منهول ها یکی از مهم ترین بخش ها واحد‌های تاسیساتی در صنعت آب و فاضلاب هستند که امکان دسترسی به کانال های زیرزمینی آب و فاضلاب های شهری را آسان تر می کنند
کد خبر: ۹۵۳۶۹۶
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۱ 07 April 2021

بررسی کاربرد و انواع مختلف دریچه منهول

کاربرد دریچه منهول

منهول ها یکی از مهم ترین بخش ها واحد‌های تاسیساتی در صنعت آب و فاضلاب هستند که امکان دسترسی به کانال های زیرزمینی آب و فاضلاب های شهری را آسان تر می کنند؛ اما با توجه به آنکه این حفره ها در سطح شهر، پیاده روها، معابر ترافیکی و مناطق مختلف شهری و روستایی قرار گرفته اند، مسئله حفاظت از دهانه باز آن ها موضوع مهمی است که معمولا برای این منظور از درب های پوششی خاصی تحت عنوان دریچه منهول استفاده می شود.

دریچه های منهول در انواع مختلفی دسته بندی شده و کارکردهای مختلفی دارند؛ اما به طور کلی هدف از این ابزار پوشاندن دهانه باز حفره ها، چاه ها و منهول های مختلف در سطح شهر می باشد. بر اساس دسته بندی صنایع تولید دریچه های منهول را با توجه به شکل ظاهری و نوع متریال به کار رفته در ساختار آن ها به دو دسته و در انواع مختلفی دسته بندی می کنند.

دریچه منهول بر اساس شکل ظاهری در سه دسته مستطیلی، مربعی و دایره ای تقسیم بندی می شود و این در حالی است که این ابزار بر اساس نوع مواد به کار رفته در ساختار آن ها به دریچه های بتنی، دریچه چدن، دریچه منهول کامپوزیت، دریچه های کوپلیمر و پلاستیکی دسته بندی می شوند.

بررسی کاربرد و انواع مختلف دریچه منهول

انواع دریچه منهول

بنابراین با توجه به دسته بندی های متنوع دریچه منهول می توان کاربردهای متنوع و گسترده تری را برای هر یک از انواع آن مشاهده کرد؛ ولی در حالت کلی تر می توان کاربردهای متنوع دریچه منهول را به صورت زیر عنوان نمود:

  • استفاده از درب ها و دریچه های منهول به عنوان یک پوشش مناسب روی دهانه باز منهول ها، حفره ها و چاه ها
  • استفاده از انواع مختلف دریچه منهول به عنوان پوشش محافظ دهانه باز چاه ها و منهول ها به منظور جلوگیری از سقوط افراد، اشیاء و جانوران به درون چاه
  • پوشاندن سطح باز منهول ها و معابر فاضلابی به منظور جلوگیری از ورود گازهای سمی و بد بوی فاضلاب به محیط بیرون
  • ایجاد راه آب مناسب برای انتقال آب گرفتگی های سطحی به کانال های زیرزمینی و جلوگیری از خطر سیل
  • ایجاد ایمنی محیط ها و معابر ترافیکی با پوشاندن دهانه باز چاه ها و منهول ها
  • استفاده از دریچه های منهول سنگین و مقاوم در برابر عوامل محیطی، فرسایش، ضربات فیزیکی و … در معابر ترافیکی و افزایش ایمنی خیابان ها، پیاده روها و سایر معابر عمومی

بررسی کاربرد و انواع مختلف دریچه منهول

دریچه منهول چدن

انواع دریچه منهول

همانطور که اشاره شد دریچه های منهول را بر دو اساس دسته بندی می کنند و آنچه بیشتر در زمان خرید برای افراد قابل توجه است، تنوع و کاربرد دریچه ها بر اساس نوع مواد اولیه آن ها است، یعنی شما می توانید هر کدام از دریچه های منهول بتنی، دریچه چدن، کوپلیمر و حتی دریچه منهول کامپوزیت را در ابعاد مورد نیاز خود به هر شکلی تهیه کنید؛ اما اینکه قصد دارید از کدام نوع دریچه بتنی، چدنی و … استفاده کنید؟ سوال مهمی است که تنها با شناخت انواع دریچه ها بر اساس جنس ساختاری آن ها می توان بدان پاسخ داد.

در این بخش از مقاله انواع پوشش ها و ساختار دریچه های منهول را بر سه نوع تقسیم بندی کرده و هر یک را عنوان می کنیم:

  • پوشش فلزی:

برای ساخت دریچه های منهول فلزی معمولا از روش های تولیدی و متریال های مختلفی تهیه می شوند و از جمله فلزات مورد استفاده در این زمینه فلزهای آهن، فولاد و آلیاژ چدن می باشند. درب های چدنی یا دریچه چدن از آلیاژ آهن و کربن تولید می شود و یکی از پرکاربردترین نوع دریچه های معمول است که با مقاومت و استحکام بالا در انواع پروژه های عمرانی قابل استفاده می باشد.

  • پوشش بتنی:

دریچه های بتنی که از سنگ بتن و ترکیبات مختلفی از بتن مسلح و الیاف فولادی تهیه می شود، از جمله قدیمی ترین و مستحکم ترین دریچه های منهول است.

  • پوشش کامپوزیتی:

دریچه های کامپوزیتی از جمله محصولات نوین در این زمینه می باشند که با ویژگی های منحصر به فرد خود در اماکن مختلف قابل استفاده هستند.

بررسی کاربرد و انواع مختلف دریچه منهول

انواع دریچه منهول

برای خرید هر نوع دریچه منهول لازم است در ابتدا به کیفیت کالا توجه داشته باشید که برای این منظور توصیه می کنیم به جای خرید کالاهای نامرغوب وارداتی از تولیدکنندگان معتبر داخلی محصول مورد نیاز خود را تهیه کنید تا علاوه بر کاهش هزینه ها، همواره از مزایای کالاهای با کیفیت در پروژه های مختلف بهره مند شوید.

گروه تولیدی پترو قائم از جمله برندهای معتبر داخلی در کشور می باشد و شما با مراجعه به وب سایت این برند معتبر می توانید علاوه بر آشنایی با خدمات و محصولات متنوع آن، کالاهای مورد نیاز خود را به صورت مستقیم از سایت سفارش دهید. همانطور که می دانید خرید مستقیم از تولید کننده کالا به شدت در کاهش قیمت ها موثر است و می تواند سرمایه های اولیه شما را تا حدی کاهش دهد. بنابراین با مراجعه به وب سایت پترو قائم به نشانی www.petroghaem.com محصولات مورد نیاز خود را اعم از دریچه های منهول بتنی، دریچه چدن، دریچه منهول کامپوزیت و … به راحتی و در کمترین زمان، به هر تعداد که لازم دارید از سایت سفارش دهید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار