوقف شود، اما هزینه‌های آن سنگین بود؛ اگرچه تحریم‌ها برای کشور دستاوردهای بسیاری داشت ولی این دستاوردها استفاده هوشمندانه ما بود. ارزیابی ما نشان می‌دهد که تا 15% هزینه بر ما در مبادلات تجاری تحمیل شد که در مجموع سالانه 15 میلیارد دلار می شد. در بازار نفت، لطمه‌های شدیدی به بازار نفت ایران وارد شد و قدرت چانه زنی و اثرگذاری ایران را کاهش داد و چنین ظلمی به ایران نابخشودنی است و سومین اثر این بود که پروژه‌های عمران کشور همه عقب مانده بود و با تاخیر روبرو شده و دیگر اینکه محرومیت دانشجویان ما از تحصیل هم ظلم به ما بود و نکته بعدی غارت ذخایر مشترک در حوزه‌های نفتی و گازی از سوی کشورهای دیگر بود که تحریم موجب و باعث آن بود.

البته دستاوردهای ملت ایران در حوزه‌های مختلف علمی و تکنولوژیکی در دوران تحریم غیر قابل انکار است.

به گفته نهاوندیان، پنجمین اثر تحریم‌ها، غیررسمی شدن تجارت جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی بود و موجب شد فساد در چنین مبادلاتی شکل بگیرد و عده‌ای از این موضوع سوء استفاده کردند. شرایط ما در فاینانس‌ها تحمیل شد چرا که پول خود ما بلوکه شده بود.

نهاوندیان گفت که پول های بلوکه شده در حوزه های مختلف است و لذا ارقام آن حوزه‌ها متفاوت است. آنچه که به دولت بر می گردد بخشی کوچکی از این مبلغ است.

وی گفت: افزایش نرخ ارز یا آثار سوء مدیریت بوده و ِیا آثار تحریم. از دست دادن بازارهای تجاری، بخشی دیگر از آثار تحریم‌ها بود. خلاصه اینکه اگر تحریم‌ها ادامه یافت، تغییر و تحولات زیادی در بازار ارز رخ می داد.

نهاوندیان در ادامه گفت: ما توانستیم آن‌ها را به جایی برسانیم که از ما شفافیت بخواهند و حق هسته‌ای ما را بپذیرند. توافق مانع از اعمال محدودیت های ظالمانه ای که بسیاری از حقوق ما را از بین می‌برد،‌ گردید.

به گفته نقوی حسینی، لازم به توضیح است که در ساعت 10:30 دقیقه، انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور به جای سیف و همتی در کمیسیون حضور پیدا کرد و سیف و همتی نیامدند و طیب‌نیا هم در سفر بود.

عراقچی در این بخش به کمک های نهاوندیان آمد و گفت هیچ تحریمی در زمینه سوئیفت باقی نمانده است، ولی افرادی که در لیست تحریم اشاعه ای قرار داشته‌اند، همچنان از خدمات بانکی محروم می‌مانند (هم حقوقی و هم حقیقی‌ها).

عراقچی گفت: باز هم عرض می کنم که اتحادیه اروپا کلیه تحریم‌های مالی اقتصادی خود را لغو می‌کند و تحریم های اشاعه‌ای خود را هشت سال بعد لغو می‌کند . همین لغو تحریم ها در هر دو بخش شامل کلیه شخصیت‌های حقوقی و حقیقی می‌شود. پس شخصیت‌های حقوقی و حقیقی که محکوم به تحریم اشاعه‌ای شده‌اند، تحریمشان لغو نمی‌شود بلکه هشت سال بعد لغو می‌شود.

به گزارش ایسنا، نهاوندیان گفت که به طور جدی ساختار تحریم‌ها شکسته شده، فضای روانی همکاری اقتصادی به طور جدی در جهت مثبت تغییر کرده است. هدف کشورها در مبادله با ایران را می‌بینید. اما برنامه دولت «اقتصاد مقاومتی» است و دولت تهدیداتی را دارد که انتظارات و تقاضاهای جامعه را مدیریت کند و با جلوگیری از ایجاد انتظارات بی جا جلوگیری می‌کند.

ولایتی: ادعای تیم سابق مذاکره اتهام است

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به ادعای تیم سابق مذاکره کننده هسته ای مبنی بر مخالف وی با رسانه ای شدن روند مذاکرات آلماتی به رغم نظر رهبر معظم انقلاب گفت: هیچ گاه با تصمیم معظم له مخالفت نکرده ام و این یک اتهام است.
خبرگزاری ایرنا: رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به ادعای تیم سابق مذاکره کننده هسته ای مبنی بر مخالف وی با رسانه ای شدن روند مذاکرات آلماتی به رغم نظر رهبر معظم انقلاب گفت: هیچ گاه با تصمیم معظم له مخالفت نکرده ام و این یک اتهام است.

علی اکبر ولایتی روز سه شنبه در حاشیه دیدار با هیات علمی و تحقیقاتی و رییس بنیاد فردریش آلمان در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تیم مذاکره کننده سابق هسته ای مدعی شده اند که شما مخالف رسانه ای شدن روند مذاکرات آلماتی به رغم نظر رهبر معظم انقلاب بوده اید؛ آیا این را تایید می کنید یا خیر؟ گفت: من کاملا این را تکذیب می کنم و به هیچ وجه درست نیست.

ولایتی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب هر تصمیمی که بگیرند برای همه ما معتبر است و وظیفه همه ما این است که از تصمیمات ارزشمند ایشان تبعیت کنیم.

وی تاکید کرد: بنابراین بنده هیچ گاه با تصمیم رهبر معظم انقلاب مخالفت نکرده ام و این یک اتهام است.

ولایتی در پاسخ به این سوال که آیا در آلماتی مسایل آنچنان که ادعا می شود حل شده بود، گفت: اگر حل شده بود که نباید تا این مدت طول می کشید.




منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار