کرونا قدرت سینما را تضعیف کرد، باعث شد با بسته شدن آن‌ها، مسئولیت سنگین انتقال فرهنگ از دوش سینما برداشته و بر دوش سریال‌های نمایش خانگی بخاطر تمایل مردم به تماشای این برنامه‌ها در دوران قرنطینه، بیفتد که این ضربه‌ای مهلک بر فرهنگ ما بود.
کد خبر: ۹۵۲۶۹۸
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۵:۴۸ 04 April 2021

۱۴۰۰ رسید و همچنان کرونا مهمان ناخوانده تمام جهان است، مهمانی که سوغات‌های ناخوشایندی به همراه داشت و در کل تمام زندگی مردم جهان را دچار اختلال کرد. شاید تصور این باشد که کرونا تنها سلامتی و اقتصاد را مورد هدف قرار داده، اما باید گفت ضربه‌ای که فرهنگ از این بیماری خورد کم از مشکلات اقتصادی و سلامت جسمی و روحی جامعه نداشت.

سینما رسانه است، رسانه‌ای برای انتقال فرهنگ به جوامع دیگر و فرهنگ‌پذیر کردن جوانان، رسالتی بسیار مهم چرا که امروزه به دلیل جذابیت‌های بیشتر فیلم‌های سینمایی اکثر مردم جذب این رسانه شدند و مسلماً مسئولیت سینما و سینماگران حساس‌تر شده است. حال تصور کنید رسانه‌ای به این مهمی نتواند فرهنگ جامعه را، آنطور که باید و صحیح انتقال دهد، چه اتفاقی می‌افتد؟

کرونا قدرت سینما را تضعیف کرد، باعث شد با بسته شدن آن‌ها، مسئولیت سنگین انتقال فرهنگ از دوش سینما برداشته و بر دوش سریال‌های نمایش خانگی بخاطر تمایل مردم به تماشای این برنامه‌ها در دوران قرنطینه، بیفتد که این ضربه‌ای مهلک بر فرهنگ ما بود. این سریال‌ها آنچنان توجهی به تبلیغات ضد فرهنگ خود نداشتند و صرفاً هدفشان تجارت بود، تجارتی که به قیمت تغییر باور‌های جوانان بود و گویا اهمیتی هم نداشتند.

سریال‌هایی بدون محتوا و موضوع خاص، که طراحی لباس و صحنه و فیلمنامه‌هایشان به مخاطب احساس تماشای سریال‌های ترک را می‌داد و این نشانه از عدم توانایی و خلاقیت فیلمسازان و کپی برداری از سریال‌های ماهواره‌ای صرف جذب مخاطب و درآمدزایی بود و این میان خبری از تلاش برای ساخت فیلمنامه‌ای متناسب با فرهنگ و مشکلات امروز جامعه نبود؛ و حالا امید است که امسال سینما‌ها بتوانند دوباره سرپا شوند و خرابی‌های فرهنگی VOD‌ها را آباد و البته ضرر‌های اقتصادی خود را جبران کنند. این آسیب فرهنگی دامن تمام شهر‌های ایران، حتی شهر مذهبی، چون قم را گرفت و اکنون وقت جبران است.

رئیس اداره سینمایی و سمعی و بصری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استان قم در این باره گفت: سال گذشته ذائقه مردم از سینما تغییر پیدا کرد و به دلیل کرونا و قرنطینه و خانه نشینی و تعطیلی سینما‌ها، VOD‌ها در سبد فرهنگی خانوار قرار گرفت. البته هنوز برخی افراد علاقمند به سینما هستند که برایشان ابزار‌های دیگر نمی‌تواند جایگزین سینما شود، زیرا هر یک از امکانات و ابزار‌ها کارکرد خود را دارد.

کاظم رضوانی با بیان اینکه سینما ونوس قم در ایام نوروز پذیرای علاقه‌مندان بود، تصریح کرد: به مدیران سینما‌ها ابلاغ شده پروتکل‌های بهداشتی و فاصله یک متر را رعایت و از مواد ضدعفونی کننده و ماسک استفاده کنند که بازرسی‌هایی در این زمینه صورت می‌گیرد.

وی یادآور شد: همچنین برای جبران خسارت تسهیلات بلاعوض به مبلغ ۱۰ میلیون تومان به هر سالن اختصاص پیدا کرد و در سال جدید برای بخش‌های تابعه استان قم دنبال هستیم که سالن‌های سینمایی را فعال کنیم.

آنچه که مشخص است و در این ۴ دهه انقلاب هم واضح بوده این است که در هر جا میدان را خالی کنیم، کسانی منتظرند تا جای افکار انقلابی و اسلامی را پر کنند؛ حال اگر امروز و طی این مدت یکسال و اندی غفلتی صورت گرفته باید هرچه سریع‌تر به فکر رفع فقدان‌ها بود و تولیدات کیفی را دوباره وارد سبد خانوار کنیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار