مدیرعامل گروه پیشرو تجارت نصر فُرات:
مدیرعامل گروه پیشرو تجارت نصر فُرات گفت: نشست «بی تو بی» بهترین فرصت برای ورود به بازار عراق است و بدنبال آن می توانیم زمینه صادرات دوباره محصولات ایرانی به این کشور را افزایش دهیم.
کد خبر: ۹۵۳۶۹۱
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴ 07 April 2021

به گزارش تابناک رَضوی، « مرتضی هدایتی» در نشست میان تجار ایرانی و عراقی، با بیان این مطلب اظهار کرد: باید در حوزه رشد نقدینگی شرکت‌های ایرانی یک برنامه‌ریزی اصولی داشته باشیم و اثرپذیرترین راه را در این خصوص توسعه صادرات می‌دانیم.

 

وی اظهار داشت: پس از اربعین سال ۱۳۹۸ که آخرین حضور میلیونی ایرانیان در عراق بود و مرزهای ایران بر روی عراق بسته شد، شاهد حضور بسیاری از کشورها از جمله ترکیه ، عربستان، ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا، کره جنوبی و اسرائیل با عنوان اردن در بغداد و دیگر کلان شهرهای عراق بودیم که درآمدزایی بسیار خوبی داشتند.

 

هدایتی سهم ایران را در این بازار بسیار کم دانست و گفت: سهم ایران در بازار عراق با وجود آنکه به صرفه‌ترین کشور در بحث هزینه‌کرد برای عراقی‌ها بوده و کمترین هزینه‌ها را به نسبت سایر کشورها دارد، بسیار پایین است و فقط یک رایزن دارد که ۴ ماه است که نتوانسته حق و حقوق نیروهایش پرداخت کند.

 

وی در خصوص علت ورود شرکت نصر فرات در زمینه اقتصادی بیان کرد: از آنجایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه‌ای برای توسعه در حوزه بازرگانی ندارد خودمان به‌صورت مستقیم به دنبال توسعه تبادلات اقتصادی در بحث صادرات به عراق هستیم.

 

مدیرعامل گروه پیشرو تجارت نصر فُرات با بیان اینکه 18 سال از سقوط صدام حسین می گذرد اما ایران هنوز در حوزه تجارت جایگاهی در عراق ندارد؛ گفت: چین که ارتباط بسیار کمتری به نسبت ایران با عراق برقرار کرده از موقعیت و جایگاه بهتری در این کشور برخوردار است و باید در گام نخست یک شناخت درست ایجاد شود.

 

وی با اشاره به اینکه ایران به واسطه موقعیت نجف و نزدیکی با ۵ استان کربلا، بصره، حله، دیوانیه و سلیمانیه، این شهر را به عنوان پایلوت انتخاب کرده است، بیان کرد: در بازار عراق تولیدی انجام نمی‌شود و در حوزه‌های صنایع مختلف همچون خودرو، فرش، لوازم خانگی و غیره نیازمند واردات است و باید از این ظرفیتی که در تمامی صنایع داریم به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.

 

هدایتی بهترین راه ورود به بازار عراق مذاکرات بی تو بی دانست و افزود: نشست «بی تو بی» بهترین فرصت برای ورود به بازار عراق است و با این نشست می توانیم زمینه صادرات دوباره محصولات ایرانی را افزایش دهیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار