مدیرکل راه و شهرسازی اردبیل خبر داد؛
مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: در سال‌های اخیر اعتبار توسعه راه‌های استان اردبیل نسبت به سال ۹۶ بیش از ۱۲ برابر افزایش یافته است.
کد خبر: ۹۵۳۶۷۳
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۱ 07 April 2021

محبوب حیدری اظهار کرد: در سال ۹۶ کل راه‌های شریانی و غیر شریانی استان ۴۲۷ کیلومتر بوده که ردیف‌دار کردن آنها در بهره‌مندی از اعتبارات ملی در اولویت برنامه‌ریزی‌ها و پیگیری‌ها قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: استان اردبیل در توسعه بزرگراه‌ها و برخورداری از راه‌های ایمن در سال‌های گذشته جز استان‌های کم برخوردار بوده ولی با تلاشی که استاندار اردبیل و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در سه تا چهار سال اخیر داشتند هم اکنون تمام راه‌های شریانی استان اردبیل از جنوب تا شمال و شرق تا غرب دارای ردیف ملی برای توسعه بزرگراهی هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: ۵۳۶ کیلومتر راه و محور مواصلاتی در استان هم اکنون ردیف اعتبار ملی دارند که در چهار سال اخیر همه این اعتبارات در بودجه سالانه تثبیت شده است.

حیدری افزود: با تلاشی که همکاران ما در حوزه راه دارند، تمامی محورهای مواصلاتی استان از اردبیل به سمت سرچم، اردبیل به سمت آستارا، اردبیل به مشگین‌شهر و شهرهای شمال و جنوب استان دارای طرح‌های مصوب بزرگراهی هستند که احداث چهار خطه در آنها شروع شده است.

وی به تکمیل مطالعات امکان‌سنجی فاز یک و دو در سال‌های اخیر اشاره کرد و ادامه داد: در کنار تکمیل محور اردبیل به مشگین در شمال استان بیش از ۴۵۰ کیلومتر راه ارتباطی از سه راهی صحرا گرفته تا گرمی و بیله‌سوار و پارس‌آباد به مشگین‌شهر در حال انجام است که گام به گام احداث و توسعه آنها جز برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌های اصلی قرار گرفته است.

حیدری در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: البته در جاده‌هایی که آمار تردد آنها بالاست احداث و تکمیل راه‌ها در اولویت قرار گرفته و این نکته را باید گفت که برای احداث هر کیلومتر راه و بزرگراه ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان منابع نیاز است که رقم سنگینی محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر برای احداث ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در استان انتخاب پیمانکار انجام شده و تا یک ماه آینده در محور اردبیل – سراب نیز عملیات اجرایی و انتخاب پیمانکار انجام می‌شود.

حیدری بیان کرد: در محور اردبیل – سرچم به طول ۱۸۰ کیلومتر و در چهار قطعه عملیات اجرایی شروع شده و از سمت سرچم به اردبیل احداث ۴۰ کیلومتر بزرگراه به انجام می‌رسد.

وی در مورد آخرین وضعیت محور ارتباطی کلور – درام اظهار کرد: ۴۲ کیلومتر از این مسیر در محدوده استان اردبیل و ۱۳ کیلومتر در محدوده استان زنجان است که از مجموع ۴۲ کیلومتر محدوده استان تنها ۱۷ کیلومتر انتخاب پیمانکار نشده بود که با پیگیری انجام شده قرار است در اولین فرصت انتخاب پیمانکار انجام و پروژه روند سریع‌تری به خود بگیرد.

تزریق ۱۰۰ میلیارد تومان منابع بانکی برای کلور – درام

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل تصریح کرد: در نخستین روزهای سال استاندار اردبیل بازدیدی را از این پروژه انجام دادند که قرار شد با انتخاب پیمانکار برای ۱۷ کیلومتر باقیمانده در کنار منابع دولتی، ۱۰۰ میلیارد تومان از طریق بانک مسکن برای این پروژه تأمین شود.

حیدری از تکمیل و راه‌اندازی محور گردشگری شال – ماسوله – ماجولان و همچنین پروژه خلخال به اسالم و پونل خبر داد و گفت: در محور اردبیل – آستارا احداث تونل دوم به طول ۲.۳ کیلومتر در حال انجام است که با انفجار رخ داده در روزهای گذشته عملیات احداث تونل در این مسیر سرعت بیشتری گرفته است.

وی در مورد تکمیل و راه‌اندازی محور اردبیل – مشگین‌شهر افزود: لایه دوم آسفالت ۱۰ کیلومتر از این مسیر به محض بهبود شرایط جوی انجام خواهد شد و با تکمیل هشت کیلومتر از پروژه امسال محور اردبیل – مشگین به زیر بار ترافیک خواهد رفت.

حیدری در مورد محور پارس‌آباد به سربند و سربند به مشگین‌شهر نیز خاطر نشان کرد: در کنار تکمیل محور پارس‌آباد به سربند به طول ۴۵ کیلومتر، محور سربند به مشگین‌شهر با قرارداد اولیه ۵۱۸ میلیارد تومان توسط پیمانکاران بومی آغاز شده است.

۹۸ درصد پیمانکاران حوزه راه بومی هستند

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل با قدردانی از تلاش پیمانکاران و صبوری آنها در دریافت مطالباتشان اضافه کرد: ۹۸ درصد پیمانکاران حوزه راه در استان اردبیل بومی هستند و کمتر از دو درصد غیربومی می‌باشند.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: پیمانکاران از روزهای نخستین سال احداث و توسعه راه‌های استان را شروع کردند و با توجه به ردیف ملی ۵۳۶ کیلومتر از راه‌های استان امیدواریم امسال منابع کامل به توسعه بزرگراه‌های استان اختصاص پیدا کند.

حیدری تصریح کرد: اعتبارات حوزه راه در سال‌های اخیر نسبت به سال ۹۶، ۱۲ برابر افزایش یافته و به صورت هفتگی با حضور در تهران سعی می‌کنیم تا از سازمان برنامه و بودجه اعتبار لازم را دریافت کنیم.

وی به تخصیص ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار در سال ۹۹ برای تکمیل راه‌های استان اشاره کرد و گفت: ۲۶۰ میلیارد تومان از این منابع ملی، ۲۰ میلیارد تومان استانی و ۲۰ میلیارد تومان نیز از محل بازآفرینی بوده است.

حیدری خاطر نشان کرد: با تأمین اعتبار مورد نیاز پیش‌بینی می‌کنیم امسال ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر بزرگراه در سطح استان آماده افتتاح کنیم که این افتتاح‌ها مربوط به ۹ طرح توسعه بزرگراهی در استان خواهد بود.

وی عمده اهداف اجرای این پروژه‌ها را افزایش ایمنی در ترددها، کاهش زمان سفر و بهبود شرایط مسافرت‌ها اعلام کرد و افزود: تمام تلاش ما بر این است تا تمام پروژه‌های حوزه راه با رعایت مسائل فنی و دقیق مطالعاتی در حوزه زیرساختی انجام شده و کیفیت مطلوبی را در تکمیل و بهره‌برداری این پروژه‌ها شاهد باشیم.

منبع/مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار