امام جمعه لارستان با اشاره به اینکه پس از امضا این سند از سوی وزیر خارجه آمریکا پالس‌هایی مثبت مطرح شد، تصریح کرد: به مسئولان توصیه می‌شود همین مسیر نگاه به شرق را در مقابله با سایر قدرت‌ها و کشورها را ادامه دهند تا بتوان بر فشار دشمنان فائق آمد و به افق بلندمدت کشورمان دست یافت.
کد خبر: ۹۵۲۶۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۶ 03 April 2021

تابناک فارس هب نقل از میلاد لارستان: حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمختار موسوی‌خرم در آئین عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته شهر لار با یادآوری ایام غبارروبی مساجد در آستانه ماه مبارک رمضان اظهار داشت: از هیأت امناء مساجد و حسینیه‌ها انتظار می‌رود درخصوص برنامه‌ریزی برای غبارروبی اماکن مقدسه در جهت میزبانی از میهمانان خداوند در ماه مرمضان و همچنین اجرای برنامه‌های معنوی توجه داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه مسجد محلی است که می‌بایست دلتنگی‌های مؤمنین برطرف شود، افزود: مساجد را باید برای فرائض معنوی آماده کرد.

امام جمعه لارستان با اشاره به امضای سند همکاری میان کشورهای ایران و چین در هفته اخیر، تصریح کرد: این سند گام بلندی برای گشایش رابطه ایران و شرق است در حالیکه تاکنون بیشتر نگاه‌ها به سمت غرب بود.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه نگاه به شرق همواره جزء توصیه‌های رهبر معظم انقلاب بوده، خاطر نشان کرد: آنچه پس از امضای این سند جالب بود، جیغ بنفش و اظهارات غرب‌زدگان و دلدادگان غرب، مستکبران، سلطنت‌طلبان، رژیم صهیونیستی و سردمداران آمریکا و غیره بود.

وی با بازخوانی برخی از پیشینه‌های شکل‌گیری این سند امضا شده میان ایران و چین، عنوان کرد: حضرت امام(ره) دو قاعده مهم را به ما داد که با زمان حاضر تطبیق می‌کند که فرمودند؛ هرگاه دیدید آمریکا از شما ناراحت است، بدانید کار شما درست است و هرگاه آمریکا از شما خوشحال است، فکر کنید به کاری انجام می‌دهید، چرا آمریکا خوشحال است.

حجت‌الاسلام موسوی با اذعان به اینکه امروز جیغ آمریکا بلند شده و دیدیم که رئیس جمهور آمریکا گفته است از یکسال پیش نگران این موضوع(رابطه ایران و چین) بوده، ادامه داد: دشمنان امروز اشک تمساح می‌ریزند و با ایجاد شائبه‌های مختلف مثل نصف ایران را بخشیدند، جزیره را دادند، با ترسیم کاریکاتور و غیره را برای مسموم‌سازی افکار عمومی انجام دادند.

امام جمعه لارستان با تأکید بر اینکه در هر جایی آمریکا، انگلیس، منافقین و سلطنت‌طلبان جیغ‌شان بلند شد، آن هم از نوع بنفش، بدانیم آن کاری که انجام می‌دهیم، اقدام درستی است، بیان کرد: همزمان با سفر رئیس جمهور کشور چین در سال ۱۳۹۴ به ایران، یک بیانیه مبنی بر مشارکت جامع راهبردی و افزایش سطح ارتباطات صادر شد.

وی با اشاره به اینکه با پیشنهاد ایران یک کارگروه با همکاری نزدیک وزارت امور خارجه با سایر نهادهای مختلف کشور برای تهیه پیش‌نویس برای همکاری جامع از همان سال ۹۴ آغاز شد، تأکید کرد: پیش‌نویس این سند در سفر وزیر امور خارجه ایران در شهریور ۱۳۹۸ به دولت چین تحویل داده شد که این سند چندین بار بین دو کشور رد و بدل شد تا در پایان در نیمه اسفند سال ۱۳۹۹ چین نظرات خود را به وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد و در فروردین ماه این سند بعد از ۵ سال اقدامات محرمانه به امضای طرفین رسید.

حجت‌الاسلام موسوی با تأکید بر اینکه سند امضا شده بین کشورهای ایران و چین در قالب یک برنامه بلندمدت ۲۵ ساله تنظیم شده و در این سند طرفین بر یک نقشه راه و افق روابط همه‌جانبه توافق کردند، تصریح کرد: سند حاضر، یک سند و برنامه سیاسی، راهبردی، اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور ایران و چین است.

امام جمعه لارستان با تأکید بر اینکه برخلاف شایعات مطرح شده از سوی معاندان نه تفاهم‌نامه، نه توافق‌نامه و نه قرارداد است بلکه صرفاَ در این مرحله یک سند و نقشه‌راه به شمار می‌رود و به همین دلیل هیچ عدد و رقمی غیر از ۲۵ سال در آن ذکر نشده است، تأکید کرد: در آینده موضوعات می‌بایست تک‌به‌تک مورد تحلیل و بررسی قرار بگیرد و از آن پس است که در آن عدد و رقم ذکر می‌شود و این ارقامی که از سوی برخی‌ها مطرح می‌شود، تخیلات و تخمین‌ است.

وی با اشاره به اینکه این سند با هدف صلح، ثبات و توسعه منطقه‌ای و بین‌المللی تدوین شده و در مخالفت با هیچ طرف ثالثی یا برای مداخله در هیچ کشوری نیست و فقط مسائل بین ایران و چین در آن ذکر شده است، اضافه کرد: در حال حاضر هیچ پروژه‌ای در این سند تعریف نشده و فقط به بیان کلیات اکتفا شده است.

حجت‌الاسلام موسوی با بیان اینکه رسانه‌های معاند به گونه‌ای با موضوع سند بین ایران و چین برخورد و خبرپراکنی‌ می‌کنند به مثابه اینکه ایران نخستین کشوری است که با چین سند امضا می‌کند، گفت: نزدیک به ۲۰ کشور پیش از ایران با چین قراردادهای مشابه داشته‌اند که از جمله آن قرارداد ۶۵ میلیارد دلاری عربستان با چین، توافقنامه ترکیه با چین و غیره است.

امام جمعه لارستان به احیاء مسیر جاده ابریشم و رونق حمل‌ونقل هوایی، زمینی و ریلی در کشور ایران، افزود: نگرانی دشمنان از آن است که این سند باعث می‌شود آن زیرساخت‌هایی که قرار است به کشور ایران وارد شود، در همان مسیر قدیم جاده ابریشم احیاء شود.

وی با ابراز تأسف از مواضع خصمانه رسانه‌های رسمی و غیررسمی معاند کشور ایران پس از امضا سند بین ایران و چین، اضافه کرد: این قبیل اقدامات نشان می‌دهد که این نگاه به شرق که جمهوری اسلامی آغاز کرده، مسیری صحیح است.

امام جمعه لارستان با اشاره به اینکه پس از امضا این سند از سوی وزیر خارجه آمریکا پالس‌هایی مثبت مطرح شد، تصریح کرد: به مسئولان توصیه می‌شود همین مسیر نگاه به شرق را در مقابله با سایر قدرت‌ها و کشورها را ادامه دهند تا بتوان بر فشار دشمنان فائق آمد و به افق بلندمدت کشورمان دست یافت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار