واقعیت میدانی آغاز پیک جدید کرونا در استان ایلام وانطباق آن با شرایط حاکم بر پیک های قبلی دراستان نشان می دهد که بخش اعظمی از مردم در مواجهه با هشدارها وتوصیه های بهداشتی بی توجهی می کنند وبا وجود قرار گرفتن در پیک خطرناکی از اپیدمی کرونا ،مردم با سهل انگاری وبی تفاوتی به استقبال این وضعیت رفته اند.
کد خبر: ۹۵۲۶۷۱
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۳ 03 April 2021

تابناک ایلام علی اصغراسدی ::آنگونه که مسئولین وزارت بهداشت خبرداده اند با توجه به داده های آماری از سوی دانشگاههای علوم پزشکی کشور از میزان مبتلایان ،بستری ها ومرگ ناشی از شیوع ویروس کرونا ،به طور قطع کشور وارد پیک چهارم کرونا شده است .

نکته جالبتر اینکه استان البرز وایلام در ورود به پیک جدید خیلی از زودتر از دیگر مناطق کشور به استقبال این همه گیری شتافته اند. روند صعودی آمار مبتلایان و متوفیان کرونایی بیانگر شکل گیری وضعیتی خطرناک در مواجهه با این اپیدمی در استان هستیم .

واقعیت میدانی آغاز پیک جدید کرونا در استان ایلام وانطباق آن با شرایط حاکم بر پیک های قبلی دراستان نشان می دهد که بخش اعظمی از مردم در مواجهه با هشدارها وتوصیه های بهداشتی بی توجهی می کنند وبا وجود قرار گرفتن در پیک خطرناکی از اپیدمی کرونا ،مردم با سهل انگاری وبی تفاوتی به استقبال این وضعیت رفته اند.

بررسی وضعیت پیک های اول ودوم کرونا در استان و میزان رعایت توصیه ها ودستوالعمل های بهداشتی ،امتناع مردم از دورهمی ها ،شرکت در مراسمات عزا وعروسی ،استفاده از ماسک ومواد ضدعفونی و تطبیق آن با پیک جاری نشان می دهد که مردم قید تمامی فاصله گذاری های توصیه شده واستفاده از ابزار پیشگیرانه را زده اند . مردم دیگر نسبت به ماههای ابتدایی شیوع کرونا ،به توصیه ها وانذارهای رسانه های کشور وقعی نمی نهند و همه این موارد باید ریشه یابی شود.

هرچند مسئولین با ابراز گلایه از مردم ،توپ را به زمین آنان انداخته اند ، واقعیت این است که نه تنها مردم از شرایط سخت حاکم بر زندگی اشان در یکسال گذشته به تنگ آمده اند ،اما برخی رفتارهای متناقض مسئولین با شعارها و کاغذی شدن مصوبات ستاد کرونا در شکل گیری این وضعیت در استان و تشدید ساده انگاری شرایط از سوی مردم بی تاثیر نبوده است .

مردم وقتی می بییند که به رغم ورود استان به مرحله خطرناکی از ویروس نوع جدید ،تمامی مبادی ورودی همچنان بدون مانع بازند ،کسی مانع ترددها نمی شود ،مراسم عروسی وعزا به شکلی عادی برگزار می شود ،میهمانی ها ودورهمی ها به روال سالهای گذشته برگزار است و صرفا چریمه رانندگی برقرار است ،نتیجه این می شود که مردم به توصیه ها وخبرهای این حوزه  به دیده تردید نگاه کنند .

مسئولین ما باید بدانند و از این واقعیت فرار نکنند که مردم دیگر چندان به سخنان آنان اعتماد ندارند ،هر اتفاقی که در این کشور به وقوع پبوسته مردم از طریق دیگری به آن دست یافته و خبرها به شکلی وارونه به مردم رسیده است .مردم را نامحرم فرض کردن وبه تمامی مسائل انگ سیاسی چسباندن نتیجه اش همین می شود که سخنان آنان به گونه ای دیگر تعبیر وتفسیر شود .

مسئولین باید از توهم خارج شوند ،دیدگان خود را بگشایند وبه این واقعیت تلخ تن دهند که مردم ما دیگر آن مردم دهه شصت نیستند که با درخواست آنان ،لبیک گویان دنباله روی آنان شوند . دروغ ،اختلاس ،دزدی و یکی نبودن شعارها با عمل مسئولین باعث شده تا مردم هر اتفاقی در این کشور را به همان شکلی که خودشان می خواهند تفسیر کرده و نتیجه گیری کنند.

بر خلاف شرایط ،بسیاری از مردم همچنان معتقدند که کرونا به ابزاری برای مطامع و اهداف سیاسی در کشور تبدیل شده است ،بخشی از مردم کوچه وبازار در مواجه ها با خبرهای کرونایی اینگونه واکنش نشان می دهند که " کار خودشان است ،کرونا کجا بود ؟!"

ما دراین کشور با یک رویداد مدیریتی مخربی دچار شده ایم ،در مواجهه با اتفاقات ابتدا سفت وسخت می گیرند و بعد از مدتی همه چیز عادی می شود ،به گونه ای رفتار می شود که انگار نه انگار اتفافی افتاده باشد.در قضیه کرونا هم اینگونه شد ،ابتدا همه چیز جدی وسخت گرفته شد ودر نهایت به امان خدا رها شد .حتی مصوبات کرونا هم در سطح همان کاغذ وصورتجلسه باقی ماند وتمام.

نتیجه این شدکه مردم هم به سمت عادی انگاری وبی تفاوتی متمایل شوند ،حاصلش  این شد که رفتار مردم نوروز سال گذشته تا نوروز 1400از زمین تا آسمان تغییر یابد .پارسال مردم در خانه خودشان را حبس کردند ،اما امسال طبیعت پر شد از گردشگران !

اینک که شرایط بسیار سختی بر استان حاکم شده و به پیک جدیدی از کرونا ورود کرده ایم  ،مردم هم به عادی انگاری روی آورده اند، باید در دستورالعمل ها وطرح های پیشگیرانه برای مقابله با کرونا تجدید نظر کرد ،مسئولین هم به جای نشان گرفتن انگشت تقصیر به سمت مردم ،بیایند پیدا کنند که کجای کارشان لنگ می زند که دستوراتشان همچنان بر روی کاغذ باقی می مانند ؟! چرا نه مردم ونه مسئولین دل ودماغی برای روبارویی با این شرایط ندارند !!

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار