معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از جولان ویروس انگلیسی در فارس خبر داد.
کد خبر: ۹۵۳۱۷۷
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۶ 05 April 2021

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما:دکتر عبدالرسول همتی گفت: متاسفانه با توجه به آمارها، استان فارس وارد موج چهارم کرونا شده است.

وی با بیان اینکه سرعت افزایش مبتلایان و بستری‌ها در این موج بسیار زیاد است؛ به گونه‌ای که آمار‌ها نسبت به اواخر اسفند سال گذشته بیش از پنج برابر شده است، افزود: در این وضعیت احتمال آن می‌رود که در روز‌های آتی شاهد چشمگیر آمار جان باختگان ناشی از کرونا باشیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با بیان اینکه متاسفانه در موارد ابتلای جدید، ردپای غالب ویروس جهش یافته انگلیسی بسیار پُر رنگ است، هشدار داد: با توجه به قدرت سرایت بسیار بالای این سوش و سیر بالینی سریع‌تر و شدیدتر آن در بیماران، نگرانی نسبت به شرایط آتی بسیار بیشتر از گذشته است.

کرونای انگلیسی در کمین سهل انگارها

دکتر همتی با این هشدار که از دیگر تفاوت‌های این سوش، توانایی بیماری زایی آن در کودکان، نوجوانان و جوانان مانند میانسالان و سالمندان است، اضافه کرد: با توجه به توانایی این سوش در انتشار سریع، رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند استفاده مداوم از ماسک و حفظ فاصله فیزیکی با دیگران که متاسفانه در این اواخر به دلیل ساده انگاری و تصور پایان یافتن همه گیری کووید۱۹، کاهش یافته نیز باید تشدید شود.

وی ادامه داد: هر گونه خروج از منزل، برگزاری و شرکت در دورهمی‌های خانوادگی و مراسم حتی در فضای باز، خطر ابتلای فرد را به شدت افزایش داده و سبب ورود ویروس به سطح خانواده و ابتلای اطرافیان می‌شود.

این مقام مسوول در دانشگاه توصیه کرد: هر فرد علامت داری حتی اگر علایم به ظاهر غیرمرتبط با بیماری‌های تنفسی دارد، مانند مشکلات گوارشی، درد شکم، تهوع و استفراغ؛ لازم است ابتدا خود را به سرعت از اطرافیان جدا کرده و سپس در نخستین فرصت به پزشک مراجعه کند، همچنین در صورت نیاز و به تشخیص پزشک، نمونه PCR بدهد.

دکتر همتی از مردم خواست تا از حضور در محل‌هایی که مجبور به برداشتن ماسک هستید یا رعایت فاصله یک و نیم متر از دیگران مقدور نیست، به صورت جدی خودداری کنند و یادآور شد: حضور در رستوران ها، کافی شاپ ها، قهوه خانه‌ها و فست فودی‌ها از این دسته است.

اگر به سفر رفته اید این نکات را رعایت کنید!

وی به افرادی که در ایام نوروز به مسافرت رفته اند، توصیه کرد: لازم است پس از بازگشت از مسافرت، خود را قرنطینه کنید و سه تا پنج روز پس از بازگشت، با مراجعه به آزمایشگاه‌ها نسبت به انجام تست PCR اقدام کرده و در صورت جواب آزمایش منفی می‌توانید پس از ۱۰ روز (بعد از بازگشت از سفر) از قرنطینه خارج شوید.

معاون بهداشت دانشگاه تاکید کرد: مردم باید از حضور غیرضروری در تجمعات به ویژه مراکز خرید و معابر بپرهیزند، به استثنای امور پزشکی اعم از ویزیت پزشک و تهیه دارو و مایحتاج بسیار ضروری از منزل خارج نشوند و خرید یا کار‌های روزمره خود را از منزل به صورت اینترنتی انجام دهند.

وی افزود: اگر مجبور به خروج از منزل هستید، ابتدا پیش از خارج شدن از منزل، ماسک مناسب بزنید و اگر مجبور به حضور در محل‌های شلوغ شدید، از دو ماسک استفاده کنید که بهتر است یک ماسک سه لایه جراحی یا پزشکی و روی آن یک ماسک پارچه‌ای استفاده شود؛ همچنین در ساعات ابتدایی روز یا ظهر که جمعیت کمتری در تردد هستند، کار خود را انجام دهید و البته مدت زمانی که خارج از منزل هستید را بسیار کوتاه کنید.

دکتر همتی با تاکید مجدد بر پرهیز از محل‌های پُرتردد و شلوغ، گفت: تا حد امکان از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نکرده و از وسیله نقلیه شخصی خود برای انجام کار‌های ضروری استفاده کنید.

پرهیز از تماس دست نشسته یا ضد عفونی نشده با چشم، بینی و دهان دیگر توصیه این مقام مسوول در دانشگاه بود.

اهمیت تهویه مناسب در محل زندگی و کار

وی ادامه داد: برای پیشگیری از ابتلا جریان هوای آزاد را در محل کار و حتی منزل فراهم کنید و به وجود تهویه مناسب هوا توجه ویژه داشته باشید؛ حتی اگر هوا سرد است، مرتب در و پنجره را باز کنید تا به جریان و تهویه هوا کمک شود.

دکتر همتی، با این هشدار که هرگونه نشانه‌ای از کووید ۱۹ را به حساب ابتلا به آن بیماری نسبت دهید و به سرعت به پزشک مراجعه کنید، عنوان کرد: در شرایط کنونی خستگی ناشی از کار یا بدن درد ناشی از قرار گرفتن در معرض باد، موضوعیت ندارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، از مردم خواست تا از سالمندان، بیماران دارای بیماری‌های زمینه‌ای و مادران باردار محافظت کنند و کار‌هایی که باید این افراد در خارج از منزل انجام دهند را به جز مراجعه به پزشک، برایشان انجام دهند تا این افراد به صورت خودخواسته و حتی در صورت عدم ابتلا به کووید۱۹، در منزل قرنطینه بمانند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار